کارشناس زمين شناسي در گفتوگو با معدن نيوز خبر داد
استفاده از تفاله قهوه به جاي آسفالت روشي جديد براي جادهسازي
پايگاه خبري معدن نيوز - يک کارشناس زمين شناسي گفت: در بسياري از دانشگاههاي دنيا به اين نتيجه رسيدهاند که ميتوان از تفاله چاي در جادهسازي بهره برد و بدين وسيله تا حد زيادي استفاده از مواد نفتي کاسته ميشود.
پايگاه خبري معدن نيوز – يک کارشناس زمين شناسي گفت: در بسياري از دانشگاههاي دنيا به اين نتيجه رسيدهاند که ميتوان از تفاله چاي در جادهسازي بهره برد و بدين وسيله تا حد زيادي استفاده از مواد نفتي کاسته ميشود.
نازنين نمازي در گفتوگو با پايگاه خبري معدن نيوز بيان کرد: پروفسور آرول آرلجا، مدرس مرکز زيرساختهاي پايدار دانشکده مهندسي دانشگاه سوينبرن عنوان کرد ه است مطالعات ما با هدف يافتن جايگزيني مناسب اما ارزان براي آسفالت مملو از مواد نفتي گرانقيمت است.
وي در ادامه افزود: به گفته اين پروفسور قهوه پس از استفاده در طبيعت رها ميشود. اين در حالي است که ميتوان از اين پودر به عنوان يک ماده مهندسي در زيرساختهاي جادههاي در حال احداث استفاده کرد.
وي تاکيد کرد: در واقع با ترکيبي از ضايعات مصالح ساختماني مثل آجر شکسته، شيشه و بتن ميتوان هزينه جادهسازي را به مراتب کاهش داد.
نمازي در ادامه افزود: محققان ابتدا پودر مصرفشده قهوه را در دماي 50 درجه به مدت پنج روز خشک و سپس پودر خشک قهوه را با ضايعات صنعت فولاد با نسبت هفت به سه ترکيب کردند. در مرحله بعد با افزودن يک محلول قليايي باعث چسبيدن ذرات شدند که در نهايت با تبديل اين محلول به بلوکهاي سيلندر شکل، ترکيبي سخت و قابل اعتماد براي بسترسازي جاده بهدست آمد.
اين کارشناس زمين شناسي تصريح کرد: محققان معتقدند که با استفاده از ميليونها تن پودر قهوه استفاده شده ميتوان بخش اعظم هزينه جادهسازي را کاهش داد. بهطوريکه با جمعآوري پودر قهوه مصرف شده در اين دانشگاه به مقدار 150 کيلو در هفته ميتوان پنج کيلومتر جاده را در سال آماده بهرهبرداري کرد.
وي در ادامه افزود: به گفته اين پروفسور قهوه پس از استفاده در طبيعت رها ميشود. اين در حالي است که ميتوان از اين پودر به عنوان يک ماده مهندسي در زيرساختهاي جادههاي در حال احداث استفاده کرد.
وي تاکيد کرد: در واقع با ترکيبي از ضايعات مصالح ساختماني مثل آجر شکسته، شيشه و بتن ميتوان هزينه جادهسازي را به مراتب کاهش داد.
نمازي در ادامه افزود: محققان ابتدا پودر مصرفشده قهوه را در دماي 50 درجه به مدت پنج روز خشک و سپس پودر خشک قهوه را با ضايعات صنعت فولاد با نسبت هفت به سه ترکيب کردند. در مرحله بعد با افزودن يک محلول قليايي باعث چسبيدن ذرات شدند که در نهايت با تبديل اين محلول به بلوکهاي سيلندر شکل، ترکيبي سخت و قابل اعتماد براي بسترسازي جاده بهدست آمد.
اين کارشناس زمين شناسي تصريح کرد: محققان معتقدند که با استفاده از ميليونها تن پودر قهوه استفاده شده ميتوان بخش اعظم هزينه جادهسازي را کاهش داد. بهطوريکه با جمعآوري پودر قهوه مصرف شده در اين دانشگاه به مقدار 150 کيلو در هفته ميتوان پنج کيلومتر جاده را در سال آماده بهرهبرداري کرد.