اثر تخريبي کيت ها و مواد افزودني به سوخت

خبرگزاري تخصصي معدن- کيت ها و مواد شيميايي که به عنوان کاهنده مصرف سوخت در بازار عرضه مي شود، نمي تواند اثرگذار در کاهش مصرف سوخت باشد، بلکه در موارد زيادي اثر مخرب زيست محيطي نيز ايجاد مي کند.

خبرگزاري تخصصي معدن-   کيت ها و مواد شيميايي که به عنوان کاهنده مصرف سوخت در بازار عرضه مي شود، نمي تواند اثرگذار در کاهش مصرف سوخت باشد، بلکه در موارد زيادي اثر مخرب زيست محيطي نيز ايجاد مي کند.
به گزارش معدن نيوز ، کيوان وزيري مدير اجرا و نظارت بر استانداردهاي خودرو با بيان اين مطلب، گفت: اين نوع از محصولات تنها به منظور سودجويي و سوء استفاده از شرايط افزايش قيمت سوخت عرضه مي شود و مخصوصا روي سيستم هاي انژکتوري مجهز به ECU هيچ اثري ندارند.
وي افزود: کيت هايي که روي مسير هواي ورودي نصب مي شوند، ممکن است در خودروهاي کاربوراتوري تاثير بسيار ضعيفي داشته باشد، اما در موتورهاي انژکتوري برخوردار از طراحي روز جهاني، انژکتورها تا جاي ممکن به محفظه احتراق نزديک شده و طراحي سرسيلندر ودريچه ها به گونه اي است که جريان مناسب هوا به سوخت ايجاد مي کند؛ لذا اين قبيل کيت ها عمدتا” افت عملکرد و بازده تنفسي و راندمان موتور و نيز قابليت رانندگي خودرو ( کاهش شتاب صفر تا صد ) را در پي دارد.
وزيري اشاره به نوع ديگري از کيت هايي که با ادعاي کاهش مصرف سوخت به بازار آمده، گفت: اين دسته کيت ها که روي لوله هاي سوخت نصب مي شود، نيز هيچ اثري در کاهش مصرف سوخت نداشته و عرضه کنندگان تنها براي فروش محصولات خود از طرق مختلف تبليغ مي کنند که انتشار کاتالوگ هاي گوناگون از آن جمله است.
مدير اجرا و نظارت بر استانداردههاي خودرو  افزود: در علم موتور و قواي محرکه، نيز تا کنون در خصوص اثر اين قبيل وسايل اضافه مقاله علمي و مورد تاييد داده نشده است.
وي موادي را که به سوخت افزوده و با عنوان مکمل و يا قرص کاهش مصرف از آن نام برده مي شود، مخرب ترين ماده در اينَ زمينه نام برد و عنوان داشت: اين مواد به دليل افزايش آلايندگي و  اثر عميق تخريبي و متالورژيکي و زيست محيطي بايد صد در صد غير قانوني از نظر استانداردهاي آلايندگي اعلام شود.
وزيري خورندگي و اختلال در ايمني و عملکرد موتور (EMS) را از ديگر عواقب استفاده از اين قبيل افزودني ها نام برد و رفتار رانندگي را مهم ترين عامل در کاهش مصرف سوخت دانست و از مراجع و نهادهاي مرتبط خواست تا به فرهنگ سازي در مورد بهبود رفتار رانندگي در سيکل شهري پر ترافيک با پرهيز از شتاب گيري و ترمز گيري شديد و همچنين در سيکل اتوبان با حرکت ثابت بين 110-90 کيلومتر بر ساعت ، اقدامات لازم از نگاه آموزشي و امکانات اياب و ذهاب بيشتر  بعمل آورند .
وي افزود : اگر اينگونه وسايل و ادوات مورد تاييد قرار مي گرفت قطعا” در خطوط توليد کليه خودروسازان معتبر جهاني با توجه به رقابت پذيري در کاهش مصرف سوخت و ارتقاء سطح آلايندگي استفاده مي شد .