آلومینیوم و مس

تولید یک میلیون تن آلومینیوم تا پایان سالجاری

تولید یک میلیون تن آلومینیوم تا پایان سالجاری
پایگاه خبری معدن نیوز -رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: هم‌اکنون ۷۰۰ هزار تن آلومینیوم در کشور تولید می‌شود که با اضافه شدن ۳۰۰ هزار تن تولیدات شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو)، مجموع تولیدات این فلز به یک میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: هم‌اکنون ۷۰۰ هزار تن آلومینیوم در کشور تولید می‌شود که با اضافه شدن ۳۰۰ هزار تن تولیدات شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو)، مجموع تولیدات این فلز به یک میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

هوشنگ گودرزی با اشاره به اینکه بر اساس سند چشم‌انداز تا سال ۱۴۰۴ تولید آلومینیوم کشور باید به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد، بیان کرد: برای رسیدن به هدف افق ۱۴۰۴، باید ۵۰۰ هزار تن به تولید آلومینیوم کشور اضافه شود.

بنا به گفته متولیان این صنعت، فلز پایه آلومینیوم یکی از شاخص‌های پیشرفت در کشور است و از کاربردی‌ترین فلزات پس از آهن در بخش‌های مختلف صنایع محسوب می‌شود.

صادق‌نیت حقیقی، عضو سندیکای صنایع آلومینیوم ایران عنوان کرد: آلومینیوم فلز راهبردی است و باید به آن توجه ویژه‌ای داشت زیرا هم در صنایع مادر و هم در صنایع پایین‌دستی، کابرد‌های زیادی دارد.

مهم‌ترین کاربرد‌های این فلز پرمصرف، در صنایع حمل‌ونقل، غذایی، نظامی، ساختمانی، برق، لواز خانگی و صنایع خودروسازی است.

بر اساس آمار وزارت صمت، آلومینیوم ایران (ایرالکو)، آلومینیوم جنوب (سالکو)، المهدی و آلومینای ایران، چهار شرکت تولیدکننده آلومینیوم در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ با تولید ۵۸۲ هزار و ۲۰۰ تن شش آلومینیوم در مقایسه با ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱، رشد ۵ درصدی را رقم زده‌اند.

کارشناسان سبک وزنی، مقاومت در برابر خوردگی، شکل‌پذیری و رسانایی را از جمله ویژگی‌های استفاده از آلومینیوم می‌دانند.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران دیگر ویژگی این فلز را سازگاری با محیط زیست یعنی برگشت دوباره آن به محیط دانست و گفت: خواص دیگر این فلز در فناوری‌های بالا (های‌تک)، وزن پایین و سختی بالاتر آن در مقایسه با فولاد است و نکته مهم‌تر اینکه در هر مرحله ۷۰ درصد قیمت خود را باز می‌گرداند.

گفتنی است که صنایع بالادستی و پایین‌دستی آلومینیوم برای ۶۳ هزار نفر در کشور اشتغال ایجاد کرده‌اند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد