صنایع معدنی

تحلیلی بر بازار فلزات اساسی

تحلیلی بر بازار فلزات اساسی
پایگاه خبری معدن نیوز- تحلیلگران معتقدند، بهای سرب، روی و آلومینیوم تا پایان سال جاری در محدوده های فعلی باقی بماند و در حوزه مس، چین همچنان تاثیرگذارترین کشور است و سیاست های آن مهم است. فولادی ها هم با روند کند سودآوری مواجه می شوند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، بهنام اوضح کارشناس بازار سرمایه انتظار برای تعدیل با اهمیت سود در بودجه‌های سرب و روی به تبع رشد نرخ‌های جهانی را حتمی دانست و گفت: اغلب بودجه‌های گروه آلومینیوم با اختلاف حدود 10 درصدی نسبت به قیمت های جهانی مواجه بوده که از تعدیل سود برخوردار می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با بررسی اثر تراز تجاری منفی در چین و کاهش نرخ مالیات در آمریکا بر روی تقویت دلار در بازار های جهانی گفت: بررسی متغییر های اثر گذار مختلف بر روی قیمت های جهانی نشان می دهد گروه سرب و روی به دلیل کاهش ذخایر بورس LME لندن با رشد قیمت های جهانی ماه های اخیر روبرو بوده است.

وی افزود: کارشناسان معتقدند تا پایان سال میلادی جاری قیمت فعلی کالاهای فلزی از جمله سرب و روی و آلومینیوم در محدوه فعلی حفظ خواهد شد. به عبارتی انتظار می رود قیمت روی بین 3000 تا 3300 دلار، آلومینیوم محدوده بالاتر از 2000 دلار و سرب محدوده بالاتر از 2300 دلار به ازای هر تن حفظ شود.

 به گفته وی تاثیر این موضوع بر روی شرکت های صادرات محور گروه فلزات اساسی در بازار سهام نیز مثبت خواهد بود. تقویت دلار در بازار های جهانی و به تبع آن رشد قیمت این ارز در بازار های داخلی که منجر به افزایش نرخ دلار بانک مرکزی نیز خواهد شد باعث شده تا سودآوری گروه سرب و روی از این بابت نسبت به بودجه های خود پیش افتاده و عملکرد مطلوبی را برای سال مالی جاری محقق کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه به تبع رشد قیمت های جهانی شرکت های آلومینیومی نیز امسال با شرایط مناسبی روبرو خواهند بود، عنوان کرد: گروه آلومینیوم در سال جاری با رشد قیمت مواجه شده و حال آنکه بازیابی دوباره این گروه زمان بر خواهد بود. شرکت های بورسی آلومینیومی سال قبل زیانده بودند و امسال به لطف قیمت های جهانی به سود نشسته اند هر چند که شیب تغییرات طی سه سال اخیر با توجه به سیاست های دولت برای خروج از رکود همواره ملایم و با تثبیت روبرو بوده است.

 اوضح به دلایل عدم عرضه شمش آلومینیوم از سوی آلومینیوم المهدی در بورس کالا نیز اشاره کرد و گفت: ازحدود دو ماه قبل برخی از فعالان بورس کالا با ارسال نامه ای به شورای رقابت ضمن هشدار به ایجاد انحصار در بازار آلومینیوم از سوی یک گروه منتسب به مالک آلومینیوم المهدی خواستار جلوگیری از خرید سهام کنترلی آلومینیوم ایران از سوی این گروه شده بودند.

 وی در ادامه به تاثیر سیاست های اقتصادی تثبیتی و ملایم دولت بر سودآوری شرکت های گروه فلزات اساسی سخن گفت و افزود: تقاضا برای محصولات فولادی به رغم تثبیت قیمت سنگ آهن افزایش یافته است. در این بین فولاد مبارکه توانسته سود خود را دو برابر نماید. مابقی فولاد سازان نیز شرایط مطلوبی با توجه به تعیین قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضا دارند که از رشد سودآوری و معاملات محصولات آنها به وضوح قابل رویت است.

این کارشناس بازار سرمایه در برابر این پرسش فارس که با وجود تثبیت قیمت سنگ آهن و رکود در بخش ساخت و ساز و طرح های عمرانی دلیل رشد فروش محصولات فولادی چیست؟ گفت: رشد قیمت های جهانی تاثیر گذارترین عامل در این زمینه بوده است. ورق گرم فولاد خوزستان که مبنای تعیین قیمت محصولات فولادی داخلی است متاثر از تغییرات بازار های جهانی بوده و طبیعی است که با رشد قیمت های جهانی نرخ محصولات داخلی نیز با افزایش مواجه می شوند.

وی در برابر اینکه آیا رشد قیمت ها در برابر ضعف نقدینگی باعث نخواهد شد که بازار فروش محصولات فولادی با رکود مواجه باشد؟ گفت: این موضوع در مورد شرکت ذوب آهن با توجه به هزینه های مالی سنگین آن نسبت به شرکت های هم گروه به مراتب بالاتر است و باعث می شود سود از سوی هزینه ها بلعیده شود هر چند که ذوب آهن نیز با شیب کندتری نسبت به سایر فولاد سازان می تواند در دامنه صعودی رشد سودآوری قرار گیرد.

 اما وضعیت مطلوب ساختار مالی فولاد مبارکه باعث شده تا به لحاظ برخورداری از استاندارد های حسابداری و صنعتی رشد قیمت ها را نسبت به سایر شرکت ها بهتر نشان دهد.

 اوضح کمبود نقدینگی را یکی از مشکلات اصلی بازار سرمایه و بازار محصولات فلزی عنوان کرد و افزود: این موضوع باعث شده تا خروج از رکود در روند کند تری پیش رود.با اینکه نقدینگی در جامعه با افزایش چشمگیر مواجه بوده اما این حجم از پول در تولید متمرکز نشده و بیشتر به سمت بازار های سفته بازانه گرایش یافته است. در مسکن نیز همچنان شرایط خاص اقتصادی بر آن حاکم بوده و چندان آینده دار نیست.

 این کارشناس بازار سرمایه با بررسی چشم انداز تغییرات قیمتی مس در بازار های جهانی و داخلی گفت: وضعیت این کالا با شرایط متفاوت تری مواجه است به طوریکه چین به عنوان بازیگر اصلی صنعت مس بیشترین تولید و مصرف این کالا در جهان را به خود اختصاص داده است.

 در مورد قیمت جهانی مس تصمیم چینی ها بسیار تعیین کننده است و دو سمت عرضه و تقاضا تا حدود زیادی دراختیار این کشور است. سیاست‌های اژدهای زرد در خصوص فلز سرخ بسیار مهم است اما در بورس بزرگترین ناشری که در این مورد فعالیت می کند ناشر صنایع ملی مس ایران است که شرایط آن نسبت به گذشته با تغییر چشمگیری روبرو است.

 به باور وی اصلاحات اساسی در مدیریت "فملی" و جلوگیری از فروش دستوری انواع مس به قیمت های نازل تری نسبت به نرخ بازار باعث بلعیده شدن سود شرکت می شد در کنار طرح های توسعه ای بسیار این شرکت و همچنین کاهش هزینه های حمل و نقل باعث افزایش انتظار سهامداران برای رشد سودآوری ها در بلند مدت شده است.

 اما "فملی" به دلیل برخورداری از سهام شناوری زیاد در بازار سهام حرکت کند و زمانبری برای رشد قیمت سهام خواهد داشت. اگر قیمت های جهانی مس به سمت 8500 دلار در هر تن پیش برود ملی مس تبدیل به سهم رویایی خواهد شد اما با توجه به اجرای طرح های توسعه ای آن در مدت دو سال آینده به نظر می رسد حرکت این سهم تا آن زمان در مدار متعادلی قرار گیرد.

 این کارشناس بازار سرمایه بر رشد سریع قیمت سهام شرکت های در حال بلوغ به دلیل تغییرات بنیادی وسیع تر در آنها تاکید کرد و افزود: دارایی های این شرکت ها به مراتب بیشتر از ارزش بازارسهام آنها بوده و به دلیل برخورداری از سرمایه بهینه و طرح های توسعه ای سودآور با اقبال هوشمندانه معامله گران به سمت خود روبرو هستند. این در حالی است که شرکت های بزرگ به دلیل عبور از دوران بلوغ هم اکنون مشابه بانک هایی شده اند که فقط سالیانه سود اندکی را برای سرمایه گذاران دارند .

 اوضح انتظار برای تعدیل با اهمیت سود در عملکرد 9 ماهه و بودجه های برآوردی سال آینده گروه سرب و روی به تبع رشد نرخ دلار و قیمت های جهانی را حتمی دانست و گفت: در صنعت آلومینیوم نیز اغلب بودجه های این گروه با اختلاف های حدود 10 درصدی نسبت به قیمت های جهانی مواجه است که بسته به حاشیه سود شرکت ها می توانند از تعدیل مثبت سود برخوردار شوند.

 نکته قابل تامل اینکه زیان این شرکت‌ها به شدت کاهش یافته که در گزارش‌های هیات مدیره آنها اشاره شده است.بنابراین تعدیل سود در گزارش‌های 9 ماهه و همین طور بودجه‌های سال آینده قابل پیش‌بینی است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد