بورس

رشد ۸۷ پله ای شاخص بورس

رشد ۸۷ پله ای شاخص بورس
پایگاه خبری معدن نیوز- شاخص بورس امروز (دوشنبه) همزمان با افزایش اندک حجم معاملات، ۸۷ واحد رشد کرد و در جایگاه ۸۷ هزار و ۸۳۲ واحدی ایستاد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز در معاملات امروز 891 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 975 میلیارد ریال در 50 هزار و 166 نوبت خرید و فروش شد.

همه شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز امروز رشد کردند.

بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 28 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 9 واحد بالا رفت.

شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، هفت واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 135 واحد رشد کرد.

شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 81 واحد و شاخص بازار دوم بورس 86 واحد افزایش یافت.

در معاملات امروز، نمادهای گروه خودرویی با استقبال روبرو شد.

بر این اساس، نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، خپارس (پارس خودرو)، خودرو (ایران خودرو) و فارس (هلدینگ خلیج فارس) در معاملات امروز بیشترین نقش را در رشد شاخص داشتند اما فخوز (فولاد خوزستان) و وغدیر (سرمایه گذاری غدیر) بیشترین تاثیر منفی را بر جای گذاشته و جلو رشد بیشتر شاخص را گرفتند.

در معاملات امروز 309 میلیون ورقه سهام فرابورس به ارزش بیش از 2 هزار و 424 میلیارد ریال در مجموع بازار مبادله شد که این میزان در 41 هزار دفعه دادوستد انجام شد.

بررسی معاملات بازارهای اول و دوم نشان می‌دهد 2نماد گروه‌های فلزات اساسی و استخراج زغال‌سنگ به نام‌های ذوب‌آهن و فرآوری زغال‌سنگ پرورده بالاترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار گرفتند.

نماد ذوب آهن همچنین در صدر نمادهای پربازدید فرابورسی قرار گرفت.

 تابلو اوراق تسهیلات مسکن (تسه) نیز میزبان نقل و انتقال نزدیک به 64 هزار ورقه تسه به ارزش 49 میلیارد ریال بود؛ نماد تسه مردادماه 96 بالاترین حجم و نماد تسه مهر 96 بیشترین ارزش معاملات را در این تابلو به خود اختصاص داد.

 نگاهی به بازار اوراق با درآمد ثابت نیز نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران در این بازار میزبان جابجایی یک میلیون و 730 هزار ورقه به ارزش یک‌هزار و 696 میلیارد ریال بودند و اسناد خزانه اسلامی در نماد «سخاب3» بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را در این بازار تجربه کرد.

 در نهایت شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز به افت نزدیک به 2 واحدی تن داد تا به این ترتیب آیفکس در نزدیکی ارتفاع 988 واحدی بایستد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد