فولاد و آهن

فولاد در بورس کالا برمبنای عرضه و تقاضا کشف قیمت می شود

فولاد در بورس کالا برمبنای عرضه و تقاضا کشف قیمت می شود
پایگاه خبری معدن نیوز- معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: کشف و تعیین قیمت محصولات فولادی مطابق با مجموعه قوانین و مقررات جاری کشور بر اساس قیمت های پایه جهانی و مکانـیزم عرضـه و تقاضا، در بورس کالای ایران صورت می‌پذیرد و از شمول قیمت گذاری تکلیفی خارج است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، وحید منایی تاکید کرد: مضافاً حسب بررسی بعمل آمده افزایش قیمت جهانی ناشی از دو عامل اصلی، افزایش قیمت مواد اولیه نظیر الکترود گرافیتی به دلیل کاهش تولید جهانی و افزایش قیمت شمش فولاد به دلیل کاهش عرضه جهانی و کاهش صادرات کشورهای تولیدکننده بوده است .

وی افزود: از عوامل مهم دیگر در افزایش قیمت فولاد ، تغییرات افزایشی نرخ ریالی ارز، تعرفه واردات و نیز افزایش نرخ نهاده های موثر در بهای تمام شده محصولات فولادی نظیر انرژی، دستمزد و.... می‌باشد که به تبع آن بهای کالا را تحت تاثیر قرار می دهد. این درحالی‌ست که به پشتوانه ظرفیت تولید قابل توجه ایجاد شده در بخشهای مختلف صنعت فولاد طی سالهای اخیر و مطابق با سیاستهای راهبردی تجاری کشور برمیزان صادرات شمش فولادی افزوده شده است .دراین ارتباط صادرات شمش فولادی در نیمه اول سال برابر با 3190 هزارتن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته( 1715 هزارتن)  افزایش86 درصدی داشته است.

وی ادامه داد: در زمینه مقایسه تغییرات قیمتهای جهانی با قیمت های داخلی باید گفت، قیمت جهانی شمش فولاد در مهر ماه سال1395 برابر با 320 دلار/تن بوده که با  58 درصد افزایش  به 506 دلار /تن در مهر ماه سال جاری رسیده است که به تبع آن قیمت بازار آزاد این محصول در داخل کشور، طی مدت یاد شده از 12507ریال/کیلوگرم ( مهر ماه1395) به 19140 ریال کیلوگرم در مهر ماه سال جاری افزایش یافته، که با رشد 53 درصدی همراه بوده، لذا بدیهی است افزایش قیمت حادث شده، به میزان 33 درصد بر قیمت محصولات تولیدی مرتبط در صنایع پایین دست (تیرآهن ،میلگرد، ورق و ... ) نیز تسری یافته است.

وی همچنین گفت: مضافاً صادرات محصولات فولادی (تیر آهن ، میلگرد ، ورق فولادی و ...) در نیمه اول سال جاری برابر با 576 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته(یک میلیون و دویست و سه هزارتن) با کاهش52 درصدی همراه بوده است.

نظارت مستمر بر تغییرات قیمت اقلام کالایی و خدماتی حساس در راستای انجام وظایف نظارتی محوله برای تنظیم بازار اعمال می شود؛ ضمن اینکه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در صورت مواجهه با هرگونه تخلف اعم از گران فروشی، کم فروشی و... برخورد قانونی لازم را مطابق قوانین جاری کشور معمول خواهد داشت.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد