گفتگو، یادداشت و نشست خبری

مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی درگفتگو با معدن نیوز:

زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی از طریق پتانسیل های معدنی فراهم است/ برنامه اصلی شرکت تهیه و تولید استفاده از بخش خصوصی در اکتشافات است

زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی از طریق پتانسیل های معدنی فراهم است/ برنامه اصلی شرکت تهیه و تولید استفاده از بخش خصوصی در اکتشافات است
پایگاه خبری معدن نیوز - مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران معتقد است که با نگاهی منطقی و توجه به مسائل زیست محیطی می توان از همه پتانسیل ها و ظرفیت های معادن در تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، این روزها با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی در اولویت اول مسئولان قرار گرفته است و در هر وزارتخانه سیاست های اقتصاد مقاومتی در صدر برنامه های وزیران و معاونان و مدیران می باشد. هر مسئولی می کوشد با استفاده از ظرفیت های حوزه مسئولیت خود در تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارد . اگر چه بارها از معادن ایران به عنوان یک مزیت نام برده شده است و به اهمیت آن در صنعت کشور پرداخته شده است، اما وجیه الله جعفری مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با نگاهی نو به این بخش معتقد است که بخش معدن با توجه به پتانسیل های بالایی که دارد می تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی تاثیر گذار باشد. این مدیر با سابقه بخش معدن معتقد است که به معادن فقط نباید به دید استخراج مواد معدنی نگریست بلکه ایجاد معادن در مناطق محروم امنیت و اشتغال را برای ساکنین آن مناطق در پی داشته است و در کناراستخراج مواد معدنی از معادن، این بخش ظرفیت گردشگری بالایی نیز دارد. متن مصاحبه با وی به شرح زیر است.

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با روی کار آمدن دولت یازدهم از لیست واگذاری خصوصی سازی خارج شد در سال 93 استراتژی این شرکت با توجه به شرایط، تغییر کرد در رابطه با این تغییر استراتژی و تاثیر آن در عملکرد شرکت توضیح بدهید؟

پس از خروج این شرکت از لیست واگذاری خصوصی سازی استراتژی شرکت بر مبنای این موقعیت تدوین و پس از اخذ مصوبات لازم از ابتدای سال 1394 اجرایی شد. از آنجایی که وظایف ایمیدرو حسب قانون سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، توسعه معدن و صنایع معدنی در کشور، اجرای طرح های معدن و صنایع معدنی و واگذاری به بخش خصوصی، اجرای طرح ها در مناطق کمتر توسعه یافته، طرح های با فناوری بالا و طرح های پرخطر که بخش خصوصی تمایلی به انجام آنها ندارد می باشد، این شرکت به عنوان بازوی اجرایی سازمان در این راستا اقدام می نماید.

استراتژی های کلان شرکت شامل واگذاری و یا برون سپاری فعالیت های مواد معدنی فاقد اولویت استراتژیک (حسب سیاست ایمیدرو به کلیه مواد معدنی تعمیم داده شد)، پتانسیل یابی و توسعه اکتشاف در همه مراحل در داخل و خارج کشور در مواد معدنی دارای اولویت استراتژیک، تجهیز و آماده سازی ذخایر معدنی و ایجاد واحدهای فرآوری در داخل و خارج کشور در مواد معدنی دارای اولویت استراتژیک، ارتقاء بهره وری و افزایش تولید، گسترش پژوهش در راستای ارتقاء فناوری در بخش معدن و صنایع معدنی، افزایش رقابت پذیری واحدهای فعلی و توسعه ظرفیت های آنها است که با توجه به شرایط جدید تدوین شد.

در چهار سال گذشته استراتژی استفاده از توان بخش خصوصی و توسعه اکتشاف و نیز تحقیق و توسعه جز اولویت های این شرکت بود که در بخش اکتشاف در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی به آنومالی هایی در بخش طلا و مس دست یافتیم که می توان امیدوار به دستیابی ذخایر خوبی در این مناطق باشیم.

در این شرایط در 4 سال اخیر با توجه به تغییر استراتژی شرکت، استراتژی برون سپاری با واگذاری تعداد 3 مجتمع و 6 طرح شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از برنامه واگذاری 7 مجتمع و 12 طرح به بخش خصوصی اجرایی شد.

همچنین اکتشاف در بخش زغال سنگ، سنگ آهن، شورابه ها و فلزات غیرآهنی حسب استراتژی تعیین شده در سال های اخیر توسعه یافته است.

در راستای ارتقاء بهره وری که از سیاست های مهم دولت می باشد، قرارداد بررسی بهره وری مجتمع ها و ستاد شرکت اجرایی شد و برنامه های جدید آموزشی و پژوهشی، با توجه به سیاست واگذاری و با هدف توسعه آموزش و پژوهش کاربردی تهیه شده است.

مهمترین اقدامات شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در 4 سال اخیر چیست؟

در بخش معدن و صنایع معدنی تحت پوشش ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران اقدامات مهمی درسال های اخیر انجام شده است که از جمله آن می توان راه اندازی مجتمع پتاس خور و بیابانک که اجرای طرح آن چندین سال متوقف بود و در حال حاضر پتاس با عیار بیش از 95 درصد در این مجتمع تولید می شود را نام برد . همچنین راه اندازی پالایشگاه قطران و تولید محصولات جانبی زغال سنگ در مجتمع کک سازی زرند توسط کارشناسان ایرانی از دیگر اقدامات انجام شده است. در کنار آن راه اندازی معدن آنتیموان و پایلوت تولید شمش آنتیموان در استان سیستان و بلوچستان برای اولین بار در کشور و نیز بازسازی و راه اندازی کوره فروکروم علیرغم عدم امکان وارادات بلوک و جرم کربنی و شروع تولید از سال 93 و صادرات فروکروم به بازارهای جهانی و تکمیل طرح راه اندازی واحد بریکت سازی از پودر فروکروم جغتای از دیگر اقدامات مهم انجام شده در سال های اخیر است.

اجرای طرح های دانش بنیان تولید کنسانتره پرعیار 66 درصد عناصر نادر خاکی برای اولین بار در ایران، اجرای پایلوت تولید پودر میکرونیزه و نانو از پسماندهای صنعتی در مجتمع طلای موته، انعقاد 8 تفاهم نامه همکاری با شرکتهای بزرگ خارجی (در راستای گسترش روابط بین الملل) و برگزاری نشست های تجاری با شرکتهای مختلف، انعقاد تفاهم نامه با صندوق فعالیت های معدنی کشور به منظور امکان مشارکت بخش خصوصی در پهنه ها و محدوده های اکتشافی شرکت، مبادله توافقنامه با سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان به منظور توسعه ژئوتوریسم در مجتمع های نخلک و پتاس خور از دیگر اقدامات انجام شده درمدت یاد شده است.

با توجه به اهمیت بخش اکتشاف در چهار سال گذشته چه اقداماتی در این بخش انجام شده و چه نتایجی به دست آمده است؟

توسعه فعالیت های اکتشافی انجام شده از سال 1392 تا حال حاضر منجر به ثبت رکوردهای اکتشافی جدید در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران شده است. نتایج در حوزه های کاری سنگ آهن، زغال سنگ، پلی متال و شورابه ها حایز اهمیت است. 

میزان حفاری به عنوان یک شاخص مهم اکتشاف از حدود 28 هزار متردر سال 92 به حدود 86 هزار متر در سال 93 رسیده که رشد حدود 3 برابری را در برداشته است. ذخایر جدید اکتشاف شده زغال سنگ کک شو و حرارتی در محدوده های البرز مرکزی و ایران مرکزی (شهرستان طبس) حدود 350 میلیون تن و اکتشاف ذخایر جدید سنگ آهن در ایران مرکزی (استان هاییزد و کرمان) حدود 300 میلیون تن است. در حوزه پلی متال و شورابه ها نیز با دریافت پهنه های اکتشافی جدید تاکنون بیش از4 تن ذخیره طلای خالص و حدود 25 هزار تن ذخیره آنتیموان، کشف شده است.

براساس برنامه های انجام شده طی سال های 95-92 در شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در مجموع حدود 70 میلیارد تومان هزینه اکتشافی از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی مصرف شده است. این فعالیت بالغ بر 200 هزار متر حفاری اکتشافی ذغال سنگ، سنگ آهن و شورابه ها می باشد.

لذا با هزینه حدود 20 میلیون دلار، ارزش افزوده ای بالغ بر 4 میلیارد و 250 میلیون دلار حاصل شده است که حدود 200 برابر هزینه صرف شده است. 

همچنین با سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی برای توسعه اکتشافات توافقاتی صورت گرفته و اکنون 13 تیم از این سازمان در استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان مستقر هستند و عملیات اکتشافی را به پیش می برند.

در سال 1395 این شرکت با نهایی سازی مطالعات پهنه های اکتشافی در اختیار، در استان های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، زنجان و مازندران به مساحت مجموع 44 هزار کیلومترمربع که در نهایت منجر به 20 محدوده اکتشافی جدید در این نواحی شده است، اخذ مجوزهای اکتشاف و برنامه ریزی فعالیت های مرتبط را در دستور کار قرار داده که عمده این پتانسیل ها مربوط به ذخایر پلی متال (فلزات غیر آهنی) می باشد.

البته در راستای توسعه فعالیت های مرتبط با اکتشاف در مراحل 3 و 4 این شرکت موفق به اخذ تعداد 12 مورد پروانه اکتشاف جدید و 3 مورد گواهی کشف جدید در زمینه های اصلی فعالیت اجرایی خود شده است.

با توجه به اهداف شرکت مبنی بر بهره گیری از توان بخش خصوصی حتی از مرحله اکتشاف، اولین مورد از این اقدام با تهیه اسناد مزایده به نتیجه رسیده که در مرحله ابلاغ به برنده می باشد.

لذا از برنامه اصلی شرکت در سال 96 بهره گیری از توان بخش خصوصی در طرح اکتشافی است که قطعاً با ارایه محدوده های هدف جدید در بخش طلا و مس ادامه خواهد یافت و امید است این مشارکت در سرمایه گذاری منجر به توسعه هرچه بهتر فعالیت های اکتشافی شود.

از سوی دیگر شرکت با آزاد سازی بالغ بر 300 محدوده ثبتی پس از جمع بندی و انجام سیستماتیک مراحل 1 و 2 اکتشاف در آن محدوده ها، ضمن کاهش مساحت بستر مشارکت بخش خصوصی با اهداف غیر فلزی در این نواحی را فراهم کرده است.البته نباید این نکته را فراموش کرد که بازه عملیات اکتشافی بازه بلند مدتی است و در کوتاه مدت جوابگو نخواهد بود

ضمن این که انجام عملیات حفاری با توجه به هزینه‌های بالای آن نیازمند برنامه ریزی صحیح می باشد که با رعایت این موضوع متراژ حفاری‌های انجام گرفته در چهار سال اخیر (سال های 92 تا 95) به حدود 212 هزار و 622 متر می رسد که این میزان نسبت به چهار سال ماقبل آن (سال های 88 تا 91) رشد 108 درصدی داشته است.در سال های 88 تا 91 متراژ حفاری انجام شده توسط شرکت 102 هزار و 107 متر می باشد.

در رابطه با میزان مشارکت بخش خصوصی در طرح های توسعه ای توضیح بدهید؟

مجموع طرح های توسعه معادن و صنایع ایمیدرو و ایمپاسکو تحت مدیریت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران 24 طرح با مجموع سرمایه گذاری بیش از 7000 میلیارد تومان می باشند. به غیر از 2 طرح که با اعتبارات داخلی در حال انجام است بقیه طرح ها با مبلغ سرمایه گذاری حدود 6750 میلیارد تومان از طریق جذب سرمایه گذار بخش خصوصی درحال اجراء می باشد.

میزان تولید و بهره برداری از معادن در چهار سال گذشته به چه صورت است؟

نظر به اینکه بخشی از مواد معدنی مورد مصرف در صنایع معدنی توسط ایمیدرو و شرکت تهیه وتولید مواد معدنی ایران تامین می شود، بهره برداری از معادن تحت پوشش سنگ آهن، زغال سنگ، روی، سرب و طلا و کارخانه های صنایع معدنی مانند کک سازی و فروکروم توسط شرکت تهیه وتولیدمواد معدنی ایران مدیریت می گردد.اهداف مهم دراین بخش استفاده بهینه از ذخایر و ارتقاء بهره وری می باشد.

میزان تولید سال های اخیر معادن تحت پوشش علی رغم کاهش تولید و قیمتهای جهانی مواد معدنی تا حدود نیمه اول سال 1395، صعودی بوده است.

در تامین مواد اولیه کارخانجات ذوب روی این شرکت با تولید بیش از 700 هزارتن درسال خاک روی که درسال 1393 به بیش از یک میلیون تن رسیده است توانسته اغلب نیاز مواد اولیه واحدهای ذوب روی را فراهم آورد.

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در معادن زیر مجموعه خود در سال 1395 توانسته در مجموع 829 هزار و 833 تن خاک روی، 51 هزار و 841 تن کنسانتره فسفات، 14 هزار و 479 تن کنسانتره آهن و 7 هزار و 127 تن کنسانتره نفلین سینیت، 340 کیلوگرم شمش طلا، 1 میلیون و 241 هزار و 880 تن سنگ آهک دانه بندی، 2 هزار و 185 تن کنسانتره سرب، 158 هزار و 269 تن کک متالوژی و 8 هزار و 126 تن فروکروم آلیاژی تولید کند.

این شرکت علاوه بر محقق نمودن برنامه ها در سال 95 در مجتمع انگوران 28 درصد، مجتمع فسفات اسفوردی 12 درصد، مجتمع نفلین سینیت کلیبر 26 درصد، مجتمع سنگ آهک پیربکران 4 درصد، مجتمع فروکروم جغتای 49 درصد، مجتمع سرب نخلک 58 درصد و مجتمع طلای موته 59 درصد رشد داشته است.

برنامه برون سپاری طرح های تجهیز و نحوه برون سپاری در این شرکت در این چهار سال به چه صورت اجرا شد؟

در بحث برون سپاری این شرکت، ما باید در طرح هایی که از طرف ایمیدرو واگذار شده بود پنج هزار و 250 میلیارد تومان و در طرح های خود شرکت نیز باید هزار و 440 میلیارد تومان سرمایه گذاری میکردیم که ما با اعتماد به بخش خصوصی بیش از 82 درصد اینمبلغ را برون سپاری کردیم و نحوه واگذاری نیز قراردادهای بلند مدت حداکثر 25 ساله بود که ما بر آن نظارت می کنیم.

همچنین 4 طرح تجهیز برون سپاری شده ایمپاسکو از جمله طرح تجهیز معدن زغالسنگ بلوک 1 پروده شرقی طبس، طرح تجهیز معدن زغالسنگ بلوک های 2 و 3 پروده شرقی طبس، طرح تجهیز ذخایر شورابه قم و طرح تجهیز معادن مس سمنان با برآورد میزان سرمایه 870 میلیارد تومان با مالکیت شرکت تهیهو تولید مواد معدنی ایران در مرحله اجرا و عقد قرارداد است.

به طور موازی ،برنامه برون سپاری 3 طرح تجهیز از جمله تجهیز معدن زغالسنگ حرارتی کوچکعلی شمالی، تجهیز ذخایر شورابه ترود و تجهیز معادن پلی متال کوه دم سمنان با برآورد میزان سرمایه 570 میلیارد تومان با مالکیت شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، 6 طرح تجهیز سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به نمایندگی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با برآورد میزان سرمایه لازم 690 میلیارد تومان با مالکیت ایمیدرو در مرحله جذب سرمایه گذار قرار دارد.

این طرح ها شامل تجهیز معدن زغال سنگ بلوک 3 پروده 4 طبس، احداث کارخانه سولفات پتاسیم خور و بیابانک، تجهیز معدن و احداث کارخانه فرآوری باریت مهدی آباد، احداث کارخانه تولید کلرید کلسیم و اکسید منیزیم خور و بیابانک، کارخانه آهک صنعتی و محصولات جانبی در استان لرستان و طرح گردشگری مجتمع پتاس خور و بیابانک است.

10 طرح تجهیز برون سپاری شده سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به نمایندگی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با برآورد میزان سرمایه لازم 4655 میلیارد تومان با مالکیت ایمیدرو توسط سرمایه گذار به عنوان طرف دوم در مرحله اجرا و انعقاد قرارداد می باشد که این طرح ها شامل تجهیز معدن زغالسنگ بلوک 4 پروده 4 طبس، تجهیز معدن زغالسنگ خمرود، احداث کارخانه سود کاستیک خور و بیابانک، تجهیز معدن و احداث کارخانه سرب و روی مهدی آباد، تجهیز معدن سنگ آهن گل گهر 5 ، تجهیز معدن سنگ آهن گل گهر 6، احداث کارخانه سنگبری آذربایجان غربی، احداث کارخانه فرآوری سنگ آهن میشدوان و آنومالی شمالی، احداث کارخانه آهن اسفنجی بافق و احداث کارخانه فرآوری هماتیت جلال آباد می باشد.

اولویت های شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برای سال 96 چیست؟

ادامه اکتشاف و تکمیل اکتشاف، اکتشافات زیرزمینی، تحقیق و توسعه و بحث پژوهش است. همچنین توسعه فعالیت های اکتشاف مواد معدنی مختلف در مناطق پر خطر یا مناطقی که بخش خصوصی تمایل به حضور در آنها ندارد از اولویت های شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در سال 96 است .ضمن این که افزایش بودجه پژوهشی به میزان درآمد در حوزه های زغال سنگ، کک، آنتیموان، کرومیت و فروکروم و اجرای فعالیت ها و طرح های پژوهشی و نیز اجرای طرح های توسعه از طریق جذب سرمایه بخش خصوصی از دیگر برنامه های این شرکت است.در کنار این به دنبال افزایش میزان سرمایه گذاری در طرح های تجهیز به منظور ظرفیت سازی در بخش های زغال سنگ، سنگ آهن، فلزات غیر آهنی، فسفات، طلا و آنتیموان هستیم و نیز اجرای طرح های مصوب دولت در بخش معدن و صنایع معدنی به نمایندگی ایمیدرو از دیگر اولویتهای این شرکت است.

همچنین دستیابی به اهداف تولید برنامه ریزی شده مجتمع ها و طرح های تحت مدیریت این شرکت و واگذاری امور بهره برداری مجتمع ها از طریق عقد پیمان های مدیریتی و افزایش ایمنی در جهت کاهش حوادث و ارتقای سطح ایمنی، بهداشت و محیط زیست(HSE) در مجتمع های تحت پوشش در کنار افزایش فعالیت در جهت صادرات محصولات معدنی از دیگر برنامه های این شرکت است.

در چهار سال گذشته در بخش شورابه ها چه اقداماتی انجام شده است، با توجه به این که برخی معتقد هستند سرمایه گذاری و توجه به این بخش صرفه اقتصادی ندارد؟

یکی از اهداف ما در این مدت توجه به شورابه ها بود چرا که این بخش مظلوم واقع شده بود .امروز خوشبختانه پتاس در کشور تولید میشود اگر چه برخی میگویند سرمایه گذاری در بخش شورابه ها صرفه اقتصادی ندارد اما باید گفت که از شورابه ها فقط به دنبال پتاس باشیم بله صرفه اقتصادی ندارد اما باید زاویه نگاه به این بخش تغییر کند.چرا که این بخش پتانسیل بالایی دارد . در کشور بیش از 60 نقطه وجود دارد که شورابه جمع شده و 12 هزار کیلومتر مربع و به عبارتی 80 درصد از این نقاط در دست شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است که قم و ترود و خور از جمله این مناطق هستند.

در این بخش در چهار سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده است و به عقیده من این بخش پتانسیل بالایی دارد و حتی می توان بسیاری از عناصر و محصولاتی را که وارداتی است را با استفاده از این پتانسیل تولید کرد. ما امروز در خور در کنار تولید پتاس سولفات پتاسیم را نیز تولید می کنیم و درشش ماه آینده کلرید کلسیم و اکسید منیزیم را تولید خواهیم کرد ضمن این که بخش خصوصینیز در این منطقه امکان تولید کربنات سدیم و سود سوزآور را دنبال می کنند.

ما در اواخر سال 95 قم را به بخش خصوصی واگذار کردیم و این شرکت در مدت دو ماه اطلاعات را به روز کردند و با همکاری دو شرکت کانادایی و آلمانی و نیز مشاور خارجی اقدامات مناسبی در این بخش انجام دادند.این شرکت در رابطه با طرح پارک شیمیایی با چینی ها و برای طرح استحصال لیتیوم نیز با کره جنوبی صحبت کرده است.

پارک شیمیایی در برخی از کشورها اجرا شده است که در آن محصولات مختلفی تولید می شود ودر کشور ما هم در ترود و هم در قم این پروژه عملیاتی است و برای اولین بار است که این پروژه ها در کشور دنبال می گردد.
برای ترود نیز برنامه ما این است که بتوانیم با مزایده بین المللی سرمایه گذار خارجی جذب کنیم.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که معادن ایران دارای پتانسیل های بالایی هستند و نباید به این بخش فقط از دید تولید ماده معدنی نگریست بلکه معادن پتانسیل ایجاد اشتغال و نیز رونق گردشگری و آموزش را دارند که باید از ظرفیت های آن استفاده کرد و در این راستا طبق توافق با میراث فرهنگیزمینه ایجاد شرایط برای استفاده از پتانسیل های گردشگری و سیاحتی فراهم شده است.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی، معادن تا چه حد می توانند در تحقق این هدف موثر باشند؟

در تحقق اقتصاد مقاومتی معادن می توانند نقش تاثیرگذاریداشته باشند و باید نگاه به این بخش نگاهی منطقی با توجه به مسائل زیست محیطی باشد تا بتوان از همه ظرفیت ها و پتانسیل های آن استفاده کرد.در معادن ما امکان تولید ماده اولیه صنعت وجود دارد پس با استفاده از همه ظرفیت هایاین بخش شاهد رونق تولید خواهیم بود. با این شرایط برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید با به دست آوردن تکنولوژی های روز دنیا به تولید محصولات استراتژیک بپردازیم. این معادن ما با خود امنیت به همراه دارند چرا که معادن در دور افتاده ترین و محروم ترین مناطق کشورمی باشد که زمانی محل اشرار بوده و امروز با ایجاد معدن درآن منطقه شاهد رونق امنیت و نیز اشتغالزایی هستیم .پس توجه به این بخش می تواند موجب تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی باشد.

با توجه به این که در کشور ما امکان استخراج بسیاری از عناصر وجود دارد تمرکز بیشتر تنها برروی چهار یا پنج عنصر خاص است در این شرایط چرا عناصر دیگر در کشور استحصال نمی شود آیا در این بخش غفلت شده یا دلیل دیگری دارد؟

در کشور ما 68 عنصر شناسایی شده که امکان استحصال آن ها وجود دارد اما این که به آنها پرداخته نشده به این دلیل است که در برخی عناصر تکنولوژی استحصال آنها را درکشور نداریم و در برخی دیگر استحصال آنها صرفه اقتصادی ندارد .ضمن این که عیار برخی عناصربه حدی پایین است که استحصال آن ها به صورت مستقل توجیهی ندارد .اما اگر این عناصر را در زنجیره شناسایی و استحصال کنیم اقتصادی تر می شود. البته باید در سال های آتی به این سمت پیش برویم که آنچه را که می توانیم از مواد معدنی استخراجی با استفاده از نوآوری و تکنولوژی های جدید و تکمیل زنجیره استحصال کنیم.

در طی این چهار سال در بخش شناخت ذخایر زیر زمینی چه اقداماتی انجام شده است؟

در این چهار سال یکی از اهداف اصلی ما شناخت ذخایر زیرزمینی بود چرا که در افق 1404 تولید 55 میلیون تن فولاد با توجه به 2.7 تا سه میلیارد تن ذخیره ی کنونی پیش بینی شده است.با توجه به اهمیت تولید این 55 میلیون تن فولاد باید به سمتی حرکت کنیم که یا واردات مواد اولیه را تسهیل کنیم یا این که به دنبال کشف ذخایر جدید باشیم که در این راستا در این مدت اقداماتی در حال انجام است که پس از نتیجه گیری گزارش خواهد شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد