اقتصاد و صنعت

ظرفیت حمل و نقل دریایی در فارس ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند

ظرفیت حمل و نقل دریایی در فارس ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند
پایگاه خبری معدن نیوز- جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز می گوید حمل و نقل از عوامل مهم و موثر دررشد صادرات است که تقویت زیرساخت های آن می تواند تا اندازه قابل توجهی هزینه ها و قیمت تمام شده کالاها را کاهش دهد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، همایش استفاده از ظرفیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در توسعه تجارت فارس با حضور مدیران ارشد سازمان کشتیرانی ایران و فعالان اقتصادی فارس در محل اتاق شیراز برگزار شد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز در این همایش گفت: ما در اتاق شیرازسعی کردیم تا مشکلات بخش حمل و نقل استان را بررسی و راهکارهای عملی ارائه کنیم. عمده هدف ما این است که کالاهای تولیدی استان را بتوانیم با هزینه کمتر و سریعتر صادرکنیم.
جمال رازقی بیان کرد: حمل و نقل و زیرساخت های آن همواره یکی از دغدغه های صادرکنندگان استان به حساب می آید و از آنجا که صادرات شاهرگ حیاتی اقتصاد استان است واکاوی مشکلات آن ضروری است.
رازقی افزود: حمل و نقل از عوامل مهم و موثر دررشد صادرات است که تقویت زیرساخت های آن می تواند تا اندازه قابل توجهی هزینه ها و قیمت تمام شده کالاها را کاهش دهد.
وی اظهارداشت: بسیاری از کالاهای صادراتی استان فارس از طریق بندر بوشهر و بندر عباس خارج می شوند که به دلیل بعد مسافت امکان تاخیر و خسارت اجتناب ناپذیر است. اگر حمل و نقل به صورت یکسره و از طریق کانتینر صورت بگیرد این گونه عوارض تا حد زیادی کاهش می یابد.
رازقی اضافه کرد: رفع موانع فضای کسب و کار از مهمترین اولویت ها در اتاق شیراز است. اتاق شیراز مسایل مربوط به حوزه حمل و نقل صادرات را به صورت تخصصی بررسی و برای رفع آنها راهکارهای علمی و عملیاتی ارائه کرده است.
رئیس اتاق شیراز ادامه داد: پس از دو سال کارشناسی در اتاق فارس، ترمینال دپو کانتینری در منطقه ویژه در زمینی به مساحت یک و نیم هکتار در استان راه اندازی شده که این مهم اقدامی موثر در جهت تحول اقتصادی در استان است. تنها 5 درصد از کالاهای تولیدی استان از طریق کشتی حمل می شود که با راه اندازی این ترمینال تا 30 درصد نیز افزایش خواهد یافت.
وی بیان کرد: افتتاح این ترمینال باعث صرفه جویی در وقت و هزینه شد زیرا در گذشته صادرکنندگان و واردکنندگان باید منتظر رسیدن کانتینر از استان های دیگر می ماندند وهزینه حمل و نقل را نیز بالا برده بود و با وجود این ترمینال خسارت به کالاهای صادرکنندگان به حداقل می رسد. اکنون کالاها از منطقه ویژه اقتصادی بارگیری و پلمپ شده و به راحتی در کشتی بارگیری می شود.
رازقی عنوان کرد: در بخش حمل و نقل هوایی و ایجاد کارگروه صادراتی نیز کارهای خوبی در اتاق فارس انجام شده است. حمل و نقل دریایی و ریلی نیز از نیازهای بخش حمل و نقل استان فارس است.
رئیس اتاق شیرازاظهارکرد: بر اساس رایزنی های انجام شده مقرر شد دفتر هوپاد دریا کشتیرانی ایران در شهر شیراز مستقر شود. مهمترین دستاورد استقرار این دفتر این است که تجار، صادرکنندگان و واحدهای تولیدی ما که نیاز به کانتینر دارند دیگر برای اسناد تنظیمی به تهران مراجعه نکنند.
رازقی اضافه کرد: میزان صادرات استان در سال گذشته معادل یک میلیارد و 303 میلیون دلار بوده که این میزان نسبت به سال 95 در حدود 25 درصد رشد داشته است. در سال 96 تعداد چهار میلیون و 300 هزار تن کالا از استان فارس صادر شده که بالغ بر 72 درصد آن از طریق حمل و نقل دریایی صورت گرفته است. همچنین سال گذشته 26 هزار تن میوه و تره بار از طریق حمل و نقل هوایی و هواپیمایی مسافربری از استان صادر شده که آمار قابل توجهی است.
وی تصریح کرد: عراق، امارات، آلمان، افغانستان، قطر، کویت، سوریه، پاکستان، اتریش و ترکمنستان 10 کشور اول طرف تجاری کالاهای صادراتی استان فارس هستند و کالاهایی مانند محصولات لبنی، مواد غذایی، عصاره و پودر شیرین بیان، فرش، کاشی و سرامیک عمده کالاهای صادراتی ازاستان است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد