آلومینیوم و مس

با زنگ خطر بازار سنگ آهن؛

قیمت مس به دلیل تهدید عرضه افزایش می‌یابد

قیمت مس به دلیل تهدید عرضه افزایش می‌یابد
پایگاه خبری معدن نیوز -قیمت‌های دو مورد از مهم‌ترین کالاهای استخراج شده در جهان به سرعت در حال تغییر هستند، به طوری که قیمت مس به بالای ۹ هزار دلار در هر تن صعود کرد و دلیل آن کاهش عرضه در بازار عنوان شده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -قیمت‌های دو مورد از مهم‌ترین کالاهای استخراج شده در جهان به سرعت در حال تغییر هستند، به طوری که قیمت مس به بالای ۹ هزار دلار در هر تن صعود کرد و دلیل آن کاهش عرضه در بازار عنوان شده است.

قیمت مس در هفته معاملاتی گذشته ۵ درصد افزایش یافت و به طلسم اینرسی چند ماهه پایان داد چرا که سرمایه‌گذاران ریسک عرضه در معادن و کارخانه‌های ذوب را افزایش دادند. به صورت آزمایشی، معامله‌گران به این ایده علاقه دارند که بدترین رکود جهانی در گذشته اتفاق افتاده، به ویژه برای فلزاتی مانند مس که به طور فزاینده‌ای در وسایل نقلیه الکتریکی و انرژی‌های تجدیدپذیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما نشانه‌هایی از باد مخالف در بخش‌های صنعتی سنتی هنوز در بازار سنگ آهن قابل مشاهده است، جایی که معاملات آتی در روز جمعه برای اولین بار در هفت ماه گذشته به زیر ۱۰۰ دلار در هر تن رسید. سرمایه‌گذاران بر این باورند که بحران ملکی چند ساله چین در سال ۲۰۲۴ نیز ادامه خواهد یافت و همین مساله تقاضا را حفظ می‌کند.

عنصر فولاد سازی از اوایل ژانویه تاکنون بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته چرا که امیدها برای احیای معنی دار فعالیت‌های ساختمانی کمرنگ شده است. کارخانه‌های فولادی زیان ده سنگ‌های معدنی کمتری خریداری می‌کنند و ذخایر در بنادر چین انباشته می‌شود.

 


احساس سرمایه‌گذاران پس از برگزاری نشست کنگره ملی خلق در پکن در حالی تشدید شد که سیاست‌گذاران اهداف بلندپروازانه ۵ درصدی برای رشد اقتصادی چین تعیین کردند، اما اقدامات جدیدی ارائه شد که زیرساخت‌ها یا سایر بخش‌های ساخت و ساز را تقویت می‌کند. افت قیمت‌های اخیر تحلیل‌گرانی را که معتقدند اثرات سرکوب اموال شی جین پینگ رییس جمهوری چین هنوز قابل اجراست، بیش از پیش متوجه اشتباه‌شان خواهد کرد.

روز جمعه نشانه‌های تازه‌ای مبنی بر اینکه ضعف در اقتصاد صنعتی چین به بازار مس نیز ضربه می‌زند، وجود داشت و ذخایری که توسط بورس آتی شانگهای دنبال می‌شد به بالاترین سطح از روزهای ابتدایی همه‌گیری رسید. امید این است که این سطح از مصرف با افزایش مداوم استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی و انرژی‌های تجدیدپذیر جبران شود.

علاوه بر این، شرایط صنعتی در اروپا و ایالات متحده هنوز نرم به نظر می‌رسد، اما خوش بینی فزاینده‌ای در مورد استفاده از مس در هند وجود دارد جایی که افزایش سرمایه‌گذاری به افزایش نرخ رشد بیش از ۸ درصد کمک کرده و آن را به سریع‌ترین رشد اقتصادی بزرگ تبدیل کرده است.

در حال حاضر، کاتالیزور اصلی که به رشد مس کمک می‌کند، کاهش غیرمنتظره در ذخایر جهانی معدن است. این امر عمدتا به دلیل بسته شدن یک معدن بزرگ در پاناما در سال گذشته اما نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد تولید در زامبیا نیز وجود دارد که ناشی از بحران برق در این کشور است.



پس از اینکه کارخانه‌های ذوب در چین جلسه بحرانی در مورد چگونگی مقابله با کاهش شدید هزینه‌های فرآوری پس از اختلال در عرضه سنگ معدن استخراج شده برگزار کردند، قیمت‌ها در حجم عظیمی افزایش یافت. این گروه از کاهش هماهنگ تولید خودداری اما در عین حال متعهد شد که اقدامات تعمیر و نگهداری را انجام و شروع پروژه‌های جدید را به تاخیر بیندازد.

در هفته‌های آتی، سرمایه‌گذاران به دقت موجودی‌های بورس شانگهای را زیر نظر خواهند داشت تا هم قدرت تقاضا و هم میزان کاهش ظرفیت را بسنجند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد