سنگ و فلز گرانبها

عملیات اجرایی کارخانه شمش طلا در خراسان جنوبی آغاز شد

عملیات اجرایی کارخانه شمش طلا در خراسان جنوبی آغاز شد
پایگاه خبری معدن نیوز -عملیات اجرایی طرح استحصال و تولید شمش طلای معدن خونیک با ظرفیت سالانه ۴۰۰ کیلوگرم همزمان با چهارمین روز دهه فجر در خراسان جنوبی آغاز شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -عملیات اجرایی طرح استحصال و تولید شمش طلای معدن خونیک با ظرفیت سالانه ۴۰۰ کیلوگرم همزمان با چهارمین روز دهه فجر در خراسان جنوبی آغاز شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌ جنوبی روز یکشنبه در آیین کلنگ زنی این کارخانه که با حضور استاندار خراسان جنوبی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و شماری از مسئولان در شهرستان خوسف برگزار شد، گفت: این واحد فرآوری جوار معدنی با سرمایه گذاری ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی و ظرفیت تولید سالانه ۴۰۰ کیلوگرم شمش طلا احداث می‌شود.

احمد آریافر افزود: براساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته، این واحد فرآوری که امروز عملیات اجرایی آن آغاز شد در دهه فجر سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد تا زمینه اشتغال بیش از ۱۵۰ نفر را فراهم آورد.

وی بیان کرد: با احداث این کارخانه تعداد واحدهای فرآوری و استحصال طلا در خراسان جنوبی به چهار واحد افزایش خواهد یافت که گامی بزرگ در راستای ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در استان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت اکتشافات معادن و صنایع غدیر هم در این آیین گفت: در ۲ سال قبل همه اقدامات استانداردسازی برای اکتشاف معدن را در این منطقه انجام دادیم و بیش از ۱۱ هزار متر حفاری در معدن انجام شده است.

رشید کتال افزود: تاکنون حجم عملیات اکتشافی ما در این منطقه حدود ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه داشته است.

وی با اشاره به آغاز کار اکتشاف از ۲۰ سال قبل در معدن طلای خونیک بیان کرد: اولین بار سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور این معدن را شناسایی کرده و مطالعات اولیه را برای کار اکتشافی انجام داده و ما از ۲ سال قبل یعنی سال ۱۴۰۰ به عنوان سرمایه‌گذار متعهد به عملیات اکتشاف، استخراج و احداث کارخانه برای شمش طلا شده‌ایم.

کتال با بیان اینکه اکنون در مرحله ساخت کارخانه هستیم تا باری که از معدن استخراج می‌شود، پرعیارسازی و در منطقه شمش طلا تولید شود گفت: برای ساخت کارخانه ۳۳ هکتار زمین در کنار محدوده معدن در اختیار گرفتیم که مجوز آن نهایی شده است.

وی با اشاره به هدف‌گذاری اتمام ساخت کارخانه تا پایان سال آینده افزود: در حال گرفتن مجوز آب، برق و گاز برای کارخانه هستیم و تیم پیمانکاران ساخت کارخانه تا آخر همین ماه انتخاب و مستقر می‌شود.

مدیرعامل شرکت اکتشافات معادن و صنایع غدیر، مبلغ سرمایه‌گذاری برای ساخت کارخانه را ۲۰ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: این اعتبار برای تولید حدود ۴۰۰ کیلوگرم طلا در سال هزینه می‌شود و کارخانه سالانه ۱۲ هزار میلیارد ریال درآمدزایی خواهد داشت.

کتال بیان کرد: خوراک ورود به کارخانه در روز ۲ هزار تن خاک معدن با عیار یک گرم در تن است و از اوایل سال آینده کار استخراج معدن را در منطقه خواهیم داشت.

وی گفت: اولین بار در زمینه ساخت کارخانه طلا در کشور ورود پیدا کردیم اما در سایر استان‌ها هم در مرحله اکتشاف معادن طلا هستیم لذا علاقه به ورود در زمینه معادن طلا داریم و در صورت واگذاری جدید در استان ورود جدی خواهیم داشت.

معدن طلای خونیک با ۱۸ کیلومتر مربع وسعت یکی از هفت معدن طلا در استان خراسان جنوبی است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد