گفتگو، یادداشت و نشست خبری

نگاه اقتصادی "ومعادن" به طرح‌ها

نگاه اقتصادی "ومعادن" به طرح‌ها
پایگاه خبری معدن نیوز -مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته به ۳۰ همت خبر داد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته به ۳۰ همت خبر داد.

اردشیر سعدمحمدی در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره این شرکت گفت: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در گذشته بر پایه نهاد مالی تشکیل شد و با یک تغییر رویکرد طی حدود ۱ سال گذشته با سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح‌ها اقدام کرده است. ومعادن در طرح‌های معدنی و فلزی با سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

وی با اشاره به روند رو به رشد سودهی "ومعادن" بیان کرد: طی سال گذشته، میزان سود این شرکت ۳۹۱ میلیون دلار بوده و در نظر داریم تا سال ۱۴۰۶ این سود را به بیش از یک میلیارد دلار برسانیم. میزان سود خالص شرکت نیز طی ۵ سال اخیر روند رو به رشدی داشته است و در سال ۱۴۰۱ این سود به بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید که بیانگر نگاه اقتصادی این شرکت به طرح‌ها است. همچنین میزان سهم NAV شرکت نیز روند رو به رشد داشته است.

سعدمحمدی افزود: میزان ارزش روز خالص دارایی ومعادن بیش از ۱۸۴ هزار میلیارد تومان است. در تابستان سالجاری توانستیم سود سهامداران خرد را پرداخت کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات خبر داد: افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته به ۳۰ هزار میلیارد تومان طی برگزاری مجمع ارتقا خواهد یافت.

به گفته‌ی وی بیش از ۹۵ درصد فعالیت ومعادن در شرکت‌های بورسی است. 

سعدمحمدی با اشاره به ترکیب پرتفوی شرکت گفت: ترکیب پرتفوی شرکت در کانه‌های فلزی ۶۵ درصد، فلزات اساسی ۸ درصد، سرمایه‌گذاری ۳ درصد، سایر صنایع ۲۲ درصد است. همچنین ترکیب پرتفوی بورسی شرکت ۹۵ درصد و غیر بورسی ۵ درصد می‌باشد. ارزش پرتفوی بورسی شرکت ۱،۵۳۴،۲۵۶،۷۶۱ میلیون ریال و مجموعه پرتفوی بورسی شامل بیش از ۳۱ شرکت و غیر بورسی ۴۵ شرکت است.

وی با اشاره به سهم "ومعادن" در طرح‌های پیشران پیشرفت اقتصادی کشور عنوان کرد: از طرح‌های پیشران پیشرفت اقتصادی کشور ۷ طرح مربوط به ومعادن است و هفت پروژه غیر از طرح‌های پیشران نیز در حال اجرا داریم. مجموعه طرح‌های ومعادن ۶۱ طرح است که سهم ومعادن از این پروژه‌ها بیش از ۱۲۶ هزار میلیارد تومان است. همچنین طرح‌های در دست اجرا با راهبری ومعادن شامل فولاد کردستان، صبا امید، صبانور، پویا انرژی، آرتاویل و اقلید پارس است.

سعدمحمدی اضافه کرد: احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی در فولاد کردستان به ظرفیت ۱.۶ میلیون تن و ذوب و فولادسازی به ظرفیت یک میلیون تن، واحد گندله‌سازی به ظرفیت یک میلیون تن و کنسانتره‌سازی به ظرفیت یک میلیون تن در صباامید، بلوک دوم گازی سمنان به ظرفیت ۳۶۶ مگاوات، احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی در فولاد آرتاویل به ظرفیت ۱.۱ میلیون تن و فولاد اقلید پارس به ظرفیت‌ ۱.۲ میلیون تن، پروژه‌های پیشران ومعادن را تشکیل می‌دهند.

وی همچنین گفت: با توجه به تاکید دولت بر اجرای این پروژه‌ها، حمایت خوبی از اجرای پروژ‌های پیشران انجام می‌شود اما بروکراسی‌های اداری، سرعت پیشرفت طرح‌های پیشران اقتصادی ومعادن را کاهش داده است و امیدواریم با سرعت‌دهی در امور، شاهد تکمیل و اجرای این پروژه‌ها باشیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در ادامه گفت: به علت اقتصادی بودن و با توجه به نیاز کشور، ومعادن در ۲ نیروگاه بخار نیز سرمایه‌گذاری خواهد کرد که ۳۴۰ مگاوات برق به شبکه افزوده خواهد شد.

وی یکی از پروژه‌های مهم ومعادن را پروژه مس جانجا با ظرفیت تولید ۱۳۰ هزار تن کنسانتره مس برشمرد.

سعدمحمدی با اشاره به وضعیت معدن مس جانجا در سیستان و بلوچستان گفت: این معدن دارای طلا و مس است. هم اکنون اسناد مناقصه معدن به عدد نهایی رسیده است و ۱۵ دامپتراک ۱۰۰ تنی خریداری شده و به زودی از گمرک ترخیص خواهد شد. لازم به ذکر است که صادرات کنسانتره مس در این منطقه ارزآوری خوبی برای کشور به همراه دارد. 

وی افزود: احداث کارخانه تولید الکترود گرافیتی با ظرفیت ۳۰ هزار تن، احداث کارخانه تولید فروسیلیکومنگنز ۴۰ هزار تن و تولید استیل کورد ۱۵ هزار تن، از دیگر پروژه‌های ومعادن است.

به گفته‌ی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات سرمایه‌گذاری این شرکت نسبت به سال گذشته رشد ۱۳ برابری داشته است.

سعدمحمدی تاکید کرد: "ومعادن" بر روی بخش اکتشاف تمرکز دارد. ۱۵۰ دستگاه حفاری خریداری شده است و بیش از ۱۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی تا به امروز توسط ومعادن انجام شده که در سال گذشته ۸۰ میلیون تن و طی ۸ ماهه امسال ۱۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن اکتشاف شده است که در مجموع ۱۸۰ میلیون تن سنگ‌آهن تاکنون اکتشاف شده است. ارزش برجای این میزان اکتشاف، ۶۴۰ میلیون دلار است که این روند ادامه‌دار خواهد بود و آینده روشنی را برای ومعادن رقم می‌زند.

وی افزود: در حال حاضر نیز مشغول عملیات اکتشافی در بیش از ۱۵ محدوده معدنی هستیم و در آینده به ذخایر بسیار خوبی در این محدوده‌ها دست خواهیم یافت. اکتشافات عمومی بیش از ۸۷ درصد رشد داشته است و باور ما این است که میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه باید افزایش یابد.

سعدمحمدی همچنین خبر داد: به دنبال سرمایه‌گذاری جدید در جهت احداث کارخانه کنسانتره‌سازی به ظرفیت ۲ میلیون تن در معدن شهرک هستیم.
  
وی درباره شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات عنوان کرد: تجلی گام‌های خوبی در راستای عملیاتی کردن پروژه‌ها برداشته است. اهم سرمایه‌گذاری‌های تجلی در شرکت‌های سرمد ابرکوه ۷۹۰ میلیارد تومان، معدن کار باختر ۴۹۰ میلیارد تومان، فولاد کردستان ۲۰۰ میلیارد تومان، سپهر تجلی ۱۶ میلیارد تومان، سیمین هرمز ۱۵۸ میلیارد تومان، بازرگانی، اکتشاف تجلی و صبا امید غرب خاورمیانه است. 

مدیرعامل ومعادن ادامه داد: اقدامات خوبی در حوزه اکتشاف و فرآوری عناصر نادر خاکی توسط شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات انجام شده که نتایج از آن در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

سعدمحمدی در ادامه با اشاره به فعالیت این شرکت در حوزه دانش‌بنیان گفت: شرکت کاتالیست ایرانیان یک شرکت دانش‌بنیان و از شرکت‌‌های زیرمجموعه ومعادن است. این شرکت رشد خوبی داشته و با کار بر روی ۲۳ محصول در نظر دارد کاتالیست مورد نیاز صنعت پتروشیمی را نیز تولید کند. بیش از ۱۴ محصول این شرکت تا پایان سال عرضه خواهد شد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد