سایر عناصر و مواد

نیکل ۷‌درصد زیان خود را جبران کرد

نیکل ۷‌درصد زیان خود را جبران کرد
پایگاه خبری معدن نیوز -نیکل ظرف روزهای ابتدایی ماه آوریل به مسیر رشد نرخ بازگشت و بخشی از زیان خود در هفته‌‌‌های اخیر را جبران کرد. در حالی که مازاد عرضه جهانی زمینه عقبگرد بهای این فلز را مهیا کرده بود، انتشار داده‌‌‌های مثبت از اقتصاد چین برای ماه مارس و همچنین امیدواری به کاهش نرخ بهره آمریکا از ماه ژوئن به رشد بهای نیکل در بازار جهانی انجامید.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -نیکل ظرف روزهای ابتدایی ماه آوریل به مسیر رشد نرخ بازگشت و بخشی از زیان خود در هفته‌‌‌های اخیر را جبران کرد. در حالی که مازاد عرضه جهانی زمینه عقبگرد بهای این فلز را مهیا کرده بود، انتشار داده‌‌‌های مثبت از اقتصاد چین برای ماه مارس و همچنین امیدواری به کاهش نرخ بهره آمریکا از ماه ژوئن به رشد بهای نیکل در بازار جهانی انجامید.

نیکل از ابتدای امسال تا پایان هفته ابتدایی آوریل حدود ۷‌درصد گران شد. با وجود این همچنان بازده سالانه این فلز منفی ۲۲‌درصد باقی ماند. در حالی روز ششم آوریل هر تن نیکل در معاملات آتی کامکس آمریکا با نرخ ۱۷‌هزار و ۵۴۳دلار معامله شد که کمترین نرخ فروش این فلز در سال‌جاری مربوط به ششم فوریه ۲۰۲۴ بود که نیکل در کانال قیمتی ۱۵‌هزار و ۶۰۰دلاری مورد دادوستد قرار گرفت.

نیکل، فلزی کلیدی برای تولید فولاد ضدزنگ و باتری، از سال ۲۰۲۳ با مازاد عرضه جهانی مواجه شد و این موضوع باعث شد تا این فلز در سال ۲۰۲۳ حدود ۴۰‌درصد ارزش خود را از دست بدهد و از ۲۷‌هزار و ۹۰۰دلار به ازای هر تن در ابتدای ژانویه ۲۰۲۳ به ۱۶‌هزار و ۶۰۹دلار به ازای هر تن در پایان دسامبر برسد. با توجه به پیش‌بینی روند برتری عرضه نسبت به تقاضا در بازار این فلز تا سال ۲۰۲۸، فعالان این بازار به صعود قابل ملاحظه قیمتی در بازار نیکل امیدوار نیستند، اما اخبار محدودیت دوره‌‌‌ای عرضه و احتمال رشد تقاضا از سوی چین می‌‌‌تواند این بازار را افزایشی کند. داده‌‌‌های جهانی نشان می‌دهد که تقاضا برای نیکل در سال گذشته کمتر از میانگین تاریخی جهانی بود که این موضوع به افت بهای این فلز دامن زد.

شرکت واله به‌‌‌عنوان یکی از تولیدکنندگان کلیدی نیکل معدنی در گزارش‌‌‌های خود پیش‌بینی می‌کند که روند برتری عرضه نسبت به تقاضا در بازار نیکل تا سال ۲۰۲۸ ادامه‌‌‌دار شود و پس از آن به سمت کسری برود. با این حال بازگشت شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین به مسیر رشد و ثبت این داده در فاز رونق و برابر ۵۰.۸واحد باعث شد تا بازار این فلز با امیدواری نسبت به رشد تقاضا در میان‌مدت، با رشد نرخ مواجه شود. در همین حال، اعتراضات زیست‌‌‌محیطی در فیلیپین که بیش از نیمی از ذخایر نیکل جهان را در اختیار دارد و دومین تولیدکننده بزرگ جهان در زمینه تولید معدنی این فلز به شمار می‌رود افزایش یافته است. این اعتراضات توقف برداشت معدنی نیکل از برخی منابع را نشانه گرفته است و می‌‌‌تواند از رشد بهای این فلز در بازار جهانی حمایت کند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد