فشار مقررات و رقابت جهانی؛ مسیر جدید پالایشگاههای اروپا به سمت انرژی پاک

پالایشگاههای نفت اروپا ناچار شدهاند برای بقا در برابر رقبای مدرنتر و پیچیدهتر در آسیا، خاورمیانه و آفریقا، به سرمایهگذاری در پروژههای گذار انرژی و تولید سوختهای پاک روی بیاورند؛ روندی که به گفته مدیران صنعت پالایش در روز چهارشنبه، به تعطیلی شماری از تأسیسات اروپایی منجر شده است.
به گزارش معدننیوز، پالایشگاههای نفت اروپا ناچار شدهاند برای بقا در برابر رقبای مدرنتر و پیچیدهتر در آسیا، خاورمیانه و آفریقا، به سرمایهگذاری در پروژههای گذار انرژی و تولید سوختهای پاک روی بیاورند؛ روندی که به گفته مدیران صنعت پالایش در روز چهارشنبه، به تعطیلی شماری از تأسیسات اروپایی منجر شده است.
در کنفرانس Argus Global Markets در لندن، تونی فاونتین، شریک اجرایی شرکت Essar، گفت: «بهنوعی همه ما در یک بازی “آخرین بازمانده” هستیم تا مطمئن شویم مجبور به تعطیلی نمیشویم.»
فشار مقررات و رقابت جهانی
پالایشگاههای اروپا تحت فشار مقررات زیستمحیطی سختگیرانه و رقابت از سوی مجتمعهای پالایش مدرن در آسیا و خاورمیانه قرار گرفتهاند و در تلاشند تولید محصولات پاکتری همچون سوخت هوایی پایدار (SAF) و زیستسوختهای پیشرفته را افزایش دهند تا به الزامات قانونی برای این دسته از سوختها پاسخ دهند.
لوکاش استروپچفسکی، مدیر اجرایی تأمین نفت خام در PKN Orlen، گفت: «محیط مقرراتی دیگر صرفاً به ما نمیگوید چه کار میتوانیم بکنیم؛ بلکه عملاً به ما میگوید برای بقا در این بازار چه باید بشویم. این دیگر یک محدودیت نیست، بلکه شبیه یک مدل کسبوکار برای ماست.»
پروژههای Essar: هیدروژن آبی و SAF
فاونتین اعلام کرد شرکت Essar قصد دارد در آستانه آغاز سال جدید میلادی، تصمیم سرمایهگذاری نهایی را برای پروژه عظیم هیدروژن آبی خود در بریتانیا اتخاذ کند. Essar همچنین امسال از دولت برای احداث یک کارخانه سوخت هوایی پایدار (SAF) در مجموعه پالایشگاه استنلو حمایت دریافت کرده است.
او تأکید کرد: «استراتژی کربنزدایی و استراتژی سوخت پیشرفته از جمله اقداماتی است که فکر میکنیم باید انجام دهیم تا خود را از جایگاه متوسط در رتبهبندی اروپایی به جایگاه یکچهارم بالا برسانیم.
برنامههای PKN Orlen: افزایش همفرآوری و ظرفیت زیستسوخت
در همین حال، PKN Orlen در نظر دارد سطح همفرآوری (co‑processing) را افزایش دهد تا تولید SAF بالا رود و همچنین در ظرفیت تولید زیستسوختهای پیشرفته سرمایهگذاری کند. این اقدامات بهمنظور پاسخگویی به مقررات اتحادیه اروپا – از جمله RefuelEU Aviation و FuelEU Maritime – طراحی شدهاند.
اهمیت حمایت دولتی و امنیت تأمین
فاونتین هشدار داد که حمایت دولت حیاتی است، در غیر این صورت خطر وابستگی بیش از حد بریتانیا به واردات در صورت تعطیلی پالایشگاههای بیشتر افزایش مییابد. او گفت: «اگر جای دولت بودم، نگران میشدم اگر پالایشگاههای فعال کمتر از چهار واحد شوند، چون در آن صورت سطح واردات بهطرز خطرناک بالا میرود.»
وی افزود: «در حال حاضر، بریتانیا حدود۳۰٪ از نیاز سوختی خود را وارد میکند.»
این خبر، تصویری واضح از فشار ترکیبی مقررات زیستمحیطی، تغییرات تقاضا و رقابت بینالمللی بر صنعت پالایش اروپا ارائه میدهد؛ فشارهایی که شرکتها را به تغییر مدل کسبوکار، سرمایهگذاری در فناوریهای سوخت پیشرفته و کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی سوق داده است.