سرمایه‌گذاری ۱.۴ میلیارد دلاری BHP در پروژه دوم رفع گلوگاه بندری (PDP2) در پورت هدلند

پرهام کریمی
سرمایه‌گذاری ۱.۴ میلیارد دلاری BHP در پروژه دوم رفع گلوگاه بندری (PDP2) در پورت هدلند

شرکت BHP مجوز اجرای پروژه رفع گلوگاه بندری شماره دو (Port Debottlenecking Project 2 – PDP2) در بندر پورت هدلند را صادر کرده است؛ سرمایه‌گذاری بزرگی به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار که هدف آن تقویت تاب‌آوری عملیاتی بلندمدت است.

به گزارش معدن‌نیوز، شرکت BHP مجوز اجرای پروژه رفع گلوگاه بندری شماره دو (Port Debottlenecking Project 2 – PDP2) در بندر پورت هدلند را صادر کرده است؛ سرمایه‌گذاری بزرگی به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار که هدف آن تقویت تاب‌آوری عملیاتی بلندمدت است.

جزئیات پروژه

بر اساس این طرح، یک دستگاه واگن‌برگردان ششم (Car Dumper – CD6) به همراه نوار نقاله‌های اضافی و زیرساخت‌های پشتیبان در بندر نصب خواهد شد. «ما برنامه‌های میان‌مدت برای حفظ تولید سالانه ۳۰۵ میلیون تن در عملیات سنگ‌آهن استرالیا غربی (WAIO) داریم و این ارتقاء زیرساخت و فناوری، امکان پشتیبانی از آن را فراهم می‌کند.» – تیم دی، رئیس دارایی‌های WAIO در BHP.

او افزود: «این پروژه گامی مهم در جهت تقویت زنجیره تأمین، آزادسازی ظرفیت و افزایش بهره‌وری در کل عملیات ماست. منطقه پیلbara موتور محرک اقتصاد استرالیاست و این سرمایه‌گذاری تضمین می‌کند که این موتور همچنان پرقدرت کار کند.»

عملکرد واگن‌برگردان‌ها

در پورت هدلند، هر واگن‌برگردان قادر است هم‌زمان دو واگن ۱۳۵ تنی را تخلیه کند، که این فرآیند تا ۱۶ هزار تن سنگ‌آهن پیلbara را در ساعت جابجا می‌کند. پس از تخلیه، سنگ‌آهن از طریق ۵ کیلومتر سیستم نوار نقاله به انبارها یا مستقیماً به کشتی‌ها منتقل می‌شود. BHP در حال حاضر پنج واگن‌برگردان در سایت‌های Nelson Point و Finucane Island دارد.

با راه‌اندازی CD6، دسترسی به واگن‌برگردان‌ها به‌طور چشمگیری افزایش یافته و بیش از ۹۰٪ زمان کاری بندر حداقل با پنج واگن‌برگردان فعال انجام خواهد شد، در حالی که این نسبت هم‌اکنون حدود ۶۰٪ است.

اهداف و تأثیرات

PDP2 بهبود قابلیت اطمینان عملیاتی، ثبات عملکرد، و توانایی ترکیب و دانه‌بندی سنگ‌آهن را هدف قرار داده است.

علاوه بر ارتقاء بهره‌وری، این پروژه آثار اقتصادی محلی نیز به همراه دارد. طی سه سال دوره ساخت، BHP اولویت اعطای قراردادها به شرکت‌های بومی و سنتی صاحب زمین و همچنین تأمین‌کنندگان محلی پورت هدلند را در نظر خواهد گرفت.

زمان‌بندی اجرای پروژه

آغاز عملیات: دسامبر ۲۰۲۵

نخستین خروج سنگ‌آهن: سه‌ماهه چهارم سال مالی ۲۰۲۷–۲۸ (FY28)

PDP2 پس از اجرای موفق پروژه اول رفع گلوگاه بندری (PDP1) آغاز می‌شود؛ پروژه‌ای که موجب بهبود عملکرد واگن‌برگردان‌ها و بارگیرهای کشتی شد.

در سال مالی گذشته، بخش سنگ‌آهن استرالیا غربی BHP تولید سالانه‌ای بی‌سابقه معادل ۲۹۰ میلیون تن (بر اساس سهم ۱۰۰٪) به ثبت رساند و رکورد حمل‌ و نقل نیز شکسته شد.