صادرات ایران 3.5 برابر ارزان‌تر از واردات
چهارشنبه 12 بهمن 1401 - 13:00:39
ایسنا

به گزارش معدن نیوز -مجموع مبادلات بازرگانی کشور در ۱۰ ماهه امسال مانند ماه گذشته نشان‌ دهنده افزایش میزان صادرات و کاهش وزنی واردات کالاهای غیر نفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. نکته جالب اینکه صادرات کالاهای ایرانی ۳.۵ برابر ارزان‌تر از متوسط کالاهای وارداتی در این بازه زمانی است.

 بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱ میزان صادرات کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۱۰۲ هزار و ۹۹۵ تن و به ارزش ۴۵ میلیارد و ۳۱۹ میلیون دلار است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲.۸۶ درصدی در وزن و ۱۷.۶۶ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

در این بازه زمانی متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی ۴۴۰ دلار بوده که نسبت به ۳۸۵ دلار قیمت هر تن کالای صادراتی در بازه زمانی مشابه در سال گذشته، ۱۴.۳۱ درصد رشد داشته است.

چین بزرگترین میزبان کالاهای ایرانی

بیشترین میزان صادرات کشور در ۱۰ ماه گذشته به کشورهای «چین»، با رقمی بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۶۰۸  میلیون دلار و سهم ۲۷.۸۲ درصدی از کل ارزش صادرات، عراق با هشت میلیارد و ۹۲۷ میلیون دلار و سهم ۱۹.۷۰ درصدی، امارات با شش میلیارد و ۶۱۲ میلیون دلار و سهم ۱۴.۵۹ درصدی، ترکیه با چهار میلیارد و ۸۲۳  میلیون دلار و سهم ۱۰.۶۴ درصدی و هند با یک میلیارد و ۶۰۶ میلیون دلار و سهم ۳.۵۴ درصد از کل ارزش صورت گرفته است.

میزان واردات کشور در همین مدت زمان با کاهش ۷.۰۶ درصدی در وزن و افزایش ۱۶.۸۶ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ به ارقام ۳۰ هزار و ۸۶۳ تن و ۴۸ میلیارد و ۴۸۵ میلیون دلار رسیده است.

در این مدت متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱,۵۷۱ دلار بوده که نسبت به ۱٫۲۴۹ دلار در هر تن در سال گذشته، رشد ۲۵.۷۴ درصدی را نشان می‌دهد.

امارات بیشترین فروش به ایران را داشت

در ۱۰ ماهه نخست امسال، امارات متحده عربی با اختصاص رقمی بالغ بر ۱۴ میلیارد و ۹۵۲ میلیون دلار و سهمی در حدود ۳۰.۸۴ درصد از کل ارزش واردات در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار گرفته است.

همچنین کشورهای چین با ۱۲ میلیارد و ۶۹۸ میلیون دلار و سهم ۲۶.۱۹ درصد، ترکیه با پنج میلیارد و ۸۵  میلیون دلار و سهم ۱۰.۴۹ درصد، هند با دو میلیارد و ۴۰۶ دلار و سهم ۴.۹۶ درصد و آلمان با یک میلیارد و ۵۴۹ میلیون دلار و سهم ۳.۱۹ درصد از کل ارزش واردات جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده اند.

 


http://www.madannews.com/Fa/News/629935/صادرات ایران 3.5 برابر ارزان‌تر از واردات
بستن   چاپ