نگاهی به مهم‌ترین اخبار معدن و صنایع معدنی در هفته‌ای که گذشت؛
رشد قیمت در بازار داخلی و کم‌رونقی تولید
جمعه 30 دي 1401 - 10:12:25

به گزارش معدن نیوز -محدودیت انرژی و روند رو به رشد قیمت دلار در بازار آزاد مهم‌ترین شاخصه‌های اثرگذار بر عملکرد بخش معدن و صنایع معدنی در هفته‌های گذشته بوده است. انتظار می‌رود ریسک‌های یاد شده تا پایان سال نیز ادامه یابد و عملکرد صنایع را تحت تاثیر منفی قرار دهد. روند مثبت بهای فلزات در بازارهای جهانی نیز جزو مهم‌ترین اخبار حوزه فلزات در هفته گذشته است. این روند صعودی تحت تاثیر امیدواری به بازگشت اقتصاد دنیا به مسیر رشد حاصل شده است. 

افت تولید گریبان صنایع معدنی را گرفت

در هفته‌ای که گذشت آمار مربوط به تولید در حوزه‌های مختلف صنعتی و معدنی منتشر شد. براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت روند تولید فولاد و محصولات فولادی در 9 ماهه منتهی به پایان آذرماه کاهشی بوده است. در ۹ ماهه ابتدابب امسال ۲۰ میلیون و ۸۴۵ هزار تن فولاد خام در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال افت ۲ درصدی داشته است. میزان تولید محصولات فولادی نیز در این بازه زمانی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 23 درصدی داشت و برابر ۱۴ میلیون و ۵۲۷ هزار تن گزارش شد. این افت تولید در سایه محدودیت‌های انرژی برق و گاز برای صنایع حاصل شده است. با توجه به آنکه پیش‌بینی می‌شود این محدودیت‌ها تا پایان سال ادامه یابد، روند تولید در این صنایع نیز ادامه‌دار خواهد بود.

میزان تولید سیمان تا پایان آذر ماه امسال برابر ۴۸ میلیون و ۳۶۲ هزار تن گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ناچیز یک درصدی را نشان می‌دهد. این افت محدود به دلیل مدیریت مصرف برق ابن صنعت در ماه‌های گرم سال و جایگزینی مازوت به‌جای گاز در هفته‌های سرد گذشته بوده است. با این‌وجود چنانچه محدودیت‌های کنونی ادامه یابد، عملکرد این صنعت نیز تا پایان سال تحت تاثیر منفی قرار خواهد گرفت. گفتنی است در مدت موردبحث میزان تولید کاتد مس افت 5 درصدی داشت. تولید آلومینا بدون تغییر ماند و میزان تولید کنسانتره زغال‌سنگ با رشد ۲۰ درصدی همراه بود.


رکوردشکنی فولاد در بازار داخلی

ظرفیت قابل توجه صنایع فولادی همواره به‌عنوان یکی از مزیت‌های اصلی اقتصاد ما نام برده می‌شود. با وجود توسعه صنعت فولادسازی در ماه‌های گذشته شاهد رشد قابل توجه بهای این محصول در بازار داخلی بوده‌ایم. روند رو به صعود بهای فولاد و محصولات فولادی در سایه رشد قیمت دلار در بازار آزاد و انتظارات تورمی ناشی از آن حاصل می‌شود. قیمت دلار در بازار آزاد در هفته جاری از مرز 43 هزار تومانی نیز عبور کرده است. هم‌زمان کمبود گاز و افت قابل توجه تولید آهن اسفنجی نیز به کاهش عرضه این محصول در بورس کالا و رقابت گسترده برای خرید آن منتهی شده است. در چنین فضایی شاهد تداوم این رشد قیمتی تا حلقه‌های پایانی زنجیره تولید هستیم.

نگاهی به بازار جهانی

با نگاه کلی به عملکرد بازار جهانی در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم می‌توان این‌طور ادعا کرد که قیمت فولاد و سایر فلزات از عملکرد اقتصادهای بزرگ دنیا به‌ویژه چین و امریکا متاثر است. در سال گذشته میلادی وزنه ریسک‌ها سنگین‌تر از محرک‌های اقتصادی بود. بدین ترتیب برای یک بازه زمانی چند ماهه شاهد فاصله گرفتن قیمت کامودیتی‌ها از اوج بودیم. روند نگران‌کننده در اقتصاد دنیا چین را ناچار به تجدیدنظر در سیاست‌های خود کرد. تاجاییکه این کشور بخش بزرگی از سیاست‌های خود برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا را که از آن با عنوان سیاست «کویید صفر» نام برده می‌شود، کنار گذاشت. علاوه بر این محرک‌هایی برای بازگشت اعتماد و رونق به فعالیت‌های ساخت‌وساز در این کشور تصویب شد. با این وجود نمی‌توان نسبت به تکرار سقف‌های قیمتی پیشین در بازار فلزات امید چندانی داشت چراکه همچنان وزنه‌ی ریسک‌ها سنگین‌تر از وزنه‌ی فرصت‌های جدید است. 

صعود گسترده فلزات غیرآهنی در هفته دوم ژانویه

هفته دوم ژانویه 2023 میلادی با رشد قابل‌ملاحظه بهای فلزات پایه در بورس‌های جهانی به پایان رسید. در این بازه یک هفته‌ای شاخص بهای فلزات بورس لندن رشدی ۶.۴۸ درصدی را به از آن خود کرد و به ۴ هزار و ۲۳۶ واحد رسید. البته نباید از ذکر این نکته غافل بود که همچنان بازار فلزات در مقایسه با سال گذشته، از رونق محدودی برخوردار است. کمااینکه شاخص بهای فلزات بورس لندن در هفته دوم ژانویه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال 2022، افت 7.6 درصدی داشته است. با این‌وجود روند خرید و فروش این محصولات در مقایسه با ماه‌های گذشته امیدبخش بوده است. این امید را باید ناشی از غلبه سیگنال‌های افزایشی متأثر از داده‌های اقتصادی امریکا و امیدواری نسبت به بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد، عنوان کرد.

شروع پرقدرت مس

بررسی روند قیمتی مس در سال جاری میلادی حکایت از شروع قدرتمند این فلز سرخ‌رنگ دارد. مس سال جدید میلادی را پرقدرت آغاز کرده است. تضعیف شاخص دلار و اعتقاد فعالان بازار به تداوم روند ریزشی آن، نخستین محرک رشد نرخ این فلز سرخ‌رنگ در بازار جهانی بود. هم‌زمان داده‌های اقتصادی امریکا نیز حکایت از آن دارد که سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو برای مهار تورم به حصول نتیجه نزدیک می‌شود. در چنین شرایطی و با توجه به گسترش امیدواری نسبت به کاهش سیاست‌های انقباضی از سوی فدرال رزرو، بازارهای کالایی دنیا در مسیر رشد قرار گرفتند. مس نیز از این رشد نرخ بی‌نصیب نماند و به کانال ۹۰۰۰ دلاری بازگشت. 

در ادامه انتظار می‌رود سیاست‌های حمایتی دولت چین به‌ویژه در حوزه ساخت‌وساز و احتمال رونق این فعالیت‌ها در فصل بهار، از رشد بهای مس در بازار جهانی حداقل در کوتاه‌مدت حمایت کند. با این وجود در حال حاضر در آستانه تعطیلات سال نوی چین قرار داریم و همین موضوع نیز از میزان تقاضا برای مس در این کشور می‌کاهد. عزم جدی دولت این کشور برای کاهش محدودیت کرونایی و اعمال محرک‌های اقتصادی نیز محرک‌های دیگری برای بازار فلز سرخ بودند. در ادامه باید خاطرنشان کرد که پیش‌بینی کاهش تولید و عرضه مس معدنی در عین رشد تقاضا برای این فلز دیگر سیگنال مثبت حاکم بر بازار فلز سرخ است.

صعود کوتاه‌مدت آلومینیوم

در نخستین روز کاری سال جدید میلادی یعنی سوم ژانویه آلومینیوم با بهای 2337 دلار در بورس فلزات لندن معامله شد. قیمت این فلز در پایان این هفته یعنی ششم ژانویه به 2242 کاهش یافت. اما روند قیمتی این فلز در دومین هفته از ژانویه تغییر کرد و وارد مسیر صعودی شد، تاجاییکه بهای ثبت شده برای این فلز در روز سیزدهم ژانویه برابر 2511 دلار است. این فلز همچنین در نخستین روز کاری هفته سوم ماه ابتدایی 2023 میلادی وارد کانال 2600 دلاری شد.

چندی پیش بورس فلزات لندن اعلام کرد موجودی انبارهای آلومینیوم تحت اختیار این بورس بسیار کمتر از میزان موجودی آن در سال گذشته است، بنابراین می‌توان این‌طور ادعا کرد که کاهش موجودی آلومینیوم به همراه افزایش تقاضا از رشد بهای فلز نقره‌ای حمایت کرده است. صعود بهای انرژی در کشورهای اروپایی در طول ماه‌های گذشته، کاهش یا توقف واحدهای ذوب آلومینیوم و در ادامه تحریم آلومینیوم روسیه از سوی بورس فلرات لندن از دلایل اصلی افت موجودی این فلز در انبارهای بورسی است.

علاوه بر موارد یاد شده بازگشت امیدواری به اقتصاد امریکا و چین در سال جاری میلادی نیز از بزرگ‌ترین عوامل موثر بر رشد قیمت این فلز نقره‌ای رنگ محسوب می‌شوند.



http://www.madannews.com/Fa/News/629729/رشد قیمت در بازار داخلی و کم‌رونقی تولید
بستن   چاپ