معاون خرید ذوب آهن:
زغال‏‌سنگی‌ها در مسیر توسعه قدم بردارند
يکشنبه 6 آذر 1401 - 11:46:04
دنیای اقتصاد

به گزارش معدن نیوز -معاون خرید ذوب آهن گفت: انجمن زغال‌‌سنگ باید نسبت به این مساله پاسخگو باشد که حاشیه سود ۵۰ تا ۶۰ درصدی که در سال‌های اخیر به دست آورده‌‌اند را صرف چه هزینه‌‌ای کرده‌‌اند که هنوز هم در تامین زغال‌‌سنگ با مشکل مواجه هستیم و این مساله منجر به کاهش تولید زغال‌‌سنگ در کشور شده است.

محمدجعفر صالحی معاون خرید ذوب آهن اصفهان در پاسخ به این مساله که ایران تبدیل به بزرگ‌ترین واردکننده زغال‌‌سنگ شده است، عنوان کرد: در مساله واردات زغال یکی از جوسازی‌‌های خبری بر این مبناست که حجم و ارزش زغال وارداتی را با کک وارداتی جمع کرده و اعلام می‌شود که زغال کک وارد شده است اما کل تولید زغال ایران تا به امروز از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کنسانتره تجاوز نکرده است و حسب برنامه جامع تولید زغال‌سنگ و همچنین دستورالعمل‌‌های اولیه، ۲۵ تا ۳۰ درصد زغال‌سنگ کیفی الزاما باید با زغال تولید داخل ترکیب شود تا کک در حداقل کیفیت مطلوب کوره بلند تولید شود. وی درباره ظرفیت کک‌‌سازی موجود در کشور توضیح داد: از مجموع ظرفیت کنونی ۳ میلیون و ۵۰ هزار تنی کک‌سازی در کشور یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن مربوط به ذوب آهن، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن مربوط به زرند و ۱۵۰ هزار تن آن هم متعلق به طبس است.

وی ادامه داد: اگر این ۳ میلیون را در ۱.۴ ضرب کنیم، این یعنی ما ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کنسانتره زغال فارغ از کیفیت آن باید تولید کنیم تا نیاز داخل تامین شود که متاسفانه چنین ظرفیتی برای تولید زغال‌سنگ برنامه‌ریزی نشده و حاشیه سودی که سال‌های پیش تولیدکنندگان زغال به دست آوردند باید در این زمینه صرف می‌شد.

معاون خرید ذوب آهن با بیان اینکه کل استخراج مکانیزه معادن ما به طبس بازمی‌‌گردد، تشریح کرد: در طبس هم با وجود استخراج مکانیزه کل تولید در سال به ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن کنسانتره زغال‌‌سنگ می‌‌رسد. یک میلیون و صد هزار تن دیگر از تولید ما به روش نیمه مکانیزه و سنتی انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آمار و ارقام ارائه شده از واردات زغال‌‌سنگ به هیچ عنوان صحیح نیست، توضیح داد: شرکت ذوب آهن اصفهان که بزرگ‌ترین واردکننده زغال‌‌سنگ است در بدترین شرایط بیش از ۳۰ درصد و در شرایط مطلوب بیش از ۲۵ درصد زغال مورد نیاز را از طریق واردات تامین نکرده است.

صالحی درباره ارزش دلاری واردات زغال‌‌سنگ ذوب آهن عنوان کرد: واردات ۴۷۵ میلیون دلاری زغال‌‌سنگ در شش ماه ابتدایی سال به این معناست که اگر متوسط قیمت زغال تحویل بندر امام را ۳۵۰ دلار در نظر بگیریم حجم واردات یک میلیون و ۳۵۷ هزار تن زغال می‌شود که اساسا منطقی نیست.

وی با تاکید بر اینکه ذوب آهن مجاز و ناچار است در سال ۵۴۰ هزار تن زغال وارد کند، بیان کرد: ما حتی اگر بتوانیم از سقف واردات زغال عبور کنیم، قطعا مجاز به واردات بیش از ۶۰۰ هزار تن نخواهیم بود چرا که این حجم هم بر اساس بودجه و حساب و کتاب‌‌هایی است که در داخل کارخانه انجام گرفته و نمی‌تواند بیش از این باشد.

معاون خرید ذوب آهن ادامه داد: در عین حال تجمیع واردات زغال‌‌سنگ ذوب آهن با میدکو هم به این حجم نمی‌‌رسد و در حال حاضر میدکو در بالاترین مقیاس حدود ۱۰۰ هزار تن واردات زغال انجام می‌دهد چرا که کوره بلند میدکو اخیرا راه‌اندازی شده و با توجه به اینکه این شرکت دو باتری دارد هم این رقم قطعا بیش از ۱۰۰ هزار تن نخواهد بود.

وی با بیان اینکه اعداد و ارقامی که مطرح می‌شود صحیح نیست و تنها فرافکنی است، افزود: حاشیه سود تولیدکنندگان زغال‌‌سنگ در سال گذشته بیش از ۴۰ درصد بوده است، درحالی که حاشیه سود ذوب آهن در سال گذشته ۶ درصد بوده و بدون شک در چنین شرایطی این انجمن زغال‌‌سنگ و تولیدکنندگان زغال‌‌سنگ هستند که باید برای توسعه آن برنامه‌‌ریزی و هزینه کنند.

صالحی با تاکید بر اینکه باید برای ساماندهی شرایط فاصله قیمتی کنسانتره و زغال خام را به حداقل برسانیم، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت‌‌ها واقعی نیست و زغال داخلی در بهترین شرایط ۳۵ تا ۴۰ درصد زغال پرمیوم وارداتی می‌‌ارزد و نمی‌توان آن را برابر با زغال‌‌های برند جهانی دانست. این زغال با خاکستر بسیار بالا، گوگرد بالا و بسیاری موارد کیفی دیگر قابل مقایسه با زغال‌‌های وارداتی نیست.

معاون خرید ذوب آهن اصفهان در پایان تاکید کرد: در رابطه با واردات زغال‌‌سنگ و موارد این‌‌چنینی انتظار می‌‌رود مباحث تخصصی حوزه تولید به اهلش واگذار شود تا از تشویش اذهان و ایجاد نگرانی جلوگیری شود.


http://www.madannews.com/Fa/News/628915/زغال‏‌سنگی‌ها در مسیر توسعه قدم بردارند
بستن   چاپ