گفتگوی تصویری رضاپور فعال حوزه صنعت و اقتصاد
رکود صنعت فولاد با حذف یارانه انرژی
يکشنبه 19 دي 1400 - 06:39:52

به گزارش معدن نیوز - رضا‌پور فعال حوزه صنعت و فولاد در گفت‌و‌گو با معدن‌نیوز با اشاره به بودجه پیشنهادی دولت به مجلس برای سال آینده و حذف سوبسید حامل های انرژی مخصوصاً گاز و برق و اثرات آن بر صنعت فولاد، بیان کرد: انرژی حق عامه مردم است و اگر با قیمت مناسب‌تری در اختیار صنایع قرار بگیرد از جای دیگری خرج جای دیگری می‌کنیم و به طبع سودهایی هم که در مجموعه‌های تولیدی شناسایی می‌شود خیلی از امور ناشی از این سوبسیدهایی است که در جامعه دولت به بخش تولید پرداخت می‌کند. 

رضاپور افزود: صنعت فولاد تنها صنعت تولیدی کشور نیست. صنایع دیگر هم انرژی بر هستند که انرژی و ماده اولیه مناسبی را کسب می‌کنند و در ازای آن تولیدات خودشان را انجام می‌دهند اگر چه صادرات بیشتری نسبت به تولیدشان در مقایسه با صنعت فولاد دارند. از آن طرف مابه‌التفاوت ارز و رانتی که ناشی از انرژی و مواد اولیه است در جیب سهام‌داران همان واحدهای تولیدی می‌رود. برای نمونه می‌توانیم به صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی اشاره کنیم که از انرژی و ماده اولیه ارزانی استفاده می‌کنند اما با قیمت‌های جهانی محصولاتشان را عرضه می‌کنند و ارزی حاصل از آن را برای چرخه و سود خودشان استفاده می‌کنند. 

وی عنوان کرد: هیچ کس منکر این موضوع نیست که باید قیمت حامل‌های انرژی و مواد اولیه به سمت جهانی شدن برود؛ اینجاست که مشخص می‌شود آیا مدیریتی که ما انجام می‌دهیم مدیریت اثرگذاری است یا این‌که از رانت استفاده می‌کنیم و سودی که در پایان سال عنوان می‌کنیم ناشی از چیست. آیا کارکرد و عملکرد مدیریتی شرکت است یا ناشی از رانتی است که ناخواسته وارد آن شرکت می‌شود.

به گفته‌ی این فعال حوزه صنعت و فولاد، سودهای بزرگ به دست آمده در 3 سال گذشته در مجموعه‌های فولادی و دیگر صنایع به دلیل تورمی است که در جامعه وجود داشته است. شاید دولت را به این نتیجه رسانده است که ما باید حق خودمان را بگیریم و بر این اساس بودجه‌ای به این شکل تصویب کرده است البته مشوق‌هایی هم در بودجه برای فعالان قرار داده است اما تمام صنایع فولادی کشور صفر تا صد زنجیره فولاد را ندارند. ما چند واحد داریم که صفر تا صد زنجیره فولاد را در اختیار دارند که این قبیل ارائه بودجه و ردیف ‌ایی که در آن منظور شده است شاید اثر کمتری برای آن‌ها داشته باشد.

 رضاپور ادامه داد: صنایعی تک محور و تک محصولی نیز وجود دارند، آهن اسفنجی استفاده می‌کنند و از طرفی بیلت یا شمش تولید می‌کنند و چرخه بعد و چرخه قبلش را در اختیار ندارند. این حذف سوبسیدها به این شکل اثرات خودش را حتماً روی صنعت فولاد خصوصاً صنایع کوچک‌تر و تک محصولی خواهد داشت.

وی در پایان گفت: دولت باید راه‌حلی اتخاذ کند که هم منافع خودش تامین شود و از آن سو صنعت هم دچار سکون، رکود و افت نشود. به عقیده من باید روی بودجه کار کارشناسی بیشتری انجام شود و هیچ کس در صنایع خصوصاً صنایع فولادی منکر این نیست که ما ماده اولیه و انرژی ارزانی نسبت به قیمت‌های جهانی در اختیار داریم و محصولمان را به قیمت‌های جهانی صادر می‌کنیم یا عرضه داخل بورسمان برگرفته از قیمت‌های جهانی است. این جزء الزاماتی است که باید طی چند سال آینده حقوق عامه مردم داخل این بحث‌ها منتفع شود و بتوانند یک راه کارشناسی خوبی پیدا کنند که هم صنعت دچار رکود نشود و هم حقوق مردم منتفع باشد.

 


http://www.madannews.com/Fa/News/620259/رکود صنعت فولاد با حذف یارانه انرژی
بستن   چاپ