رویدادها و گزارش های ویژه

مدیرعامل منطقه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان مطرح کرد:

منطقه ویژه پارسیان بندر تخصصی فعالیت‌های معدنی

منطقه ویژه پارسیان بندر تخصصی فعالیت‌های معدنی
پایگاه خبری معدن نیوز -مدیرعامل منطقه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی پارسیان به دلیل قرارگیری در ۴۰ کیلومتری عسلویه و ۱۷ کیلومتری فرودگاه عسلویه، نزدیکی به مخزن گازی پارس جنوبی، یکی از مناطق ویژه منحصر بفرد در سطح کشور است که در محل اتصال سه استان هرمزگان، بوشهر و فارس قرار گرفته است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -مدیرعامل منطقه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی پارسیان به دلیل قرارگیری در ۴۰ کیلومتری عسلویه و ۱۷ کیلومتری فرودگاه عسلویه، نزدیکی به مخزن گازی پارس جنوبی، یکی از مناطق ویژه منحصر بفرد در سطح کشور است که در محل اتصال سه استان هرمزگان، بوشهر و فارس قرار گرفته است.

علی‌اصغر علامه افزود: این منطقه در سال ۱۳۸۴ با هدف تمرکز بر صنایع انرژی‌بر و براساس آمایش سرزمینی شروع به کار کرد اما پروژه‌های منطقه به کندی پیش‌رفت تا اینکه در سال ۱۴۰۰ با توجه ویژه سازمان صمت و ایمیدرو به منطقه، پروژ‌ها پیشرفت قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد.

وی عنوان کرد: هم اکنون در ۳ حوزه زیرساخت، جذب سرمایه و بخش بندری (صادرات و واردات) فعالیت داریم. حدود ۴۰ پروژه زیرساختی بزرگ طی ۲ سال گذشته در منطقه پارسیان انجام شده است. در حوزه سرمایه‌گذاری ۲۰ قرارداد با سازمان‌های خصوصی، دولتی و پتروشیمی منعقد شده که بخشی در مرحله مهندسی و تامین و بخشی در مرحله اجرایی است.

علامه در ادامه به فعالیت‌های انجام‌شده در بندر پارسیان اشاره کرد و گفت: در حوزه بندری، بندر پارسیان را ۱۰۰ درصد با توان طراحی، اجرایی، مهندسی و سرمایه‌گذاری داخلی انجام داده‌ایم. این بندر یکی از بهترین بندرهای کشور به‌شمار می‌رود.

به گفته‌ی مدیرعامل منطقه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان این بندر، نخستین بندر تخصصی در حوزه معدن و صنایع معدنی به شمار می‌رود که کمک شایانی به تجارت بخش معدن خواهد کرد. هم‌اکنون در این بندر رویه‌های گمرکی صادر شده‌اند و امکان صادرات و واردات هر نوع موادی را داریم. همچنین در زمینه تامین خوراک نیز دستور انتقال گاز از عسلویه به پارسیان صادر شده است.

وی در ادامه درباره به موقعیت این منطقه عنوان کرد: نزدیک‌ترین منطقه ویژه اقتصادی به عسلویه و منطقه ویژه اقتصادی لامرد در داخل و همچنین نزدیک‌ترین منطقه به کشورهایی همچون قطر، عمان و امارات است.

علامه با اشاره به اقدامات انجام‌شده در منطقه گفت: مجوز برداشت آب از دریا و آب شیرین‌کن را اخذ کرده‌ایم. حدود ۲‌.۵۰۰ نفر مستقیم در این مجموعه مشغول به کار هستند. در سال۱۴۰۱ مقرر بود که ۱۰۰۰ شغل ایجاد کنیم که توانستیم ۱۱۰۰ شغل ایجاد کنیم. همچنین در سالجاری قرار است که ۱۵۰۰ شغل ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: پارک متانول امسال با هدف جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد فضای رقابتی راه‌اندازی خواهد شد. همچنین پروژه ذوب آهن را امسال اجرا خواهیم کرد. مجوزهای آن را اخذ کردیم و به محض دریافت مجوزهای زیست‌محیطی کار خود را آغاز خواهد کرد. همچنین سرمایه‌گذاری در پتروشیمی و آلومینا انجام می‌شود.

مدیرعامل منطقه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان گفت: این منطقه در موقعیت طلایی برای سرمایه‌گذاری قرار گرفته و برای تولید ۱۸ میلیون تن پتروشیمی، ۴ میلیون فولاد، ۱۶۰۰ تن آلومینیوم، ۲ هزار مگاوات برق و ۴۵۰ هزار مترمکعب آب طراحی شده است.

علامه در ادامه با اشاره به عملکرد بندر پارسیان در سال گذشته و ابتدای سالجاری بیان کرد: ‌۱.۵ میلیون تن صادرات در سال گذشته انجام شد.۴۰۰ هزار تن واردات داشتیم. در حوزه معدنی سیمان و گچ صادر و آلومینا وارد شد. به آفریقا و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادرات و واردات از چین صورت گرفت. همچنین ۱۰۰ هزار تن واردات و ۳۰۰ هزار تن صادرات از ابتدای سال تاکنون انجام شده است.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد