سایر عناصر و مواد

رشد ۳۴ درصدی استخراج بوکسیت در شهرکرد

رشد ۳۴ درصدی استخراج بوکسیت در شهرکرد
پایگاه خبری معدن نیوز -سرپرست صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: استخراج بوکسیت و آرژیلیت از معدن شهید نیلچیان شهرکرد بعنوان شاخص‌ترین ذخیره خاک نسوز خاورمیانه، ۳۴ درصد رشد یافته است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -سرپرست صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: استخراج بوکسیت و آرژیلیت از معدن شهید نیلچیان شهرکرد به عنوان شاخص‌ترین ذخیره خاک نسوز خاورمیانه، ۳۴ درصد رشد یافته است.

 فضل الله رحمتی افزود: در یکسال اخیر بیش از ۱۹ هزار تن بوکسیت و آرژیلیت از معدن شهید نیلچیان به عنوان شاخص‌ترین ذخیره خاک نسوز خاورمیانه استخراج شده است.
 
وی ادامه داد: مواد استخراج شده از معدن شهید نیلچیان شامل دو نوع ماده معدنی به نام‌های آرژیلیت و بوکسیت باعیار حداکثر ۶۷ درصد است که در ایران و خاورمیانه از نظر عیار بی نظیر است.
 
رحمتی افزود: این مجموع در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۳۴ درصد رشد داشته است.
 
وی گفت: معدن شهید نیلچیان با حفاری ۳۱ حلقه چاه به طول پنج هزار متر در محدوده‌ای به وسعت ۲۰۰ هکتار اکتشاف شده و با حفاری فضای زیرزمینی بالغ بر ۵ کیلومتر در سه افق مجزا در حال بهره‌برداری است که از نظر نوع، کیفیت و مرغوبیت تولید به عنوان بهترین معدن خاک نسوز ایران هم مطرح است.
 
رحمتی افزود: سرمایه گذاری این معدن با احتساب نرخ تورم بیش از ۲۵۰ میلیارد ریال است که جهت افزایش رشد تولید نیازمند افزون بر۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری دیگر است.
 
وی با اشاره به اینکه خاک نسوز استخراج شده، برای تولید آلومینیوم و مصارف صنایع دیرگداز و نسوز مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: هم‌اکنون ۳۹ معدنچی به صورت مستقیم در این معدن فعالیت می‌کنند و به طور میانگین سالانه ۱۵هزارتن خاک نسوز از معدن شهید نیلچیان در منطقه باجگیران و دوپلان چهارمحال و بختیاری استخراج می‌شود.
 
براساس گمانه زنی‌ها و مطالعات کارشناسان ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن ماده معدنی خاک نسوز تا عمق ۵۵۰ متری زمین در این منطقه وجود دارد که با توسعه معدن در مناطق باجگیران و دوپلان، میزان تولید مواد معدنی آرژیلیت و بوکسیت سالانه به ۲۵ هزار تن قابل افزایش است.
 
معدن شهید نیلچیان در فاصله۹۰ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد در ارتفاعات پشتکوه بختیاری قرارگرفته و عملیات بهره‌برداری آن از سال ۴۸ در منطقه باجگیران و دوپلان چهارمحال و بختیاری آغاز شده است.
 
شهید نیلیچیان قبل از جنگ تحمیلی در مقاطعی مدیریت این معدن را عهده‌دار بود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد