سایر عناصر و مواد

بازار کبالت در سال ۲۰۲۲ رکورد شکست

بازار کبالت در سال ۲۰۲۲ رکورد شکست
پایگاه خبری معدن نیوز -به گفته اتاق بازرگانی تخصصی دارتون کامودیتی بازار کبالت در سال گذشته شاهد بزرگترین افزایش عرضه بود که ناشی از رونق تولید فلز حیاتی باتری در جمهوری دموکراتیک کنگو و اندونزی بود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -به گفته اتاق بازرگانی تخصصی دارتون کامودیتی بازار کبالت در سال گذشته شاهد بزرگترین افزایش عرضه بود که ناشی از رونق تولید فلز حیاتی باتری در جمهوری دموکراتیک کنگو و اندونزی بود.

دارتون در گزارش سالانه خود اعلام کرد: عرضه کبالت استخراج شده با رشد ۲۳ درصدی به ۱۸۷ هزار و ۶۰ تن در سال ۲۰۲۲ رسید و در نتیجه افزایش عرضه که به دلیل کسری بزرگ سال ۲۰۲۱ اتفاق افتاد، بازار کبالت به یکی از بزرگترین مازادهای موجود در پایان سال تبدیل شد.

موج عرضه با کاهش شدید تقاضا از سوی بخش تولید کالاهای الکترونیکی همزمان شد که با صنعت خودروهای الکتریکی به عنوان بزرگترین مصرف کننده فلز باتری در رقابت است. در حالی که افزایش فروش خودروهای برقی به افزایش شدید قیمت‌ها در اوایل سال ۲۰۲۲ کمک کرد، کبالت از آن زمان بیش از ۶۰ درصد از اوج خود در ژوئن کاهش یافته است.

کبالت که محصول جانبی معادن مس و نیکل است، در کنار نگرانی‌های مداوم در مورد شرایط کاری خطرناک در بخش معدن غیررسمی جمهوری دموکراتیک کنگو، باعث دردسرهای مکرر برای خودروسازان در دوره‌های پیشین کمبود عرضه شده است. گزارش دارتون در این رابطه تصریح می‌کند: در حالی که معدن‌کاران صنعتی در مقیاس بزرگ، بخش عمده‌ای از افزایش عرضه را در سال گذشته به خود اختصاص دادند، تولید معدن‌کاران به اصطلاح صنعت‌گر نیز در طول افزایش قیمت‌ها در اوایل سال به شدت صعودی شد.

بر اساس گزارش دارتون، در بحبوحه کاهش محدودیت‌های زنجیره تامین مرتبط با کووید – ۱۹، افزایش فعالیت‌های موجود و راه‌اندازی چندین معدن جدید، تولید جهانی معدنی بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲، حدود ۴۲ درصد افزایش یافت. معدن گلنکور که سال گذشته بزرگترین استخراج کننده کبالت در جهان بود، بخش اعظم استخراج خود را از دو معدن کنگو انجام داده است. گروه منابع اوراسیا و گروه سی‌ام‌اوسی چین که فعالیت‌های بزرگری در کنگو نیز دارند، پس از شرکت سوئیسی به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان کبالت شناخته شدند.

طبق برآورد دارتون، در سال ۲۰۲۲، حدود ۴۴ درصد از عرضه جهانی معادن متعلق به شرکت‌هایی از چین یا تحت کنترل چین بوده که ۷۸ درصد از تولید کبالت تصفیه شده را نیز دربرمی‌گیرد. اتاق بازرگانی مستقر در بریتانیا در این باره اعلام کرد که تولیدات معدنی طی دو سال آینده به میزان حدود یک سوم ظرفیت کنونی افزایش خواهد یافت.

بازار کبالت در حال حاضر برای یک شوک بالقوه عرضه در کوتاه مدت آماده می‌شود و سی‌ام‌اوسی به دنبال حل و فصل اختلافات با شریک دولتی کنگو است که به آنها اجازه می‌دهد ذخیره عظیمی از هیدروکسید کبالت نیمه تصفیه شده را از معدن تنکه صادر کند. بلومبرگ در این باره ماه گذشته گزارش داد در حالی که صادرات این معدن در اواسط جولای مسدود شده بود، اما شرکت سی‌ام‌اوسی معدن را نزدیک به ظرفیت کامل خود حفظ کرده و تنها فلز استخراج شده را ذخیره می‌کند تا بتواند مشکلات حمل و نقل را رفع کند.

دارتون کامودیتی در گزارش خود اعلام کرده است: در حالی که مجموعه گسترده‌تر کبالت در طول سال ۲۰۲۲ در برابر پس زمینه افزایش شدید عرضه و عقب‌نشینی‌های تقاضا، اصلاحات گسترده‌ای را تحمل کرد، اما بازار آن همچنان مثبت است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد