گفتگو، یادداشت و نشست خبری

صرفه‌جویی ۳۷ میلیون دلاری فولاد خوزستان

صرفه‌جویی ۳۷ میلیون دلاری فولاد خوزستان
پایگاه خبری معدن نیوز - مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان از بومی‌سازی ۲۵ هزار قطعه در ۵ سال اخیر توسط این شرکت خبر داد و عنوان کرد: در نمایشگاه بومی‌سازی فولاد خوزستان از ۱۵۶۰ قطعه بومی‌سازی‌شده رونمایی شد که از خروج ۳۷ میلیون دلار ارز پیشگیری به عمل آورده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز - مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان از بومی‌سازی ۲۵ هزار قطعه در ۵ سال اخیر توسط این شرکت خبر داد و عنوان کرد: در نمایشگاه بومی‌سازی فولاد خوزستان از ۱۵۶۰ قطعه بومی‌سازی‌شده رونمایی شد که از خروج ۳۷ میلیون دلار ارز پیشگیری به عمل آورده است.

امین ابراهیمی در نشستی خبری در حاشیه سومین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی صنعت فولاد کشور در اهواز عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن صادرات داشته‌ایم که برنامه ما برای سال آینده صادرات یک و نیم میلیون تنی خواهد بود.

از اشتغال‌زایی تا حمایت از محیط‌زیست

وی در ادامه با اشاره به چالش‌هایی که پیش‌روی صنعت فولاد خوزستان است، عنوان کرد: فولاد خوزستان باوجود تمام چالش‌ها همچنان پایبند به مسوولیت‌های اجتماعی خویش است. در صنعت با چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستیم و ما در مجموعه فولاد خوزستان یک جامعه ۱۶هزار نفری داریم که تحت تاثیر تحریم‌های شدید دشمن قرار دارد حتی یک‌بار نیز با هک مجموعه روبه‌رو شدیم. در کنار تمام این مسائل، چالش‌های انرژی را از سر می‌گذرانیم. با تمام این شرایط در زمینه مسوولیت‌های اجتماعی، نخستین اقدام ما حفظ اشتغال در این مجموعه است. ۱۶ هزار نفر اشتغال‌زایی در مجموعه فولاد خوزستان داریم که حدود ۵ هزار نفر آن بازنشسته هستند. مهم‌ترین بخش مسوولیت‌های اجتماعی این شرکت، باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد خوزستان است که علاقه‌مندان بسیاری در استان دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه محیط‌زیست نیز اقدامات بسیاری در فولاد خوزستان انجام داده‌ایم؛ در سال گذشته افزون بر ۱۴۰۰ پروژه در حوزه محیط‌زیست تعریف کرده‌ایم. میزان فضای سبز مجموعه نزدیک به ۵۰۰ هکتار است. در کنار ایجاد ۲۴ هکتار کمربند سبز، به دنبال احداث پارک کوهستانی نیز هستیم. وی همچنین تاکید کرد: آمادگی داریم تمام زمین‌هایی را که در اختیار این شرکت قرار داده می‌شود به فضای سبز تبدیل کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در ادامه اضافه کرد: مجموعه‌های صنعتی بسته‌ای برای باشگاه‌داری ندارند؛ با این حال شرکت فولاد خوزستان توجه به حوزه ورزش را ضروری برمی‌شمرد و معتقد است که باشگاه فولاد نیز هویت مردم خوزستان محسوب می‌شود.

ابراهیمی در ادامه تاکید کرد: یکی از اولویت‌های ما احداث جاده قلعه چنان به کانتکس است که این موضوع نیازمند همراهی و همکاری فرمانداری، شهرداری و شورای شهر کارون است؛ تلاش ما بر این است پیش از پایان سال، عملیات اجرایی آن آغاز شود.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در ادامه خاطرنشان کرد: چهار دهه از عمر فولاد خوزستان می‌گذرد و اگر این واحد فولادسازی نگاه توسعه‌ای نداشته باشد، دچار «مرگ تکنولوژی» خواهد شد. اگر بخواهیم در بازارهای صادراتی همچنان حضور داشته باشیم، حتما باید نگاه توسعه‌ای خود را تسری بدهیم. در فولاد خوزستان در افق ۱۴۱۰ برای رسیدن به ظرفیت تولید 6/ 13 میلیون تن فولاد برنامه‌ریزی کرده‌ایم که برای رسیدن به چنین ظرفیتی پروژه‌های مختلف زیرساختی و توسعه‌ای تعریف کرده‌ایم. در سال گذشته تاکنون توانسته‌ایم ۳۳ پروژه را به نتیجه برسانیم که نوید روزهای خوبی را برای فولاد خوزستان می‌دهد.

ابراهیمی با تاکید بر این موضوع که در شرکت فولاد خوزستان نگاه توسعه‌ای داریم و به‌دنبال ارتقای کسب‌وکار هستیم، یادآور شد: ۲۸ هزار میلیارد تومان پروژه‌های زیرساختی انجام داده‌ایم.

بحران انرژی و خسارت ۶ هزار میلیارد تومانی

ابراهیمی در ادامه مهم‌ترین چالش‌های شرکت فولاد خوزستان را کمبود گاز و برق برشمرد و عنوان کرد: سال گذشته در فولاد خوزستان ۶۳۷ هزار تن تولید شمش فولادی برنامه‌ریزی شده بود که به‌واسطه‌ محدودیت‌های برق این میزان از دست رفت که خسارت ۶ هزار میلیارد تومانی را در برداشته است. البته باید یادآور شد که این خاموش کردن برق فولاد خوزستان نیز در راستای مسوولیت‌های اجتماعی است که اگر برق فولادسازی قطع نمی‌شد، باید شاهد خاموشی شهر می‌بودیم.

وی با بیان اینکه ۱٠ درصد برق کشور در شرکت‌های فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد، عنوان کرد: با توجه به اینکه ۱٠٠ درصد برق شرکت از شرکت توزیع برق اهواز تامین می‌شود، مهم‌ترین پروژه ما احداث نیروگاه ‌هزار مگاواتی برق است که در فاز نخست، ۵۲۰ مگاوات آن کلید خورده است. قرارداد این پروژه در قالب BOT منعقد شده که امیدواریم تا ۳۶ ماه آینده به نتیجه برسد. با راه‌اندازی این نیروگاه امیدواریم که تناژ از دست‌رفته این شرکت را جبران کنیم.

ابراهیمی با بیان اینکه شرکت فولاد خوزستان در یک سال گذشته ۷٠٠ میلیارد تومان عوارض به شهرداری اهواز پرداخت کرده، گفت: در ۲ سال گذشته حدود ۱۵٠٠ میلیارد تومان به شهرداری اهواز پرداخت کرده‌ایم.

وی همچنین به چالش واحدهای فولادسازی در زمینه تامین سنگ‌آهن اشاره و عنوان کرد: در افق سال ۱۴۰۴ رسیدن به ۵۵ میلیون تن فولاد برنامه‌ریزی شده که نیازمند ۱۶۷ میلیون سنگ آهن است. ذخایر سنگ آهن موجود نتیجه ۷ درصد اکتشاف سرزمین ایران است که حدود 3/ 3میلیارد تن است که حدود ۱۳ تا ۱۵ سال دیگر کفاف وضعیت فعلی صنعت فولاد را می‌دهد، از همین‌رو تامین سنگ آهن یکی از چالش‌های اصلی این صنعت به‌شمار می‌رود. مدیرعامل فخوز در ادامه عنوان کرد: معمولا در دنیا معدنکاران، کار تخصصی آنها معدنکاری است و فولادسازان نیز کار تخصصی آنها فولادسازی است. اما در ایران مشکل آن است که معدنکاران وارد حوزه فولادسازی شده‌اند.

ابراهیمی در ادامه توضیح داد: در کشور دو بخش انرژی و مواد اولیه داریم که بخش انرژی در جنوب و بخش مواد اولیه در شرق و مرکز ایران قرار دارد. سیاست‌ها باید به‌گونه‌ای پیش می‌رفت که معدنی‌ها کار معدنکاری و فولادسازان کار فولادسازی انجام دهند، درحالی‌که معدنکاران به سمت فولادسازی پیش رفته‌اند و فولادسازان را مجبور کرده‌اند که درگیر کار معدنکاری شوند. در کل فولادسازی، طرح‌های دریامحور به سمت توسعه کویرمحور پیش رفته است. فولاد خوزستان نیز در سال‌های اخیر با چالش تهیه مواد اولیه درگیر بوده است، اما کارخانه تولید کنسانتره شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد‌(سیمیدکو) در منطقه خواف به عنوان یکی از منابع اصلی مواد اولیه فولاد خوزستان فعالیت داشته است و حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد مواد اولیه فولاد خوزستان را تامین می‌کند. در حال‌حاضر نیز شرکتی به عنوان «توسعه معادن فولاد خوزستان» تاسیس کرده‌ایم که طی دو سال گذشته یکی از وظایف این شرکت خرید معادن کوچک بوده و تاکنون دو معدن با ذخایر مناسب را خریداری کرده است. فولاد خوزستان سالانه به ۱۰ میلیون تن کنسانتره نیاز دارد.

تفاهم‌نامه بین فولاد خوزستان و دانشگاه شهید چمران

لازم به یادآوری است که در حاشیه سومین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی صنعت فولاد ایران در اهواز تفاهم‌نامه بومی‌سازی قطعات فنی پژوهشی بین فولاد خوزستان و دانشگاه شهید چمران به امضا رسید. این تفاهم‌نامه با حضور امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان و محمدعلی آخوندعلی، رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز امضا شد.

همکاری‌های بومی‌سازی قطعات، فنی، پژوهشی کاربردی، بهینه‌سازی نیاز محور و اجرای پایلوت موضوعی در فرآوری مواد معدنی از مفاد تفاهم‌نامه بین فولاد خوزستان و دانشگاه شهید چمران به‌شمار می‌روند.

ساخت فولادهای خاص، محیط‌زیست، ایمنی و انرژی برای دستیابی به بهترین شاخص‌های مصارف آب و انرژی و بازیافت در شرکت فولاد خوزستان از جمله هم‌اندیشی، شناسایی، پیاده‌سازی و راهبردی آخرین فناوری‌های صرفه‌جویی درمصرف آب و انرژی، محیط‌زیست و بازیافت و ضایعات مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا و رهاسازی فناوری‌های کم‌بازده مطابق با زیرساخت موجود در فولاد خوزستان از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه به‌شمار می‌روند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد