سایر

همزمان با آغاز به کار نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران:

از اطلس میراث زمین‌شناختی و مستند ژئوتوریسم استان اردبیل رونمایی شد

از اطلس میراث زمین‌شناختی و مستند ژئوتوریسم استان اردبیل رونمایی شد
پایگاه خبری معدن نیوز -شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران پیش‌ از ظهر امروز با حضور سیدعزت‌ا... ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آغاز به کار کرد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران پیش‌ از ظهر امروز با حضور سیدعزت‌ا... ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آغاز به کار کرد.

همزمان با آغاز به کار این نمایشگاه از اطلس میراث زمین‌شناختی و مستند ژئوتوریسم استان اردبیل که با نظارت علمی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و به همت آقای مهرداد سرهنگی پژوهشگر در زمینه ژتوریسم تهیه شده، رونمایی شد.

در همین زمینه مدیر پژوهش و مسئول مطالعات میراث زمین‌شناختی این سازمان، رونمایی از اطلس ژئوتوریسم و پتانسیل‌یابی ژئوپارک در استان اردبیل خبر داد و گفت: این مطالعات شامل گزارش و اطلس مصور از تمام پیش ژئوسایت‌ها و پدیده‌های زمین‌شناختی استان اردبیل و همچنین مستند ژئوتوریسم استان اردبیل تحت عنوان "اردبیل سرزمین چشمه‌های جوشان" است.

به گفته نازنین بدری، در این مستند و اطلس به تمام پتانسیل‌های زمین‌گردشگری که در کنار یکدیگر، استان اردبیل را مستعد‌ داشتن ژئوپارک در منطقه سبلان کرده، پرداخته شده است.

وی ابراز امیدواری کرد؛ با همت حاکمیت محلی و مسئولان استانی و‌ تامین منابع مالی فعالیت‌های مربوط به پتانسیل‌یابی، محدوده‌یابی، انجام مطالعات تفصیلی برداشت پدیده‌های زمین‌شناختی و تکمیل و ارزیابی برای راه‌اندازی سایت سبلان در استان اردبیل ادامه یابد.

بدری با بیان این‌که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان یک سازمان حاکمیتی مسئولیت پتانسیل‌یابی و شناسایی ژئوپارک‌های کشور را برعهده دارد؛ تصریح کرد:  شناسایی و معرفی ژئوسایت‌های مهم و پتانسیل یابی ژئوپارک در کشور در حیطه وظایف این سازمان است که علاوه بر انجام مطالعات در استان اردبیل در ۳۰ منطقه پرپتانسیل در کشور نیز فعالیت‌های اولیه مربوط به شناسایی و پتانسیل‌یابی ژئوپارک‌ها را انجام شده است که به‌ثمر رسیدن این مطالعات توجه و‌ حمایت مسئولان محلی و کشوری به‌منظور تامین منابع مالی را طلب می‌کند.

مدیر پژوهش و مسئول مطالعات میراث زمین‌شناختی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ادامه داد: در این رونمایی علاوه بر اطلس از مستند ژئوتوریسم اردبیل و نقشه پراکندگی ژئوسایت‌های مطالعه شده تاکنون نیز رونمایی شد.

لازم به ذکر است؛ دستورالعمل مربوط به تهیه نقشه‌های یک‌دویست‌وپنج‌هزارم ژئوتوریسم توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تدوین شده که به زودی فرایند بررسی و تایید در شورای ارزیابی را سپری خواهد کرد.

به گفته وی؛ با توجه مطالعات انجام شده در اردبیل و شناسایی و معرفی ژئوسایت‌ها در گستره استان، این استان پتانسیل معرفی یک ژئوپارک با محوریت و تمرکز بر آتشفشان سبلان و پدیده‌های متنوع زمین‌شناسی پیرامون تحت عنوان ژئوپارک پیشنهادی سبلان را دارد.

بدری؛ درباره پدیده‌ها و ژئوسایت‌های استان اردبیل که دارای قابلیت معرفی دارند، گفت: پدیده‌های زمین‌شناختی استان اردبیل متاثر از آتشفشان سبلان و پدیده‌های پیرامون آن است.

شایان ذکر است، از جمله پدیده‌های موجود در استان اردبیل می‌توان به دریاچه دهانه آتشفشان سبلان، طاق سنگی، بازالت‌های شعاعی، آبگرم قینرجه، آبگرم گاومیش گلی، دریاچه نئور، شیروان درسی، نهشته‌ها و رخساره‌های یخچالی و پدیده‌های حاصل از فرسایش، پل‌های معلق و دریاچه‌های زیبای سدی اشاره کرد.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد