اخبار استان ها

صدای رونق اشتغال و تولید در بزرگترین معدن فسفات رسوبی کشور به گوش می‌رسد

صدای رونق اشتغال و تولید در بزرگترین معدن فسفات رسوبی کشور به گوش می‌رسد
پایگاه خبری معدن نیوز -معادن ظرفیت ناشناخته اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که می تواند به رونق تولید و ایجاد اشتغال کمک کند و باتوجه به رویکرد های دولت سیزدهم برای توسعه ظرفیت معادن، پس از ۵۰ سال انتظار، صدای رونق اشتغال و تولید در بزرگترین معدن فسفات رسوبی کشور با صدور مجوز اکتشاف به گوش می رسد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -معادن ظرفیت ناشناخته اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که می تواند به رونق تولید و ایجاد اشتغال کمک کند و باتوجه به رویکرد های دولت سیزدهم برای توسعه ظرفیت معادن، پس از ۵۰ سال انتظار، صدای رونق اشتغال و تولید در بزرگترین معدن فسفات رسوبی کشور با صدور مجوز اکتشاف به گوش می رسد.

نقش معادن به عنوان ظرفیت ناشناخته در اقتصاد، رونق تولید و ایجاد اشتغال کهگیلویه و بویراحمد غیرقابل انکار است و در دولت سیزدهم با ارائه تسهیلات، احیای معادن راکد، ایجاد زیرساخت های مورد نیاز، تعیین تکلیف اعتبار مجوزهای معدنی و ساماندهی نظام حقوق دولتی معادن استان در مسیر شکوفایی قرار گرفته اند.

کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران جزو مناطق حوزه زاگرس و از نظر معادن در حوزه رسوبی غیر فلزی قرار دارد هر چند این استان به لحاظ معادن جزو مناطق بسیار غنی کشور محسوب نمی شود اما پتانسیل های خوبی برای ایجاد فرصت های شغلی جدید در این حوزه دارد.

معدن فسفات چرام یکی از بزرگترین معادن فسفات خاورمیانه است که براساس برآوردها با بهره برداری اولیه از این معدن برای ۶۰۰ نفر و در دراز مدت یک هزار و ۲۰۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می شود.

عملیات اکتشافی معدن فسفات چرام از سال ۱۳۴۹ آغاز شد و تا سال ۱۳۷۲ به طول کشید و پس از آن مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی شروع شد. برآورد ذخیره معدن فسفات چرام ۸۰ میلیون تن با عیار ۸.۵ تا ۹ درصد است.

پیش از این به دلیل عیار پایین، این معدن غیراقتصادی عنوان شده بود.سال ۹۹ با پیگیری های انجام شده و همکاری مسئولان استانی و کشوری پروانه بهره‌برداری فسفات چرام به نام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران که از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است صادر شد.

صدور مجوز اکتشاف حین استخراج معدن فسفات کوه لار چرام

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به برنامه های دولت در خصوص فعال نمودن معادن، با پیگیری های انجام شده از سازمان صمت، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (امیدرو) و هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری زیر مجموعه، ابتدا تخصیص اعتبار لازم برای جاده دسترسی به معدن فسفات کوه لار شهرستان چرام تامین شد.

کریم روزبهان ادامه داد: سپس با تخصیص اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان عملیات ایجاد، تعریض و ترمیم این جاده آغاز و مسیر دستیابی به این معدن بزرگ و استراتژیک فراهم شد.

وی تصریح کرد: پیگیری های مستمر ،هماهنگی با ادارات ذیربط به ویژه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان بصورت ویژه ادامه یافت و اقدامات اولیه برای اکتشاف و بهره برداری از این معادن شروع و در ادامه این پیگیری ها موفق شدیم در بهمن ماه سال جاری مجوز اکتشاف حین استخراج بزرگ ترین معدن فسفات رسوبی کشور را صادر نماییم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: صدور این مجوز، اولین اقدام اجرایی و عملیات میدانی برای بهره برداری از معدن فسفات کوه لار به شمار می آید.

روزبهان تصریح کرد: این اقدام، گام اول برای شروع عملیات اجرای یک سلسله پروژه ها و طرح های تولیدی، صنعتی و معدنی قلمداد می شود.

وی بیان کرد: این مهم می‌تواند پایانی بر انتظاری بیش از ۵۰ ساله برای مردم منطقه و گامی ابتدایی برای عملیاتی کردن دیدگاه ها و طرح های صنعتی معدنی که در ذهن و افکار مردم و دولتمردان سالها پرورش می یافت، باشد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: سالهاست که «معدن فسفات چرام» تنها یک واژه بود که برای اهداف مختلف سیاسی، اجتماعی، اداری و غیره به کار می رفت ولی اینک به همت دولت سیزدهم تبدیل به فرصتی عملی و میدانی برای به بار نشستن آرزوهای دیرینه مردم منطقه تبدیل شده است.

وی گفت: باز شدن جاده دسترسی به فسفات چرام و به تبع آن صدور مجوز اکتشاف حین استخراج برای این معدن مهم و استراتژیک نویدبخش ایجاد فرصت های شغلی فراوانی برای مردم منطقه است که می‌تواند از قِبَلِ اجرای طرح های معدنی و صنعتی بر پایه مواد معدنی استخراجی از این معدن باشد.

روزبهان ادامه داد: تکمیل طرح آهک هیدراته با پیشرفت فیزیکی بالغ بر ۶٠ درصد یکی از آن هاست که پس از رکودی بیش از دو سال، اکنون تحقق یافته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این پروژه با ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن در سال و اشتغالزایی ۱۲۰ نفر در شهر چرام در حال اجراست.

وی افزود: همچنین طرح های متعددی با نظر به شروع فعالیت های معدنی این معدن در حال شکل گیری است که از مهمترین آنها کارخانه خردایش و پرعیار سازی فسفات در محل معدن و کارخانه تولید اسید فسفریک در زمین های اطراف و همجوار با طرح آهک هیدراته چرام، در حال اخذ زمین است .

سیمای معادن استان در یک نگاه

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد می گوید: در حال حاضر ۸۱ پروانه بهره برداری معدن با سرمایه گذاری هزار و ۹۶ میلیارد ریال، اشتغال ۷۹۰ نفر و استخراج اسمی سالیانه حدود ۶ میلیون تن در استان دارای اعتبار هستند و کل ذخیره قطعی این معادن ، هزار و ۶۸۴ میلیون تن می باشد.

روزبهان افزود: ۴۵ فقره از این معادن با ذخیره قطعی هزار و ۴۳۹ میلیون تن ، سرمایه گذاری ۲۴۸ میلیارد ریال ، اشتغال ۴۶۸ نفر و استخراج اسمی سالیانه سه هزار و ۶۰۰ هزار تن، فعال هستند و ۹ معدن در حال تجهیز و ۲۷ معدن نیز غیرفعال هستند.

وی عنوان کرد: در ۶ ماهه نخست سالجاری پنج معدن غیرفعال ، مجددا فعال و با سرمایه گذاری ۱۳۰ میلیارد ریال، اشتغال ۳۳ نفر و استخراج اسمی سالیانه ۴۸ هزار تن ، عملیات استخراجی خود را از سر گرفته اند.

براساس اطلاعات سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد، این استان از ظرفیت‌های بالایی در زمینه معدن برخوردار است و نیاز به سرمایه‌گذاری برای شکوفا شدن دارد.

در توسعه معادن این استان با مشکلاتی روبرو است که هم در زمینه کشف و هم در زمینه بهره برداری از معادن غنی استان است که سبب شده در عمل ۸۰ درصد از منابع معدنی استان بدون استفاده رها شوند.

یکی از مشکلات عمده در حوزه معدن، قوانین مربوط به صدور مجوزها و معارضان محلی است که جلوی توسعه معادن را گرفته است.

خام فروشی یکی دیگر از معضلات موجود در حوزه معادن استان است که بارها توسط استاندار کهگیلویه و بویراحمد اعلام شده، سهم مردم چرام از معادن بوکسیت انفجار و خراب شدن جاده‌هاست.

چهارمین معدن نیترات دنیا و نخستین ذخیره معدنی نیترات کشور در بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که یکی از طرح های آینده دار است اما هنوز اقدام قابل توجهی در این منطقه انجام نشده است.

سلستین، بوکسیت، سنگ گچ، مواد اولیه سیمان و مواد اولیه آجر و مصالح ساختمانی از دیگر معادن این استان است.

نهایی شدن فعالیت معدن نیترات دیشموک می تواند این بخش را به قطب صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کند.

این استان دارای ظرفیت های بزرگ خدادادی در بخش های مختلف از جمله معادن، نفت و گاز، کشاورزی است اما ۱۶.۸ درصد مردم این منطقه بیکار هستند.

سرعت بخشی به طرح های معدنی در استان و برنامه‌ریزی در زمینه اکتشافات معدنی و جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی در استان تولید و ایجاد اشتغال پایدار کمک فراوانی خواهد کرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد