سنگ آهن و ذغال سنگ

معدن‌نیوز بررسی کرد:

چه سرنوشتی در انتظار سنگ آهن است؟

چه سرنوشتی در انتظار سنگ آهن است؟
پایگاه خبری معدن نیوز -معاملات آتی سنگ آهن می در بورس کالای دالیان برای هفته ۶ تا ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳ نسبت به هفته قبل ۵.۹۶ درصد افزایش یافت و قیمت سنگ آهن تا ۸۸۱ یوان / تن معادل ۱۳۰.۹۶ دلار در هر تن افزایش داشت. با این افزایش‌های متوالی، قیمت سنگ آهن به بالاترین حد خود در ۱۷ ماه گذشته رسید.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -معاملات آتی سنگ آهن می در بورس کالای دالیان برای هفته 6 تا 13 ژانویه 2023 نسبت به هفته قبل 5.96 درصد افزایش یافت و قیمت سنگ آهن تا 881 یوان / تن  معادل 130.96 دلار در هر تن افزایش داشت. با این افزایش‌های متوالی، قیمت سنگ آهن به بالاترین حد خود در 17 ماه گذشته رسید.

در سنگاپور هم سناریوی افزایش قیمت‌ها در حال اجراست و در معاملات آتی سنگ آهن ژانویه در بورس سنگاپور نیز تا 6 ژانویه 2023، 9.4 درصد افزایش یافت و با این افزایش حدودا 10 درصدی تا 126.4 دلار در هر تن هم معامله شد.

هرچند در اوایل سال 2023، قیمت سنگ آهن چین به دلیل نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز تقاضای کوتاه مدت، اندکی کاهش یافت که به دلیل افزایش آلودگی ویروس کرونا که باعث کاهش فعالیت اقتصادی داخلی شد بود اما حالا با توجه به معاملات آتی و در جریان بورس کالای کشورهایی همچون چین و سنگاپور به نظر دوران رکود و کاهش قیمت سنگ آهن به پایان رسیده است.

سایر عوامل منفی شامل تقاضای ضعیف برای فولاد در فصل زمستان در چین و همچنین قصد آژانس برنامه‌ریزی دولتی چین برای افزایش تلاش‌ها برای تنظیم قیمت فولاد برای جلوگیری از گمانه‌زنی‌های مخرب قیمت است.

از 10 ژانویه 2023، قیمت سنگ آهن پس از گزارش‌هایی مبنی بر اوج گیری ابتلا به ویروس کرونا در بسیاری از مناطق شروع به افزایش کرد. روند مثبت قیمت در بازار نیز با نگرانی در مورد عرضه محدود سنگ آهن در کوتاه‌مدت به دلیل حجم کمتر عرضه به ویژه از برزیل حمایت می‌شود.

عرضه سنگ آهن از شرکت برزیلی Vale به چین به دلیل تاثیر فصل باران به میزان قابل توجهی کاهش یافت. به گفته تحلیلگران Sinosteel Futures، عرضه جهانی سنگ آهن در سه ماهه اول سال 2023 به دلیل برنامه‌های تعمیر و نگهداری معادن و اختلالات مربوط به آب و هوا کاهش خواهد یافت.

اگرچه چین در سه ماهه اول به دلیل نرخ بالای آلودگی هوا با چالش‌هایی مواجه خواهد شد، اما انتظار می‌رود که وضعیت اقتصادی در سه ماهه دوم به لطف بهبود مصرف داخلی، ثبات بیشتر در بازار املاک و تدابیر حمایتی پولی و مالی بهبود یابد. باید گفت که بدون شک این انتظارات مثبت نیز در رشد قیمت سنگ آهن و افزایش مصرف آن نقش دارد.

مقامات این کشور همچنین قصد دارند سیاست‌های بیشتری را برای حمایت از بازار املاک و مستغلات معرفی کنند که شامل یک طرح محرک با بودجه 100 میلیارد یوانی می‌شود.


در کوتاه‌مدت، افزایش احتمالی عفونت‌های COVID-19 می‌تواند منجر به کاهش شدید قیمت سنگ‌آهن شود. اقتصاددانان HSBC پیش‌بینی می‌کنند که تا سه ماهه دوم سال 2023، تقاضای مصرف‌کننده متوقف شده به بهبود قابل توجهی کمک خواهد کرد و از اقتصاد چین به‌عنوان یک کل حمایت خواهد کرد.

همانطور که مرکز GMK گزارش داده، قیمت سنگ آهن در سال 2022 با افزایش 43 درصدی نسبت به قیمت‌های پایان سال 2021 یعنی 124.1 دلار در هر تن به پایان رسید. افزایش قیمت‌ها در پایان سال گذشته با خوش‌بینی فعالان بازار نسبت به کاهش کنترل همه‌گیری در چین و برنامه‌های حمایت اقتصادی احتمالی در این کشور همراه است.

همچنین آژانس بین المللی رتبه‌بندی اعتباری Fitch Ratings پیش‌بینی‌های مربوط به قیمت سنگ آهن برای سال‌های 2023 و 2024 را تایید کرد. تقاضای جهانی برای فولاد همچنان کاهش می‌یابد، اما بازار فولاد شلوغ نیست و کاهش عرضه از اوکراین و فدراسیون روسیه با کاهش تقاضا در اروپا و سایر مناطق جبران می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که قیمت سنگ آهن تا پایان سال 2023 به 85 دلار در هر تن و در سال 2024 به 75 دلار در هر تن برسد.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد