رویدادها و گزارش های ویژه

صنایع معدنی در هفته‌ای که گذشت؛

ریسک‌های ناشی از تصمیم‌گیری غلط، گریبان تولید را گرفت

ریسک‌های ناشی از تصمیم‌گیری غلط، گریبان تولید را گرفت
پایگاه خبری معدن نیوز -تغییرات مداوم سیاست‌های ارزی دولت و بانک مرکزی مهم‌ترین چالشی است که روند فعالیت صنایع را تحت تاثیر منفی قرار داده است. در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم نیز شاهد تغییرات جدی در سیاست‌های ارزی کشور بودیم که هنوز سمت‌وسوی آن به‌درستی مشخص نیست. این تغییرات مانع جدی صادرات و ارزآوری هستند و امکان برنامه‌ریزی را از تولیدکنندگان سلب می‌کند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -تغییرات مداوم سیاست‌های ارزی دولت و بانک مرکزی مهم‌ترین چالشی است که روند فعالیت صنایع را تحت تاثیر منفی قرار داده است. در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم نیز شاهد تغییرات جدی در سیاست‌های ارزی کشور بودیم که هنوز سمت‌وسوی آن به‌درستی مشخص نیست. این تغییرات مانع جدی صادرات و ارزآوری هستند و امکان برنامه‌ریزی را از تولیدکنندگان سلب می‌کند.

تغییرات مداوم ارزی، مانع جدی صادرات

روند رو به رشد بهای دلار در هفته‌های گذشته به چالشی اساسی برای اقتصاد ما بدل شده است. افت مداوم ارزش پول ملی از سیاست‌های غلط اقتصادی کشور نشات می‌گیرد. چندی پیش هیات دولت بخشنامه جدیدی را برای بازگشت ارز صادرکنندگان صادر کرد. این بخشنامه باهدف افزایش عرضه ارز در بازار و کنترل نرخ دلار صادر شد و بر اساس آن تاکید شده که صادرکنندگان فولاد، مس، آلومینیم، روی و سایر فلزات رنگین ملزم به عرضه ۱۰۰ درصدی ارز صادراتی خود در سامانه نیما شدند. در ادامه و با توجه به دستور محمدرضا فرزین نرخ دلار نیمایی روی کانال ۲۸۵۰۰ تومانی تثبیت شد.

تفاوت قابل‌توجه میان نرخ دلار نیمایی و قیمت دلار در بازار آزاد زمینه کاهش عرضه ارز را فراهم کرد. بدین ترتیب رئیس‌کل جدید بانک مرکزی وعده داده که به‌زودی در این سیاست تجدیدنظر خواهد شد. بدون تردید این تغییر به نفع صادرکنندگان خواهد بود، اما تغییر مداوم و پی‌درپی سیاست‌های مالی، اقتصادی و ارزی دولت، عملاً امکان برنامه‌ریزی را برای آینده سلب می‌کند. ضمن آنکه حتی به تداوم اجرای این سیاست در بلندمدت نیز امیدی نیست.

رشد یک درصدی صادرات فولاد میانی

بنا به تازه‌ترین گزارش آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) در ۹ ماهه امسال برابر ۷ میلیون و ۶۸۲ هزار تن برآورد شده است. صادرات فولاد میانی کشور، ۵ میلیون و ۲۲۴ هزار تن بوده که افزایش یک درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. از صادرات فولاد میانی، سهم صادرات بیلت و بلوم در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱، برابر ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تن، و سهم صادرات اسلب، یک میلیون و ۱۳۹ هزار تن گزارش شده است. در ۹ ماهه امسال، صادرات اسلب کاهش ۳۴ درصدی را تجربه کرده است و صادرات بیلت و بلوم نیز ۱۸ درصد افزایش یافته است.

درادامه باید خاطرنشان کرد که مجموع صادرات محصولات فولادی کشور در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱، برابر ۲ میلیون و ۴۵۸ هزار تن گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش یک درصدی را نشان می‌دهد. از میان محصولات فولادی، سهم صادرات مقاطع طویل فولادی، ۲ میلیون و ۱۳۸ هزار تن بوده و صادرات این مقاطع در ۹ ماهه امسال، ۶ درصد افزایش یافته است. گفتنی است در ۹ ماهه امسال صادرات آهن اسفنجی ۶۳۰ هزار تن بوده است که کاهش ۲۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

مصرف ظاهری فولاد ایران

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در هفته گذشته آمار مصرف ظاهری فولاد در دوره 9 ماهه سال جاری را منتشر کرد. براساس آمار منتشر شده ازسوی انجمن تولیدکنندگان فولاد در دوره ۹ ماهه سال جاری، مصرف ظاهری فولاد میانی (بیلت و بلوم و اسلب) با ۱۵ درصد افزایش به ۱۰ میلیون و ۳۷۶ هزار تن رسید. در گزارش موردبحث رشد مصرف ظاهری مقاطع تخت فولادی مثبت ۱۰ درصد و رشد مصرف ظاهری مقاطع طویل هم مثبت ۱۹ درصد اعلام شده است.

مصرف ظاهری مقاطع تخت نیز ۶ میلیون و ۸۶۰ هزار تن گزارش شده است. در ادامه باید تاکید کرد که در این بازه زمانی مصرف ظاهری تیرآهن با افزایش ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۸۳۹ هزار تن رسیده است و مصرف ظاهری میلگرد هم با ۲۳ درصد افزایش به ۶ میلیون و ۳۳۷ هزار تن رسیده است. مصرف ظاهری نبشی، ناودانی و سایر مقاطع طویل فولادی با افزایش ۹ درصدی همراه بوده است. مصرف ظاهری آهن اسفنجی نیز طبق گزارش انجمن فولاد با افزایش ۱۲ درصدی به ۲۵ میلیون و ۷۴۰ هزار تن رسیده است.

روند رو به رشد بهره‌وری در صنایع معدنی

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، نهمین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی برگزار شد. در این همایش که با حضور رئیس هیات عامل ایمیدرو و معاون سازمان ملی بهره‌وری ایران برگزار شد، از 36 شرکت و مجتمع فعال در حوزه معدن و صنایع وابسته به آن تقدیر به عمل آمد. در این مراسم 4 شرکت به‌عنوان تلاشگران بهره‌وری و 4 شرکت به‌عنوان پیشتازان بهره‌وری مورد تقدیر قرار گرفتند. در همین حال 28 شرکت نیز به‌عنوان پیشروان بهره‌وری یک تا 5 ستاره معرفی و تقدیر شدند.

واگذاری سه محدوده معدنی به بهره‌برداران

کشور ما از ظرفیت‌های معدنی قابل توجهی برخوردار است، اما بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها آن‌طور که باید مورد توجه قرار ندارد. واگذاری این محدوده‌ها به بهره‌برداران گام نخست برای بهره‌مندی از ذخایر معدنی در کشور است. از میان ۷ محدوده معدنی که قرار بود در سال جاری برای سرمایه‌گذاری واگذار شود، سه محدوده معدنی به بهره‌برداران منتقل شده‌اند.

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) به‌عنوان بازوی اجرایی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در راستای سیاست‌های دولت و برای اجرای قوانین و جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی با پنج روش شامل قرارداد‌های راهبری، استخراج فروش، تأمین مواد اولیه، سرمایه‌گذاری و قرارداد‌های مشارکت درباره شرکت‌های مجری اقدام به جذب سرمایه‌گذار می‌کند.

امیدهای تازه در بازار فلزات

با نزدیک شدن به تعطیلات سال نوی چین از میزان تقاضای فیزیکی برای فلزات صنعتی در بازارهای جهانی کاسته شده است اما امیدواری به بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد از رشد بهای فلزات در بازارهای بین‌المللی حمایت کرده است. داده‌های تولید ناخالص داخلی چین در سه ماه پایانی سال گذشته میلادی در هفته منتهی به بیستم ژانویه منتشر شد. براساس آمار و اطلاعات منتشر شده تولید ناخالص داخلی چین در این بازه زمانی نسبت به سه ماه سوم سال2022  تغییری نداشت.

علاوه‌براین شاهد رشد ۲.۹ تولید ناخالص داخلی چین در سه ماه پایانی سال 2022 در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال 2021 بودیم. بنابراین می‌توان این‌طور ادعا کرد که اقتصاد چین از فاز رکود، گریخته است.

در ادامه باید خاطرنشان کرد که اعتراضات گسترده مردم چین نسبت به استمرار سیاست‌های کرونا صفر در این کشور و آثار سوء اقتصادی ناشی از آن باعث شد تا دولت چین از سیاست کرونا صفر و قرنطینه‌های سختگیرانه عقب‌نشینی کند. این موضوع با ایجاد امیدواری نسبت به بهبود تقاضا از رشد بهای فلزات صنعتی ظرف هفته‌های اخیر حمایت کرد.

خوش‌بینی نسبت به آینده باعث رشد بهای فلزات پایه شده است، با‌این‌وجود استمرار این رویه نیازمند حمایت تقاضای مصرفی است. بنابراین برای پیش‌بینی بازار فلزات در آینده باید منتظر سوگیری‌های جدید در بازار جهانی باشیم. 



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد