سنگ آهن و ذغال سنگ

همکاری مشترک سازمان زمین‌شناسی با صنایع فولادی در حوزه اکتشافات

همکاری مشترک سازمان زمین‌شناسی با صنایع فولادی در حوزه اکتشافات
پایگاه خبری معدن نیوز -مدیرکل طرح و برنامه‌ریزی، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور از اکتشافات جدید سنگ آهن در کشور خبر داد و گفت: اخیراً در بخش‌هایی از ایران مرکزی شامل استان‌های اصفهان، یزد، کرمان و سمنان سنگ آهن مورد پیمایش و اکتشافات اولیه قرار گرفته و ذخایر خوبی به دست آمده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -مدیرکل طرح و برنامه‌ریزی، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور از اکتشافات جدید سنگ آهن در کشور خبر داد و گفت: اخیراً در بخش‌هایی از ایران مرکزی شامل استان‌های اصفهان، یزد، کرمان و سمنان سنگ آهن مورد پیمایش و اکتشافات اولیه قرار گرفته و ذخایر خوبی به دست آمده است.

 رضا جدیدی افزود: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور از ابتدای دولت سیزدهم با اجرای طرح پایش ذخایر معدنی که از آن به عنوان ترازنامه منابع معدنی هم یاد می‌شود، برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع کشور از جمله سنگ آهن، بررسی‌هایی در سال ۱۴۰۱ انجام شده است.
 
وی ادامه داد: تقریباً حدود سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن ذخایر قطعی سنگ آهن در کشور است و با توجه به این که سالیانه حدود ۱۰۰ میلیون تن مصرف سنگ آهن خام را در صنایع داریم تاکنون چندین بار اعلام کرده ایم که محدودیت جدی در میزان ذخایر سنگ آهن کشور داریم و سال‌های باقیمانده ذخایر موجودمان با همین روند اکتشاف فعلی تقریباً نزدیک به ۱۵ سال است که برای نیاز صنایع ما وضعیت مناسبی نیست.
 
جدیدی گفت: بنابر این باید در یک برنامه ریزی منسجم و فشرده برای اکتشاف ذخایر جدید سنگ آهن و مواد حیاتی مورد نیاز صنایع در کشور اقدام شود.
 
وی افزود: سازمان زمین شناسی اکنون در بخش‌هایی از استان قم، مرکزی، قزوین و اصفهان این طرح تحول را به اجرا درآورده است.
 
جدیدی به دستاورد‌های یک سال و نیم اجرای طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی اشاره کرد و گفت: ذخایر مناسبی از سنگ آهن در استان کردستان شناسایی کردیم که امیدواریم این دستاورد‌ها که مراحل اولیه اکتشاف را در برمی گیرد، موجب رفع نیاز برای صنایع کشور در حوزه سنگ آهن شود.
 
وی در ادامه به برنامه‌های آتی این سازمان اشاره کرد و افزود: امیدواریم در سال‌های آینده سنگ آهن را از لحاظ ذخایر مگنتیتی بالا ببریم و در بحث سنگ‌های هماتیتی نیز باید به تکنولوژی فرآوری دست پیدا کنیم.
 
جدیدی از ذخایر قابل توجه هماتیتی سنگ آهن در کشور خبر داد و گفت: البته این ذخایر در مقیاس جهانی، ذخایر بالایی نیست، اما در کشورمان به فرآوری نیاز دارد که سازمان زمین شناسی از طریق ژئوفیزیک هوایی که بحث اکتشاف ذخایر پنهان را دارد، به دنبال کشف ذخایر جدید معدنی است.
 
وی از همکاری مشترک با صنایع فولادی در حوزه اکتشافات خبر داد و افزود: هم اکنون تفاهم نامه و قرارداد‌هایی با صنایع فولادی در حوزه اکتشاف سنگ آهن داریم و نگاه ما مراحل اولیه اکتشاف است که دولت باید خطرپذیری اکتشاف بخش خصوصی را پایین بیاورد.
 
مدیرکل طرح و برنامه‌ریزی، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ادامه داد: وقتی سازمان زمین شناسی وارد می‌شود با توجه به آن بکارگیری متد‌های علمی مراحل شناسایی و پی جویی را انجام می‌دهیم، اینجا دولت‌ها وظایف حاکمیتی خودشان را انجام می‌دهند و با ورود به اکتشافات اولیه ریسک سرمایه گذاری را کاهش می‌دهند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد