- نوشته شده توسط:
-
دوشنبه ۱۹ دي ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹:۳۴
-
۶۱۰ بازديد
-
چاپ
پایگاه خبری معدن نیوز -شرکت فولاد هرمزگان به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد خام کشور در طی یازده سال گذشته با سرمایهگذاریهای مؤثر و هدفمند و حمایتهای هوشمندانه از سازندگان و شرکتهای دانشبنیان داخلی، در مسیر سخت، اما روشن، بومیسازی، حمایت از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی گامهای بزرگی برداشته و به موفقیتهای ارزشمندی دست یافته است.
به گزارش معدن نیوز -شرکت فولاد هرمزگان به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد خام کشور در طی یازده سال گذشته با سرمایهگذاریهای مؤثر و هدفمند و حمایتهای هوشمندانه از سازندگان و شرکتهای دانشبنیان داخلی، در مسیر سخت، اما روشن، بومیسازی، حمایت از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی گامهای بزرگی برداشته و به موفقیتهای ارزشمندی دست یافته است.
مسیب فروغی معاون خرید شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به استراتژیهای شرکت در جهت دستیابی به اهداف مورد نظر گفت: مدیریت زنجیره تأمین کالا و خدمات جریان پویایی است که دارای اجزای ثابت مستمری مانند گردش اطلاعات، کالا، خدمات و منابع مالی بین واحدهای خرید و تأمینکنندگان شامل سازندگان، توزیعکنندگان و خردهفروشان است و کارایی آن از طریق سودآوری یا ارزش زنجیره تأمین حاصل از اختلاف ارزش محصول و هزینههای تأمین قابل ارزیابی است.
وی افزود: معاونت خرید شرکت فولاد هرمزگان با هدف تأمین پایدار، اقتصادی، بهموقع و باکیفیت، در ساختار سازمانی خود دارای بخشهای مختلف مدیریتی، مانند خرید مواد اولیه و مصرفی، خرید تجهیزات و قطعات یدکی برق و مکانیک، امور قراردادها، مدیریت برنامهریزی و پشتیبانی خرید و کنترل مواد است که این شرکت در سال 1401 در جهت حرکت در مسر شعار سال و توجه به ایدههای دانش بنیان با راهاندازی سیستم گزارشهای آنلاین و عارضهیابی فرایند و رفع موانع و حذف گلوگاهها اقدام به خرید اقتصادی کالاهای استراتژیک نموده تا بتواند با کاهش بهای تمامشده کالاهای اساسی، ارزش زنجیره تأمین را بهبود دهد.
معاون خرید شرکت فولاد هرمزگان در ادامه عنوان کرد: گفتنی است با توجه به شرایط رکود بازار، معاونت خرید شرکت فولاد هرمزگان سیاستها و اقداماتی جهت کاهش بهای تمامشده هزینههای تأمین، بهمنظور افزایش سودآوری در سال 1401 در پیش گرفته که عمدهترین آنها عبارتاند از: عقد قراردادهای بلندمدت؛ ایجاد تغییرات بهینه در برخی قراردادهای از قبل منعقدشده کالاهای استراتژیک؛ بهمنظور کاهش میانگین بهای تمامشده؛ توسعه و تعمیق روابط بلندمدت با تأمینکنندگان کالاهای استراتژیک بهمنظور استفاده از تخفیفها؛ تقویت بانک اطلاعاتی تأمینکنندگان بهمنظور افزایش قدرت چانهزنی در قیمت.
وی با اشاره به اقدامات این شرکت در راستای بومیسازی گفت: ازآنجاکه تأمین کالا و خدمات دارای یک الگوی چندهدفه است، نقش آن هم در کسب سودآوری و موفقیت سازمان چندوجهی خواهد بود؛ ازاینرو امروزه تأمین کالا و خدمات، مهمترین و پیچیدهترین فرایند در سازمان است؛ بهطوریکه بیش از 90 در صد هزینههای یک سازمان در این فرایند رخ میدهد و کوچکترین اشتباه در آن میتواند اثرات مخرب و غیرقابل جبران بر سود و ارزش سهام و… داشته باشد.
فروغی ادامه داد: در این میان معنای عملی بومیسازی در ایران، اصلاح زنجیره تأمین از طریق تغییر استراتژی خرید قطعات و مواد مصرفی با هدف اصلی ایجاد شرایط تأمین پایدار در زنجیره تأمین و هدف فرعی کمک به صنایع تولیدکننده قطعات و مواد اولیه داخلی (حمایت از تولید داخلی و صنایع دانشبنیان ذیل اقتصاد مقاومتی) است.
به گفتهی وی فرایند خرید داخل علاوه بر اینکه میتواند صنایع بالادست خود و واحدهای کوچک سازنده، توزیعکننده و تأمینکننده را با خریدهای مؤثر تقویت کند؛ همچنین میتواند منجر به رشد اقتصاد ملی و محلی گردد. شرکت فولاد هرمزگان با الگوبرداری از شرکت فولاد مبارکه، در شرایط تحریم با توسعه و تعمیق دانش بومیسازی و عملیاتی نمودن آن از طریق ایجاد واحد بومیسازی و برگزاری جلسات مستمر با تولیدکنندگان استانی و کشوری، توانسته است با سازندگان داخلی به درک متقابلی از نیازها برسند که این امر در سالهای اخیر منجر به بومیسازی بسیاری از تجهیزات مهم و حساس شده که افق روشنی را پیش روی صنعت بومیسازی در کشور و استقلال و پایداری تولید، ترسیم کرده است.
فروغی صرفهجویی ارزی در بخش بومیسازی در سال 1401 و براساس گزارش اعلامشده به سازمان صنعت معدن تجارت حدود 418 هزار دلار عنوان کرد که این مبلغ صرفهجویی مربوط به 26 ردیف کالاست که توسط 19 واحد کارگاه داخلی و یک واحد دانشگاهی انجام شده است.
معاون خرید شرکت فولاد هرمزگان با اشاره به اقدامت این شرکت با توجه به نامگذاری سال و توجه ویژه به تولید دانشبنیان بیان کرد: شرکت فولاد هرمزگان از طریق واحد تحقیق و توسعه در مجموعه معاونت تکنولوژی، جلسات مختلفی را با واحد بهرهبرداری برگزار کرده که نیازمندیهای شناساییشده را از طریق برگزاری جلسات منظم با پارکهای علم و فناوری استانی و کشوری اعلام کند و این نیازهای فناورانه را در قالب بذرهای ایده تعریف نماید تا شرکتها، مؤسسات، پارکهای علم و فناوری و دانشبنیان رویکرد هدفمندتری در خلق ایده و تجاریسازی آن داشته باشند.
وی اضافه کرد: ازجمله این اقدامات در استان و کشور میتوان به موارد ذیل اشاره داشت: ایجاد مرکز تکنولوژی در پارک علم و فناوری استان هرمزگان؛ تأسیس هنرستان همجوار فولاد جهت جذب و آشنایی دانشجویان نخبه استانی با صنعت؛ طرح پیشرانش دانشجویان تحصیلات تکمیلی؛ راهاندازی صندوق پژوهش و فناوری استان هرمزگان با اهداف گسترش بازار محصولات داناییمحور و دانشبنیان؛ تجاریسازی دستاوردهای پژوهشی از طریق ایجاد زمینه مشارکت و سرمایهگذاری بخش خصوصی؛ حمایت کمی و کیفی از سازندگان داخلی و شرکتهای دانشبنیان؛ عقد قرارداد با بیش از 20 دانشگاه و پژوهشکده معتبر کشور در قالب انعقاد قراردادهای پژوهشی و اجرایی. خاطرنشان میسازد شرکت فولاد هرمزگان توانسته است از طریق طرحهای حمایتی و توسعهای ، مسیر گردش اطلاعات و فعالیتهای اجرایی بین دانشگاه و صنعت را تسهیل و هموار نماید.
فروغی افزود: با توجه به فعالیتهای ذکرشده تعداد 1894 شرکت داخلی اعم از پارک علم و فناوری، دانشبنیان و… معادل 30 درصد کل وندورلیست شرکت فولاد هرمزگان در سامانه مدیریت ارتباط با تأمینکنندگان این شرکت وجود دارد. همچنین فرایندهای حمایتی، از طریق لحاظ کردن امتیاز دانشبنیان در ارزیابیهای ورودی، میتواند نقش مهمی در استقبال از این دست شرکتها جهت ورود به وندور داشته باشد.
معاون خرید شرکت فولاد هرمزگان در پاسخ به این پرسش که در شرایط تحریم چه تدابیری برای تأمین و بومیسازی مواد و تجهیزات در نظر گرفته شده، گفت: بومیسازی در معنای کلی یک استراتژی و در معنای جزئی یک ابزار برای توسعه صنعتی محسوب میشود و محدود به شرایط تحریم نیست. تجربه رشد کشورهای نوظهور صنعتی نشان میدهد که استراتژی توسعه صنعتی یا تماما بر بومیسازی متکی بوده یا بخشی از آن بهصورت ترکیبی با سایر ابزارها باعث توسعه شده است.
وی ادامه داد: رویکرد شناسایی، ارزیابی، امکانسنجی و انتخاب این کالاها و سازندگان آنها، از مهمترین تدابیری است که در جلسات هفتگی بومیسازی شرکت فولاد هرمزگان به آن پرداخته میشود. همچنین برگزاری جلسات مذاکره و اخذ مشاوره از شرکت فولاد مبارکه در خصوص کالاهای بومیسازیشده یکی دیگر از رویکردهای اثرگذاری است که تبدیل به بستههای دانشی ارزشمند شده است. ایجاد دسترسی به تشکیلات سفارشدهی بهمنظور تفکیک و مشخص کردن خریدهای بومیسازی از دیگر رویکردها بوده که فرایند گردش اطلاعات بین واحدهای بهرهبرداری و خرید را تسهیل نموده است. همچنین فرایند خرید قطعات یدکی، ماشینآلات و تجهیزات در این شرکت بهگونهای است که کلیه درخواستها پس از طی مرحله بررسی و امکانسنجی ساخت داخل توسط واحد بومیسازی، به واحد خرید جهت انجام فعل بازرگانی ارسال میشود که بهتبع آن منجر به شناسایی سازندگان بومیسازی موفق در کشور شده است. شرکت فولاد هرمزگان در راستای حمایت از بومیسازی و سازندگان داخلی اقدام به پرداخت 60 در صد پیشپرداخت نموده و همچنین تسهیل در دریافت ضمانتنامهها برای خریدهای بومیسازی را در دستور کار خود قرار داده است.
معاون خرید شرکت فولاد هرمزگان همچنین عنوان کرد: از ابتدای تولید شرکت فولاد هرمزگان تاکنون سهم هزینهای و تعدادی تولید و تأمین از داخل روند افزایشی داشته که این روند از نظر تعداد سفارش در سال 1401 حدود 75 درصد از کل تعداد سفارشها و 52 درصد از هزینههای تأمین، مربوط به سفارشهای تأمین از داخل بوده است.
به گفتهی فروغی در راستای یکپارچهسازی، هماهنگی و همراستای با فعالیتهای گروه فولاد مبارکه، اساس و پایه فرایندهای تأمین و ساخت شرکت فولاد هرمزگان، بر مبنای فرایندها و ساختارهای شرکت فولاد مبارکه شکلگرفته و اکثر بهبودها و تغییرات حاصله هم بهموازات مدیریت تغییرات شرکت فولاد مبارکه بهروزرسانی میگردد.
shortlink:
https://www.madannews.ir/Fa/News/629560
تا کنون هیچ نظری ارسال نشده است ...