سایر عناصر و مواد

ممنوعیت خام‌فروشی آهن و بنتونیت خراسان جنوبی برای سه سال

ممنوعیت خام‌فروشی آهن و بنتونیت خراسان جنوبی برای سه سال
پایگاه خبری معدن نیوز -مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: براساس مصوبه شورای معادن استان، خام‌فروشی یا خروج بدون فرآوری مواد معدنی آهن و بنتونیت از خراسان جنوبی به مدت سه سال ممنوع است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز -مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: براساس مصوبه شورای معادن استان، خام‌فروشی یا خروج بدون فرآوری مواد معدنی آهن و بنتونیت از خراسان جنوبی به مدت سه سال ممنوع است.

عباس جرجانی افزود: ۱۵۴ معدن بنتونیت با ذخیره قطعی ۶۶ میلیون تن و استخراج سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن در خراسان جنوبی وجود دارد و با اجرای این مصوبه ارزش‌ افزوده مواد معدنی نصیب استان خواهد شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۶۱۱ نفر در معادن بنتونیت خراسان جنوبی یا در زمینه فرآوری این ماده معدنی فعالیت دارند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: سال  اول به میزان ۵۰ درصد، سال دوم ۷۵ درصد و در سال بعد ۱۰۰ درصد استخراج اسمی پروانه معدنی در اختیار واحدهای فرآوری استان قرار می‌گیرد و با اجرای این طرح به هیچ عنوان بنتونیت به‌صورت خام و کلوخه از منطقه خارج نخواهد شد.

وی بیان کرد: فرآوری بنتونیت برای واحدهای ذوب آهن در داخل استان انجام می‌شود اما تلاش ما این است که با احداث واحدهای فرآوری، زنجیره تولید را تکمیل کنیم.

جرجانی افزود: وقتی واحدهای فرآوری ما ظرفیت تکمیل چرخه فرآوری را دارند این ماده معدنی با ارزش نباید از استان خارج و سود آن نصیب سایر استان‌ها شود.

وی از فعالیت هشت واحد فرآوری بنتونیت در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این واحدها ظرفیت فرآوری اولیه یا پودر کردن تمامی ماده معدنی استخراجی استان را دارند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: ماده معدنی بنتونیت در سراسر کشور وجود دارد اما علت اینکه بنتونت خراسان جنوبی خواهان زیادی دارد این است که عیار آن خیلی بالاست.

وی افزود: در گذشته بنتونیت منطقه به سایر استان‌ها صادر و با بنتونیت عیار پایین مخلوط می‌شد تا بهره‌وری بیشتری در زمینه فرآوری برایشان داشته باشد.

جرجانی گفت: عیار ماده معدنی بنتونیت استان در برخی مناطق به ۷۰۰ نیز می‌رسد که کیفیت بی‌نظیری در سطح کشور و جهان است.

وی خاطرنشان کرد: این ماده معدنی در اکثر صنایع قابل استفاده است و بیشترین تعداد معادن بنتونیت و با کیفیت بالا در شهرستان‌های فردوس و سرایان قرار دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: در حال حاضر ۲۷ معدن فعال آهن، مگنتیت و هماتیت با ذخیره قطعی ۱۳ میلیون تن، اشتغال ۳۰۲ نفر، استخراج سالانه ۸۷۲ هزار و ۵۰۰ تن و سرمایه‌گذاری هزار میلیارد و ۶۱۷ میلیون ریال در این استان وجود دارد.

وی گفت: بیشترین تعداد معادن سنگ آهن استان در شهرستان طبس با ۱۱ مورد وجود دارد و بیشترین معادن آهن در شهرستان‌های خوسف، زیرکوه، بشرویه، نهبندان، قاینات و سرایان است.

جرجانی بیان کرد: درخصوص معادن آهن هم با توجه به میزان تولید و نیاز واحدهای فرآوری، معادن موظف هستند به مدت سه سال، سال اول ۵۰ درصد، سال دوم ۷۰ درصد و سال سوم ۱۰۰ درصد از میزان استخراج اسمی پروانه معدن خود را به واحدهای فرآوری استان اختصاص دهند.

وی افزود: در حال حاضر واحدهای فرآوری کنسانتره و گندله‌سازی آهن در شهرستان‌های نهبندان، سربیشه، زیرکوه، خوسف و طبس در دست اجراست که با تکمیل این طرح‌ها تحول بزرگی در زمینه فرآوری ماده معدنی سنگ آهن در استان روی می‌دهد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: ۷۲۷ معدن با ۵۵ نوع ماده معدنی و ذخیره قطعی ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تن در این استان وجود دارد و خراسان جنوبی رتبه اول کشور را در ذخایر زغال‌سنگ، منیزیت و خاک‌های نسوز داراست همچنین رتبه ششم را در تعداد معادن و رتبه چهارم کشور را از حیثت تعداد اشتغال ایجاد شده در این بخش دارد.

وی گفت: رتبه دوازدهم کشور در ذخایر قطعی معادن از آن خراسان جنوبی است که با وجود این ظرفیت‌ها از خراسان جنوبی به عنوان بهشت معادن کشور یاد می‌شود.

جرجانی اظهار داشت: در حوزه اکتشاف نیز پهنه‌ای به وسعت ۵۰ هزار کیلومتر مربع زیر پوشش مطالعات ژئوفیزیک هوایی قرار گرفته که منجر به شناسایی ۱۷۷ محدوده امیدبخش شده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد