دبير کل اتحاديه صادر‌کنندگان و توليد‌کنندگان محصولات معدني در گفت‌وگو با معدن نيوز:

گچ ايراني از مرحله‌گذار از سنت به مدرنيته

گچ ايراني از مرحله‌گذار از سنت به مدرنيته

پايگاه خبري معدن نيوز- دبير کل اتحاديه صادر‌کنندگان و توليد‌کنندگان محصولات معدني گفت: صنعت گچ ايران درحال‌حاضر در حال گذر از توليد سنتي به مدرن به سر مي‌برند.

پايگاه خبري معدن نيوز- دبير کل اتحاديه صادر‌کنندگان و توليد‌کنندگان محصولات معدني گفت: صنعت گچ ايران درحال‌حاضر در حال گذر از توليد سنتي به مدرن به سر مي‌برند.
کامران وکيل در گفت‌وگو با پايگاه خبري معدن نيوز بيان کرد: طي سال‌هاي قبل به دليل ارزان بودن حامل‌هاي انرژي، توليد و صادرات گچ خام، رونق و صرفه اقتصادي داشت اما درحال‌حاضر با توجه به اينکه حامل‌هاي انرژي گران شده و از ساخت‌وسازها از روش صنعتي استفاده مي‌کنند و در صنعت ساختمان‌سازي تغييراتي ايجاد شده، گچ‌هاي سنتي ديگر جايگاهي ندارند.
وي افزود: درحال‌حاضر پنل‌هاي ديوارهاي گچي جايگزين کيسه‌هاي گچي شده‌اند به همين دليل توليد‌کنندگان بايد به اين سمت حرکت کرده و توليدات خود را مدرن‌تر کنند.
وکيل تصريح کرد: تا جايي که امکان دارد بايد بتوانيم بين صنعت و معدن توازن ايجاد کنيم چرا که در بسياري از صنايع ايران، چنين مشکلاتي وجود دارد به عنوان مثال سنگ آ هن صادر و گندله وارد مي‌کنيم.
وي عنوان مي‌کند: در ايران گچ فراواني وجود دارد اما صنايع پايين دستي حسب نياز بازار رشد نکرده‌اند و بين آ نها فاصله ايجاد شده ، اما درحال‌حاضر فرصت براي سرمايه‌گذاري مناسب است و کشورهاي پيشرفته مانند آلمان و حتي ترکيه محصولات متنوعي از گچ توليد مي‌کنند يعني گچ خام را از ساير کشورها خريداري و با توليد محصولات جديد، اقدام به صادرات آن مي‌کنند.
دبير کل اتحاديه صادر‌کنندگان و توليد‌کنندگان محصولات معدني گفت: درحال‌حاضر فرصت مناسبي است که در يک برنامه‌ريزي 5تا 10ساله صنايع پايين دستي گچ ايجاد شوند و معادن گچ به ظرفيت توليدي خود باز گردند اما صادرات کشور نبايد به صورت گچ خام باشد بلکه بايد پنل ها، ديوارها و صنايع گچي با ارزش افزوده بالاتر توليد شود.
وکيل خاطرنشان کرد: اگر صنايع با هدف بازارهاي صادراتي ايجاد شوند، نه بازارهاي داخلي، مي توانيم موفقيت‌هاي بيشتري کسب کنيم.
وي تاکيد کرد: به عنوان مثال در ترکيه کارخانه‌هاي سيمان محصولات خود را پيش فروش کرده‌اند در حالي که در ايران سالانه بيش از 20 ميليون تن مازاد سيمان وجود دارد که علت آ ن اين است که کارخانه‌هاي سيمان نزديک درياها احداث نشده‌اند.
وکيل اظهار کرد: محصولات معدني وزني زياد و ارزش کمي دارند به همين دليل هزينه حمل‌ونقل آ نها به دليل بعد مسافت افزايش مي‌يابد و مزيت خود را از دست مي‌دهند به همين دليل توليد‌کنندگان بازارهاي داخلي را هدف قرار داده و اگر محصولات از کيفيت مناسبي برخوردار نباشند، اين بازار را از دست مي‌دهند.
وي افزود: درحال‌حاضر کشورهاي حاشيه خليج‌فارس يکي از بهترين بازار‌هاي هدف براي محصولات به شمار مي‌آ يند بنابراين اگر کالاهاي ايراني از کيفيت خوبي برخوردار باشند، مي‌توانيم به راحتي محصولات خود را به فروش برسانيم.
وکيل گفت: توليد در دنيا تعريف متفاوتي پيدا کرده و بر اساس فاکتورهاي گوناگوني مانند، تنوع در بسته‌بندي محصولات، نوع تبليغات، به روز بودن فناوري‌ها، نيروي کار بهره ور و با کيفيت که محصول کيفي توليد کند، تعريف شده است.