پوستين دوز در مراسم روز ملي کيفيت:
کيفيت بايد از مرحله طراحي خودرو آغاز شود

خبرگزاري تخصصي معدن- امروزه خودرو يکي از ارکان مهم زندگي است و بايد ضمن دقت نظر در طراحي هاي اوليه در حوزه هاي مهندسي و توليد محصول خودرويي جلوه گر و جذاب ايجاد کنيم که بتواند در مرحله نخست حس زيبا شناختي را برآورده کند.
خبرگزاري تخصصي معدن- امروزه خودرو يکي از ارکان مهم زندگي است و بايد ضمن دقت نظر در طراحي هاي اوليه در حوزه هاي مهندسي و توليد محصول خودرويي جلوه گر و جذاب ايجاد کنيم که بتواند در مرحله نخست حس زيبا شناختي را برآورده کند.
به گزارش معدن نيوز ؛ نعمت الله پوستين دوز در همايش روز ملي کيفيت با بيان اينکه يکي از عوامل ايجاد کيفيت، حس زيبا شناختي خودرو است که در دو بعد ظاهري و باطني مطرح است افزود: در مرحله اول بايد بتوان در بعد زيبا شناختي بصري مثل جلوه بيروني، فرم، رنگ و شکل بطور کلي ظاهر خودرو که قابل رويت است تحول ايجاد کنيم و دوم در بعد کارکردي و عملکردي که البته مراکز بزرگ تحقيقات و پژوهش خودروسازي دنيا در اين زمينه فعاليت هايي را آغاز کرده و موفق هم بوده اند.
وي افزود: عليرغم اين که تحقيقات و پژوهش با اين نگاه هزينه هاي زياد هم دارد ولي يکي از عوامل ايجاد کيفيت محصول بوده و بايد اينچنين فلسفه و نگاهي در توليد محصول داشته باشيم .
مهندس پوستين دوز ايمني را عامل دوم در کيفي سازي محصول دانست و افزود: اگر بتوانيم به کسي اعتماد کنيم و احساس امنيت در ما ايجاد شود براحتي مي توانيم با آن شخص احساس عاطفي ايجاد کنيم و در خودرو هم دقيقا” همين مصداق برقرار است بعد سوم اقتصادي بودن در حوزه کيفيت است يعني اينکه ما توان اقتصادي کيفي سازي محصول را داشته باشيم .
وي با اشاره به نامگذاري امسال گروه سايپا با نام سال تغيير و توسعه تحقيقات مهندسي بيان داشت : ما بايد از محصولي که در حال حاضر توليد مي کنيم سکوي پرتابي براي آينده ايجاده کنيم و اين کار مستلزم ايجاد سازمان طراحي و مهندسي متناسب گروه سايپا است که خوشبختانه از ابتداي سال اين کار آغاز شده البته برخي از اجزا و ارکان اين سازمان در گذشته ايجاد شده ولي بايد در اين حوزه معماري جديدي ايجاد کرده ودراين زمينه تلاش بيشتر کنيم تا بتوانيم با سرعت بيشتري براي رسيدن به محصول جديد حرکت کنيم .
مدير عامل گروه خودروسازي سايپا کيفيت در طراحي محصول را الزامي دانست و افزود : خوشبختانه مديران ما در زمينه کسب و درک کيفيت و تکنيک آن تجربه و دانش خوبي را کسب کرده اند ولي همچنان به دليل ضعف در کيفيت طراحي خودرو دچار ضعف کيفيت محصول هستيم و مي بايست قبل از فرآيند تامين و توليد محصول در مرحله تحقيق و طراحي کيفيت را لحاظ کنيم و اين هم عزم ملي در جهت اصلاح و قوانين موجود را مي طلبد و هم عزم و اراده بنگاهي را نياز دارد يعني مي بايست کيفيت را از ذهن طراح ، مهندس و سياستگذار در عرصه توليد ايجاد کنيم و اگر اين نگاه را مهندسي و هدايت کنيم تازه مي توان گفت که کيفيت را آغاز کرده ايم . البته جواب اين کار را در پنج سال آينده خواهيم ديد .
وي توليد محصول جديد و با کيفيت را مستلزم داشتن طراحي و مهندسي قوي نيروي انساني متخصص و سازمان چابک دانست و افزود : مهمترين عاملي که باعث دستيابي به محصول جديد با کيفيت مي شود ايجاد حوزه طراحي و مهندسي قدرتمند در گروه است و براين اساس ما مي توانيم محصولات جديد ، سهم بازار بيشتر و بازارهاي جهاني را هدف گذاري کنيم . علاوه بر اين تربيت نيروي انساني متخصص و با انگيزه مي تواند راه گشا باشد.
همچنين در سازمان چابک و چالاک و رو به جلو ايجاد محصول جديد تاثيرگزار است که براي ايجاد اين سازمان و اهداف رو به جلو بايد برخي از سازمان هاي گروه واگذار و برخي سازمان هاي جديد ايجاد شود تا بتوانيم گروه سايپا را به عنوان يک قطب اقتصادي وصنعتي مطرح کنيم تا هم رسالت بنگاهي و هم رسالت ملي خود را انجام دهيم.