چالش‌های معادن کرمانشاه در کنار ذخیره ۷۵۰ میلیون تنی پررنگ شد

تحریریه معدن نیوز
چالش‌های معادن کرمانشاه در کنار ذخیره ۷۵۰ میلیون تنی پررنگ شد

معاون معادن و صنایع معدنی اداره کل صمت استان کرمانشاه از وجود ۷۵۰ میلیون تن ذخیره قطعی معدنی در استان خبر داد و گفت معادن کرمانشاه با هزینه‌های بالای استخراج، معارضین و فرسودگی ماشین‌آلات مواجه هستند.

به گزارش معدن‌نیوز، معاون معادن و صنایع معدنی اداره کل صمت استان کرمانشاه از وجود ۷۵۰ میلیون تن ذخیره قطعی معدنی در استان خبر داد و گفت معادن کرمانشاه با هزینه‌های بالای استخراج، معارضین و فرسودگی ماشین‌آلات مواجه هستند.

رسول اسکندری، روز سه‌شنبه ۱۲ خرداد در جلسه شورای معادن استان با اشاره به وضعیت کنونی معادن کرمانشاه اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۲۴۰ معدن دارای پروانه بهره‌برداری در استان وجود دارد که عمده این معادن فعال هستند.

وی میزان ذخیره قطعی معادن استان کرمانشاه را حدود ۷۵۰ میلیون تن اعلام کرد و افزود: میزان استخراج سالانه معادن استان بر اساس پروانه بهره‌برداری ۱۵ میلیون تن است، اما در عمل حدود ۱۰ میلیون تن برداشت می‌شود.

معاون معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، عمده معادن استان را شامل سنگ لاشه، سنگ تزئینی، گچ، قیرطبیعی و تا حدودی فلزات دانست و یادآور شد: حدود ۲۵۰۰ نفر در معادن استان کرمانشاه مشغول به کار هستند.

اسکندری درباره مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی معادن استان گفت: افزایش هزینه‌های استخراج از جمله بالا رفتن هزینه مواد ناریه از مهم‌ترین مشکلات این حوزه است. علاوه بر این، معارضین نیز به‌عنوان یک چالش جدی، فعالیت برخی معادن را با مشکل مواجه کرده‌اند.

وی تأکید کرد: معادن استان در حوزه زیرساخت‌ها به‌ویژه راه دسترسی و تأمین برق نیز با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند. همچنین عمر بالای ماشین‌آلات معدنی از دیگر چالش‌های جدی این بخش است و معادن استان نیازمند نوسازی ناوگان و تجهیزات هستند.

۹۳ درصد معادن کرمانشاه رسوبی است

محمدرضا کارگر، عضو هیأت مدیره انجمن معدن استان کرمانشاه نیز با بیان اینکه ۹۳ درصد معادن استان رسوبی و عمدتاً سنگ لاشه هستند، گفت: بخش معدن و صنایع وابسته به آن سهم عمده‌ای در اشتغال حوزه صنعت و معدن استان دارد و نیازمند نگاه ویژه مدیریتی است.

وی افزود: معادن به‌ویژه معادن سنگ لاشه با مشکلاتی از جمله فرسوده بودن ماشین‌آلات مواجه‌اند، به‌گونه‌ای که میانگین عمر ماشین‌آلات این حوزه بالای ۳۰ سال است و برنامه واردات ماشین‌آلات معدنی نیز پاسخگوی مشکلات این بخش نیست.

کارگر خواستار توجه ویژه مدیریت ارشد استان به حوزه معدن شد و تأکید کرد: این بخش نباید نسبت به سایر حوزه‌ها مورد کم‌توجهی قرار گیرد.

پیشنهاد تشکیل کارگروه توسعه معادن کرمانشاه

مهدی محمودی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه نیز با اشاره به ظرفیت‌های قابل توجه معدنی استان، بر استفاده حداکثری از این ظرفیت‌ها تأکید کرد.

وی پیشنهاد داد برای بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های معدنی استان، کارگروه توسعه معدن با حضور دستگاه‌های مرتبط در کرمانشاه تشکیل شود.

محمودی با اشاره به موانع توسعه معادن افزود: در شمال شرق استان ذخایر قابل توجهی در حوزه فلزات وجود دارد، اما بهره‌برداری مناسبی از آن صورت نگرفته است؛ در حالی که استان‌های دیگر در همین پهنه فلزی، بهره بیشتری از ذخایر داشته‌اند. در غرب استان نیز پهنه مستعدی در گیلانغرب وجود دارد که به دلیل محدودیت‌های هوانوردی، امکان توسعه آن فراهم نشده است.

وی همچنین از وجود ۷۰۰ تا ۸۰۰ عضو تحصیل‌کرده در سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمانشاه خبر داد و گفت: باید از این ظرفیت تخصصی بیش از پیش بهره‌برداری شود.

منبع: ایسنا