مديركل اقتصادي اعلام كرد:

پيگيري تعييين قيمت پايه كالاهاي وارداتي در گمركات

پيگيري تعييين قيمت پايه كالاهاي وارداتي در گمركات

خبرگزاري تخصصي معدن- مديركل اقتصادي وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت گفت: هماهنگي بيشتر با گمرك در تعييين قيمت پايه كالاهاي وارداتي يكي از مصوبات كارگروه حمايت از توليد بوده است كه ما با جديت اين موضوع را پيگيري مي‌كنيم.

خبرگزاري تخصصي معدن- مديركل اقتصادي وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت گفت: هماهنگي بيشتر با گمرك در تعييين قيمت پايه كالاهاي وارداتي يكي از مصوبات كارگروه حمايت از توليد بوده است كه ما با جديت اين موضوع را پيگيري مي‌كنيم.
به گزارش معدن نيوز ؛ « علي اصغر رمزي» افزود: اين اقدام در راستاي حمايت از توليدات داخل بسيار تاثيرگذار خواهد بود زيرا با كم اظهاري ارزش كالاها در هنگام ورود به كشور، ضمن عدم دريافت حقوق دولت، موجب كم اثر شدن سودهاي بازرگاني تعيين شده  مي‌شود و به واحدهاي توليدي كشور لطمه وارد مي‌كند.
وي گفت: در سالهاي قبل حمايت از بخش توليد از طريق صدور مجوز ورود صورت مي‌گرفت يعني به تعداد كالايي كه نياز كشور بود اجازه ورود داده مي‌شد كه اين امر نيازمند مكانيزمي بود كه شايد در برخي مواقع خوب اجرا نمي‌شد و از آن به عنوان موانع غير تعرفه اي تعبير مي‌شد.
مديركل اقتصادي وزارت صنعت،‌معدن و تجارت ادامه داد: براساس قانون  برنامه سوم وچهارم اين مجوزها برداشته و با ابزار تعيين سود بازرگاني، حمايت از توليدات داخل انجام شد.
وي گفت: سود بازرگاني يا تعرفه يكي از ابزار مهم در سازمان تجارت جهاني محسوب مي‌شود كه ساختار تعيين تعرفه بايد طوري انتخاب شود تا لطمه اي به اشتغال و توليد كشور وارد نسازد.
به گفته «رمزي» دو ديدگاه در دنيا براي تعيين و وضع تعرفه وجود دارد نخست آنكه دولتها، با ديد درآمدي به تعرفه ها  نگاه مي‌كنند يا با ديد حمايت از توليد داخل ،كه در كشور ما به دليل تنوع توليدات،‌ اين ديد براساس حمايت از توليد داخل وجود دارد.
وي ادامه داد: اين ديد با لحاظ كردن ميزان توليد داخل كالا ، قيمت تمام شده آن و قيمتهاي جهاني، قاچاق پذير بودن و ساير عوامل موثر، سود بازرگاني مناسب براي آن كالا توسط كميسيوني مركب از نمايندگان هشت دستگاه دولتي ، خصوصي و تعاوني تعيين مي‌شود.
وي يادآور شد: در كتاب مقررات صادرات و واردات حدود 6هزارو 770 تعرفه وجود دارد، حدود2300 رديف از اين تعرفه ها از سود بازرگاني صفر درصد برخوردارند و تعرفه هاي بازرگاني كه زير 16 درصد هستند تقريباً 60 درصد تعرفه ها را شامل مي‌شود.
همچنين تعرفهايي كه زير26 درصد هستند، 80 درصد تعرفه هاي را در برمي‌گيرد.
 مديركل اقتصادي وزارت صنعت،‌معدن و تجارت در ادامه ، ميانگين تعرفه در نظر گرفته شده در كشور را ارزيابي كرد و گفت: ميانگين حسابي سود بازرگاني در كشور ما حدود 26 تا 27 درصد است ولي نرخ موثر آن حدود 10 تا 11 درصد است كه اين بدان معني است كه سودهاي بازرگاني در كشور ما بالا نيست.
اين مقام مسئول دربخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه عمده توليدكنندگاني كه در حال حاضر كالاهاي خود را صادر مي‌كنند مشمول كيفيت مناسب و قيمت رقابتي هستند موضوع برند سازي را در افزايش جايگاه كشورمان در مقايسه با ديگر كشورها مورد تاكيد قرار داد.
وي گفت: يكي از موضوعاتي كه بخش توليد با آن درگير است بحث برند سازي است كه طي سالهاي اخير شاهد برنامه ريزي و توجه بيشتر به اين موضوع هستيم چرا كه برند سازي به افزايش سطح كيفيت توليدات و به دنبال آن افزايش صادرات منجر مي‌شود.