نفت صعودی ماند؛ تنش‌های منطقه‌ای و افت ذخایر، بازار را ملتهب کرد

تحریریه معدن نیوز
نفت صعودی ماند؛ تنش‌های منطقه‌ای و افت ذخایر، بازار را ملتهب کرد

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر تشدید تنش‌ها در منطقه، ادامه کاهش ذخایر نفت آمریکا و نگرانی‌ها نسبت به عرضه، به روند افزایشی روزهای گذشته ادامه داد.

به گزارش معدن‌نیوز، قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی، در ادامه روند صعودی روزهای اخیر، افزایش یافت. تشدید تنش‌های منطقه‌ای و نگرانی‌ها درباره وضعیت عرضه، از مهم‌ترین عوامل رشد قیمت‌ها در بازار انرژی عنوان می‌شود.

بر این اساس، قیمت آتی نفت برنت با ۸۱ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش، به ۹۶ دلار و ۸۱ سنت در هر بشکه رسید. همچنین نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۹۱ سنت معادل یک درصد رشد، در سطح ۹۴ دلار و ۶۷ سنت در هر بشکه معامله شد.

هر دو شاخص روز گذشته نیز به بالاترین سطح خود در یک هفته اخیر رسیده بودند. نفت برنت و شاخص WTI در دو روز ابتدایی معاملات این هفته، بیش از هفت درصد افزایش را ثبت کرده‌اند.

در فضای پرتنش بازار، تحولات ژئوپلیتیکی بار دیگر به یکی از محرک‌های اصلی قیمت نفت تبدیل شده است. در همین حال، فعالان بازار تحولات مربوط به منطقه و مسیرهای مهم انتقال انرژی را با دقت دنبال می‌کنند.

امریل جمیل، تحلیلگر ارشد نفت در شرکت مالی LSEG، اعلام کرد به نتیجه نرسیدن مذاکرات میان آمریکا و ایران و همچنین هشدارهای آژانس بین‌المللی انرژی درباره کاهش شدید ذخایر جهانی، موجب افزایش ریسک در قیمت‌های پایه نفت شده است.

بر اساس گزارش رویترز، رئیس بخش صنعت و بازارهای نفت آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه هشدار داد اگر روند کاهش ذخایر با سرعت فعلی ادامه یابد، ذخایر جهانی نفت ممکن است پیش از آغاز اوج تقاضای تابستانی به سطوح بحرانی برسد.

در بخش عرضه نیز منابع بازار به داده‌های موسسه امریکن پترولیوم استناد کرده‌اند که نشان می‌دهد ذخایر نفت خام آمریکا هفته گذشته برای هفتمین هفته متوالی کاهش یافته است.

طبق این داده‌ها، موجودی نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۹ مه، ۶.۸ میلیون بشکه کاهش داشته است. قرار است آمار رسمی دولت آمریکا درباره ذخایر نفت و سوخت نیز در ادامه روز منتشر شود.

منبع: ایسنا