توسط مرکز تحقيقات موتور ايران خودرو؛
نسل تازه موتور يايه گاز سوزEF7 ساخته مي شود

خبرگزاري تخصصي معدن- باهدف کاهش مصرف سوخت و آلايندگي، نسل تازه موتور پايه گازسوز با سامانه پاشش مستقيم در مرکز تحقيقات موتور ايران خودرو طراحي و ساخته مي شود.
خبرگزاري تخصصي معدن- باهدف کاهش مصرف سوخت و آلايندگي، نسل تازه موتور پايه گازسوز با سامانه پاشش مستقيم در مرکز تحقيقات موتور ايران خودرو طراحي و ساخته مي شود.
به گزارش معدن نيوز، محمد زالي مدير مرکز تحقيقات موتور ايران خودرو با بيان اين مطلب، افزود: مطالعات و بررسي هاي لازم براي اين کار، از دو سال پيش شروع و مباني تئوريک آن، فراهم شده است.
وي افزود: فناوري پاشش مستقيم درکنار فناوريهاي ديزل، س ان جي، هايبريد و کوچک سازي موتور، فناوري هاي مهم آينده در قواي محرکه را تشکيل مي دهد که با هدف کاهش انتشار دي اکسيد کربن و کاهش مصرف سوخت دنبال مي شوند.
زالي، برخورداري از تجربه موتور ملي پايه گاز سوز اي اف 7 را يک امتياز مهم براي مرکز تحقيقات موتور ايران خودرو در پرداختن به فناروي پاشش مستقيم به شمار آورد وگفت: در موتور ملي تنفس طبيعي، فناوري سي ان جي و در موتور ملي پرخوران(توربوشارژ) فناوري سي ان جي با کوچک سازي موتور ترکيب شد و در طرح پاشش مستفيم گاز، فناوري سي ان جي با پاشش مستقيم ترکيب مي شود.
وي افزود: فناوري پاشش مستقيم در مورد موتورهاي بنزيني از 10 سال پيش در اروپا توسعه يافته و کاهش مصرف سوخت را در پي داشته، اما در مورد موتور پايه گاز سوز هنوز انجام نشده. با اجراي اين طرح، مرکز تحقيقات موتور ايران خودرو مبتکر اين حرکت در جهان خواهد بود.
مدير مرکز تحقيقات موتور ايران خود رو اظهار داشت در حال حاضر، ميزان انتشار دي اکسيد کربن موتور ملي با سوختهاي بنزين و گاز به ترتيب 185و 156 گرم بر كيلومتر مي باشد اما در موتور گازسوز پاشش مستقيم ميزان انتشار اين گاز كمتر از 130 گرم بر كيلومتر پيش بيني مي شود.
وي گفت: با توسعه سيستم پاشش مستفيم روي موتور پايه گاز سوز معادل با كاهش انتشار دي اكسيد كربن، مصرف سوخت خودرو نيز كاهش يافته و از اينرو پيمايش خودرو سمند با يك مخزن 100 ليتري بيش از 350 كيلومتر خواهد بود.
زالي تصريح كرد براي مجهز كردن موتور ملي به فناوري پاشش مستقيم گاز، مركز تحقيقات توسعه سامانه تبادل گاز، توسعه افشانه پاشش مستقيم و توسعه محفظه احتراق موتور ملي را مد نظر قرار داده و نسبت به ساخت پنج نمونه موتور و ارزيابي عملكرد موتور توسعه يافته اقدام خواهد كرد.
مدير پروژه موتور ملي پايه گاز سوز، اظهار داشت: از دو سال پيش مقدمات اجراي طرح با تعريف چندين پايان نامه پژوهشي در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري فراهم شده، بعضي از پايان نامه هاي كارشناسي ارشد به اتمام رسيده اما عمده پايان نامه ها بويژه پايان نامه هاي دكتري در مراحل ابتدايي است.
وي افزود عملي شدن طرح مستلزم تخصيص منابع انساني متخصص مركز است و اين در صورتي براي اين مركز مقدور است كه منابع مالي طرح كه در جايگاه يك طرح ملي محسوب مي شود توسط دولت تامين شود.
زالي اظهار داشت تجربه موتور ملي پايه گازسوز اي اف 7 نشان داد كه سطح آلودگي اين موتور با سوخت گاز 70% بهتر از سقف انتشار آلودگي استاندارد يورو 5 است و اضافه كردن فناوري پاشش مستقيم مزيت رقابتي بزرگي در حوزه قواي محركه خودرو براي كشور ايجاد مي كند زيرا همزمان مصرف سوخت و آلودگي موتور به ميزان قابل توجهي كاهش پيدا مي كند به گونه اي كه دستيابي به آن بوسيله فناوريهاي ديگر به سختي امكانپذير است.
اين مقام مسوول، غلبه بر مشكل سايش شديد دريچه هاي موتورهاي گازسوز و راه اندازي (استارت) خودرو با سوخت گاز در دماي خيلي سرد (كمتر از منفي 25 درجه) را از دستاوردهاي مهم طرح موتور ملي برشمرد و بر لزوم پژوهش و تجاري سازي فناوريهاي جديدتر بر روي اين موتور به عنوان يك محصول استراتژيك صنعت خودرو كشور تاكيد كرد.