با دستور وزير صنايع و معادن :

موضوع خودروهاي الکتريکي در دستور کار شوراي سياستگذاري خودرو قرار گرفت

موضوع خودروهاي الکتريکي در دستور کار شوراي سياستگذاري خودرو قرار گرفت

خبرگزاري تخصصي معدن- وزير صنايع و معادن درحاشيه مراسم آغاز به کار گروه خودروسازي سايپا در سال 90 و در بازديد از نمايشگاه جنبي دستاوردهاي گروه، ضمن بازديد از خودروي تمام الکتريکي نسيم که در شرکت مگاموتور طراحي و نمونه سازي شده است، دستور داد موضوع خودروهاي الکتريکي در دستور کار شوراي سياستگذاري خودروي وزارت صنايع قرار گيرد.

خبرگزاري تخصصي معدن- وزير صنايع و معادن درحاشيه مراسم آغاز به کار گروه خودروسازي سايپا در سال 90 و در بازديد از نمايشگاه جنبي دستاوردهاي گروه، ضمن بازديد از خودروي تمام الکتريکي نسيم که در شرکت مگاموتور طراحي و نمونه سازي شده است، دستور داد موضوع خودروهاي الکتريکي در دستور کار شوراي سياستگذاري خودروي وزارت صنايع قرار گيرد.
به گزارش معدن نيوز ؛ مهندس مجيد فهيمه اميري قائم مقام مديرعامل مگاموتور با اعلام اين خبر گفت: با قرارگرفتن موضوع خودروهاي تمام الکتريکي در دستور کار اين شورا، مشکلات و موانع توليد انبوه و راهکارهاي اجرايي براي حل مشکلات آن بررسي مي شود.
وي با اشاره به سياست هاي جديد مديريت محترم عامل گروه سايپا جناب آقاي مهندس پوستين دوز و نيز مديريت محترم عامل شرکت مگاموتور جناب آقاي دکترسرشار مبني بر استفاده حداکثري از تکنولوژي هاي نوين و پاک و نيز مصرف سوخت در قواي محرکه خودروها بصورت اجرايي و توليد انبوه در راستاي سياست هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي و چشم انداز 1404، گفت:
طراحي و نمونه سازي خودروي تمام الکتريکي در مگاموتور يکي از نتايج اين سياستهاست.
وي افزود: هزينه تمام شده اين خودرو در حال حاضر بزرگترين مانع توليدي اين سيستم مي باشد که عامل اول آن قيمت مجموعه باتري و مسئله شارژ الکتريکي اين خودرو بعنوان عامل موثر در استفاده از اين خودروها بصورت گسترده و وسيع مي باشد که نياز به زيرساخت هاي خاص خود دارد که وزيرمحترم صنايع، قول مساعد در زمينه بررسي اين موضوعات در شوراي سياستگذاري خودرو را داده اند.
مهندس اميري با اشاره به مزيت هاي نسبي خودروهاي الکتريکي گفت: باتوجه به اينکه ميزان آلايندگي هوا توسط اين خودروها در حد صفر است؛ اين خودروها براي مصارف شهري مطلوب تلقي مي شود، از طرفي با توجه به هدفمندي يارانه ها، مقايسه هزينه اي شارژ باتري و مصرف بنزين بين دو خودروي نسيم تمام الکتريکي و بنزيني نشان مي دهد که هزينه پيمايش شهري يک کيلومتر با خودروي الکتريکي حدود 50 ريال است در حاليکه هزينه پيمايش شهري يک کيلومتر با خودروي بنزيني حدود  600 ريال است. درواقع هزينه پيمايش شهري خودروي بنزيني در يک کيلومتر 12 برابر يک خودروي الکتريکي است.
قائم مقام مديرعامل مگاموتور افزود: در حال حاضر، بالا بودن قيمت بسته  باتري، توجيه اقتصادي براي استفاده از اين خودرو را کم مي کند و در اين زمينه نيازمند حمايت دولت هستيم و اين موضوع را به اطلاع وزير محترم صنايع رسانديم و ايشان نيز از اقدامات مثبت در زمينه فعال سازي سازندگان باتري در داخل کشور خبر دادند.
مهندس اميري در ادامه گفت: با کمک و حمايت وزارت صنايع و در صورتي که زيرساخت هاي شارژ باتري يا ايجاد ايستگاههاي تعويض مجموعه هاي باتري هاي آماده و شارژ شده بصورت پايلوت در بخش تاکسي و در مراکزآلوده شهرهاي بزرگ استفاده نمود و پس از اخذ بازخورد طرح پايلوت، اين سيستم بصورت گسترده در سطح کشور مورد بهره برداري قرار گيرد.
وي با اشاره به طراحي و ساخت نمونه آزمايشي خودروي تمام الکتريکي نسيم در مگاموتور و انجام تست هاي موفقيت آميز اين خودرو گفت: پيمايش اين خودرو در سيکل شهري 80 کيلومتر است. حداکثر سرعت آن 85 کيلومتر در ساعت است. البته در صورتيکه با سرعت ثابت 50 کيلومتر در ساعت با اين خودرو رانندگي گردد پيمايش آن به 110 کيلومتر افزايش خواهد يافت.
مهندس اميري گفت: نوع باتري اين خودرو “ليتيوم فسفات آهن” است که مدت زمان شارژ کامل آن 6 ساعت طول مي کشد.
قائم مقام مدير عامل مگاموتور در پايان افزود: وزير محترم صنايع و معادن در پايان اين بازديد قول مساعد دادند تا علاوه بر مساعدت هاي لازم نسبت به اصلاح قوانين و مقررات واردات تجهيزات خاص خودروهاي در شوراي سياستگذاري خودرو بررسي و پيشنهادات لازم ارائه و اجرا گردد.