چهل سالگي صنعت مس
مدير مجتمع مس سرچشمه از خاطرات شيرين خودباوري ميگويد

پايگاه خبري معدن نيوز-به بهانه چهلمين سال تاسيس شرکت مس از مدير مجتمع مس سرچشمه خواستيم از سالها خاطرات اين مجتمع بگويد. مهندس علي محمدي در گفت وگو با مسپرس از خودباوري کارکنان صنعت مس ميگويد.
پايگاه خبري معدن نيوز-به بهانه چهلمين سال تاسيس شرکت مس از مدير مجتمع مس سرچشمه خواستيم از سالها خاطرات اين مجتمع بگويد. مهندس علي محمدي در گفت وگو با مسپرس از خودباوري کارکنان صنعت مس ميگويد.
به گزارش معدن نيوزشرکت مس ثانيه به ثانيهاش خاطرات تلخ و شيرين است.يکي از خاطرات شيرين من با توجه به اينکه در سال توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني هستيم نقل ميکنم که نشان دهنده خودباوري جوانان ماست.
در اوايل دهه 70 قراردادي با يکي از شرکتهاي خارجي تحت ليسانس آمريکا براي تعميرات به اصطلاح «اورهال» کاميونهاي بزرگ معدني بسته شد تا با تغيير سيستمها، موتورهاي با قدرت 800 اسب بخار آنها را به 1200 تبديل کنند.
قرارداد در حال نهايي شدن بود، ما با مشورت چند نفراز همکاران ازآقاي کلاهدوز معاون وزارت معادن و فلزات وقت خواهش کرديم که فرصتي به بروبچههاي شرکت بدهد تا خودمان اين کار را انجام دهيم.
اما ايشان گفتند که قرارداد بسته شده و کار هم بسيار سنگين است و فرصت آزمون و خطا نداريم پس بهتر است بگذاريم شرکت خارجي کار را انجام دهد.اما من و تعدادي از دوستان به صورت پنهاني کار را شروع کرديم.به مدت دوماه در خفا روي يکي از اين کاميونها کار کرديم.
يادم نميرود روزي که آقاي کلاهدوز را دعوت کرديم براي بازديد، 10روزي بود که کاميون تعمير شده کار کرده بود و به قول معروف تستش کرده بوديم.
آقاي کلاهدوز آمدند و ما کاميون را نشان داديم. باورشان نمي شد، با هم سوار کاميون 120 تن شديم و دوري در محوطه زديم.
ايشان همانجا روي پرونده دستورلغو قرارداد خارجي را نوشتند و خوشبختانه با توان داخلي موفق شديم تمام کاميونها را اورهال کنيم.ارزش اين کار آن زمان حدود 28 ميليون دلار صرفه جويي در پي داشت که شيريني اين خاطره هنوز هم احساس ميشود.
يکي ديگر از خاطرات شيرين ما که به تازگي در عرصه بينالمللي نيز مطرح شده، پروژه جمع آوري و امحاي آسکارل است.
ما در سرچشمه بيش از 40 ترانس برق از 30 سال پيش داشتيم که داراي روغن آسکارل بودند.اين روغن براي محيط زيست خطرناک است و بدليل استفاده از بنيانهاي کلر، پايداري زيادي دارد.
در سال 75 زماني که براي اولين بار کار سرويس اين ترانسهاي برق شروع شد براي اينکه اين روغن خطرناک در محيط پخش نشود آنها را در يک مخزن زيرزميني که با بتن مسلح ساخته بوديم و با عايق و لايههاي نفوذ ناپذير تجهيز شده بود، جمعآوري و نگهداري کرديم.
در سال 87 تصمصيم گرفته شد پروژه جمع آوري و امحاي روغنهاي آسکارل را براي اولين بار در کشور اجرا کنيم به اين منظور با يک شرکت اروپايي داراي فناوري زباله سوزي صنعتي قراردادي بسته شد و موادي در حدود 500 تن را جمع آوري و براي امحاء به فرانسه فرستاديم.
اين يکي از «اولينهاي شيرين صنعت مس» در عمر 40 ساله آن است که البته ما اميدواريم متوليان امرمانند وزارت نيرو با توجه به وجود تعداد زيادي از ترانسهاي برق داراي آسکارل در کشور به اين سمت بيايند و دانش فني امحاي اين روغن خطرناک و کورههاي زباله سوز را ايجاد کنند.
به گزارش معدن نيوزشرکت مس ثانيه به ثانيهاش خاطرات تلخ و شيرين است.يکي از خاطرات شيرين من با توجه به اينکه در سال توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني هستيم نقل ميکنم که نشان دهنده خودباوري جوانان ماست.
در اوايل دهه 70 قراردادي با يکي از شرکتهاي خارجي تحت ليسانس آمريکا براي تعميرات به اصطلاح «اورهال» کاميونهاي بزرگ معدني بسته شد تا با تغيير سيستمها، موتورهاي با قدرت 800 اسب بخار آنها را به 1200 تبديل کنند.
قرارداد در حال نهايي شدن بود، ما با مشورت چند نفراز همکاران ازآقاي کلاهدوز معاون وزارت معادن و فلزات وقت خواهش کرديم که فرصتي به بروبچههاي شرکت بدهد تا خودمان اين کار را انجام دهيم.
اما ايشان گفتند که قرارداد بسته شده و کار هم بسيار سنگين است و فرصت آزمون و خطا نداريم پس بهتر است بگذاريم شرکت خارجي کار را انجام دهد.اما من و تعدادي از دوستان به صورت پنهاني کار را شروع کرديم.به مدت دوماه در خفا روي يکي از اين کاميونها کار کرديم.
يادم نميرود روزي که آقاي کلاهدوز را دعوت کرديم براي بازديد، 10روزي بود که کاميون تعمير شده کار کرده بود و به قول معروف تستش کرده بوديم.
آقاي کلاهدوز آمدند و ما کاميون را نشان داديم. باورشان نمي شد، با هم سوار کاميون 120 تن شديم و دوري در محوطه زديم.
ايشان همانجا روي پرونده دستورلغو قرارداد خارجي را نوشتند و خوشبختانه با توان داخلي موفق شديم تمام کاميونها را اورهال کنيم.ارزش اين کار آن زمان حدود 28 ميليون دلار صرفه جويي در پي داشت که شيريني اين خاطره هنوز هم احساس ميشود.
يکي ديگر از خاطرات شيرين ما که به تازگي در عرصه بينالمللي نيز مطرح شده، پروژه جمع آوري و امحاي آسکارل است.
ما در سرچشمه بيش از 40 ترانس برق از 30 سال پيش داشتيم که داراي روغن آسکارل بودند.اين روغن براي محيط زيست خطرناک است و بدليل استفاده از بنيانهاي کلر، پايداري زيادي دارد.
در سال 75 زماني که براي اولين بار کار سرويس اين ترانسهاي برق شروع شد براي اينکه اين روغن خطرناک در محيط پخش نشود آنها را در يک مخزن زيرزميني که با بتن مسلح ساخته بوديم و با عايق و لايههاي نفوذ ناپذير تجهيز شده بود، جمعآوري و نگهداري کرديم.
در سال 87 تصمصيم گرفته شد پروژه جمع آوري و امحاي روغنهاي آسکارل را براي اولين بار در کشور اجرا کنيم به اين منظور با يک شرکت اروپايي داراي فناوري زباله سوزي صنعتي قراردادي بسته شد و موادي در حدود 500 تن را جمع آوري و براي امحاء به فرانسه فرستاديم.
اين يکي از «اولينهاي شيرين صنعت مس» در عمر 40 ساله آن است که البته ما اميدواريم متوليان امرمانند وزارت نيرو با توجه به وجود تعداد زيادي از ترانسهاي برق داراي آسکارل در کشور به اين سمت بيايند و دانش فني امحاي اين روغن خطرناک و کورههاي زباله سوز را ايجاد کنند.