رييس هيات عامل ايدرو تاكيد كرد؛
لزوم همكاري قطعه سازان با خودروسازان در طراحي پلتفرم هاي جديد

خبرگزاري تخصصي معدن- رئيس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران يکي از نيازهاي اساسي خودروسازان را پلتفرمهاي جديد ذكر كرده و بر لزوم همكاري بيشتر قطعه سازان با خودروسازان در طراحي پلتفرم هاي جديد تاكيد كرد.
خبرگزاري تخصصي معدن- رئيس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران يکي از نيازهاي اساسي خودروسازان را پلتفرمهاي جديد ذكر كرده و بر لزوم همكاري بيشتر قطعه سازان با خودروسازان در طراحي پلتفرم هاي جديد تاكيد كرد.
به گزارش معدن نيوز ؛ سيد مجيد هدايت در حاشيه مراسم افتتاح پنجمين نمايشگاه بينالمللي قطعات، لوازم و مجموعههاي خودرو افزود: يکي از ايرادهايي که در بخش قطعهسازي وجود دارد، اين است که ابتدا خودروهاي جديد طراحي مي شوند و سپس قطعهسازان توليدات خود را با آن وفق مي دهند؛ در حاليکه قطعه سازان بايد ارتباط خود را با خودروسازان و بخش هاي مختلف آن تقويت کرده و از ابتداي طراحي پلتفرمهاي جديد نقش ايفا کنند. رييس هيات عامل ايدرو همچنين با بيان اينكه در هفت ماه امسال شاهد افزايش 22 درصدي توليد خودرو در کشور بوده ايم، اظهار داشت: هم اکنون در کشور بيش از 1800 قطعه ساز فعال هستند که بيش از90 درصد آنها در بخش خصوصي اشتغال دارند. مهندس هدايت صنعت قطعه سازي خودرو را صنعتي تاثيرگذار در كشور عنوان كرد و گفت: كيفيت برخي از قطعات توليدي داخل هم اكنون با بهترين سازندگان خارجي رقابت مي كند و با همكاري و برنامه هاي تعريف شده از طرف خودروسازان، كيفيت قطعات بيش از اين افزايش خواهد يافت. وي افزود: قطعه سازان بايد براي ساخت داخل برخي از قطعات و مجموعه هاي وارداتي خودرو كه حجم قابل توجهي از واردات را به خود اختصاص داده اند با همكاري خودروسازان نسبت به سرمايه گذاري و توليد اين قطعات اقدام كنند.
مهندس هدايت همچنين گفت: امروز ارزش صنعت خودرو در دنيا حدود دو هزار ميليارد دلار و در بخش قطعه سازي نيز هزار ميليارد دلار است که اگر دو درصد آن را به خود اختصاص دهيم، حدود20 ميليارد دلار خواهد شد . وي افزود: در افق سال1404 بايد يک سوم خودروهاي خود را به بازار جهاني صادركنيم بنابراين قطعهسازان ما بايد در اين عرصه وارد عمل شوند و سرمايه گذاري هاي جديد انجام دهند. رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران درباره ميزان توليدات داخلي قطعات خودرو گفت: در برخي خودروها که سابقه توليد بيشتري داريم بيش از 95 تا 98 درصد قطعات در داخل ساخته مي شود اما متوسط توليد قطعات صنعت خودروسازي در داخل، بيش از60 درصد است . هدايت همچنين گفت: قطعاتي که خودروسازان و نمايندگي هاي مجاز استفاده مي کنند، کاملا استاندارد است .
وي افزود: عمده قطعات بي کيفيت در خدمات پس از فروش وارد چرخه صنعت خودرو مي شود که در آيين نامه ارتقاء کيفيت و آيين نامه ارتقاء خدمات پس از فروش مقرر شده در خدمات پس از فروش نيز در تامين قطعات مورد نياز از تامين کنندگان، سازندگان و وارد کنندگان اصلي استفاده شود .
رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با بيان اينکه سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي براي حذف قطعات بي کيفيت تلاش مي کند گفت: مسئله استفاده از قطعات بي کيفيت در قطعات اصلي که به ايمني خودروها مربوط باشد هيچ گاه اتفاق نمي افتد . وي افزود: سازندگان قوي در داخل فعال هستند و زنجيره تامين نيز به خوبي برقرار است .
هدايت درباره پنجمين نمايشگاه بين المللي قطعات، لوازم و مجموعه هاي خودرو نيز گفت: 613 شرکت کننده داخلي و خارجي در اين نمايشگاه حضور دارند که از اين تعداد 313 شرکت کننده از 16 کشور صاحب نام خارجي در صنعت قطعه سازي از آسيا و اروپا هستند . لازم به ذكر است، پنجمين نمايشگاه بين المللي قطعات، لوازم و مجموعه هاي خودرو تا 30 آبان در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي برپا است.