لزوم برنامه ريزي براي توسعه صادرات سيمان
پايگاه خبري معدن نيوز-مديرعامل صندوق ضمانت صادرات ايران گفت: تحقيقات نشان ميدهد كه توليد سيمان در سال آخر برنامه پنجم (1394) به مرز 100 ميليون تن خواهد رسيد و با در نظر گرفتن رشد مصرف داخلي، بايد تدابير لازم براي صادرات مازاد حدود 20 ميليون تن را اتخاذ نمود.
پايگاه خبري معدن نيوز-مديرعامل صندوق ضمانت صادرات ايران گفت: تحقيقات نشان ميدهد كه توليد سيمان در سال آخر برنامه پنجم (1394) به مرز 100 ميليون تن خواهد رسيد و با در نظر گرفتن رشد مصرف داخلي، بايد تدابير لازم براي صادرات مازاد حدود 20 ميليون تن را اتخاذ نمود.
به گزارش معدن نيوز به نقل از صندوق ضمانت صادرات ايران،« طاهرشه حامد» در اولين نشست هم انديشي توسعه صادرات سيمان با حمايت صندوق ضمانت صادرات ايران با بيان اين مطلب ؛ افزود : صنعت سيمان بعنوان يكي از شاخصهاي مهم رشد اقتصادي هر كشور و تاثير مثبت آن بر اشتغال و كارآفريني دارد بطوريكه در سال 91 توليد سيمان به بيش از 70 ميليون تن رسيد.
وي درادامه گفت: برهمين اساس كشورمان با پشت سر گذاشتن بسياري از كشورهاي مطرح در اين عرصه به عنوان چهارمين توليد كننده بزرگ سيمان در جهان معرفي شد.
رئيس هيات مدير صندوق با انتقاد از شيوه عرضه و فروش اين محصول در بازارهاي صادراتي گفت: متاسفانه صادرات سيمان در حال حاضر به شكل مناسبي انجام نميشود و در حاليكه قيمت واقعي اين محصول در بازار كشورهاي همسايه بيش از 100 دلار است، محصول توليدي كشورمان با قيمتهاي بسيار نازل در مرزها بصورت نقدي به فروش ميرود و ارزش افزوده آن به جيب واسطه ها ميرود.
شه حامد، در ادامه نبود تنوع در بازارهاي هدف صادرات سيمان را نيز از ديگر نقاط ضعف و موانع توسعه صادرات سيمان برشمرد و افزود: در حال حاضر كشورهاي عراق، كشورهاي حوزه CIS و آسياي ميانه، امارات و افغانستان، بازارهاي اصلي سيمان ايران هستند.
بايد افق ديد صادركنندگان وسيع تر شود و به بازارهاي جديد در آسيا و آفريقا چشم دوخت.
به گفته شه حامد؛ هم اكنون 40درصد صادرات سيمان تركيه كه يك رقيب جدي براي كشورمان است به مقصد آفريقاست.
وي تصريح كرد : اين امر توجه ويژه به مقوله بازارگشايي و حضور در بازارهاي جديد را مي طلبد و در اين زمينه صندوق آمادگي دارد تا پوشش ريسك عدم بازپرداخت خريداران سيمان در بازارهاي جديد را نيز بيمه نمايد.
وي افزود: انجمن توليدكنندگان سيمان ميتواند با فعال نمودن يك شركت بازرگاني خارجي تخصصي، به شكل حرفه اي وارد عرصه صادرات شود و با دريافت حمايتهاي رسمي، منافع حداكثري را براي توليدكنندگان به ارمغان آورد. روشهاي حمايت از اين شركت تخصصي قابل تعريف است و صندوق ضمانت صادرات آمادگي دارد تا با همياري ساير نهادهاي حمايتي، به تسهيل صادرات اين صنعت كمك نمايد.
شه حامد ضمن تاكيد بر اهميت موضوع شناخت كافي بازارهاي هدف اظهار داشت: يكي از مهمترين عواملي كه در صادرات موفق به بازارهاي هدف وجود دارد، داشتن شناخت كافي از فضاي تجاري كشور مقصد، ميزان اعتبار و خوش حسابي خريدار خارجي، بانك عامل طرف خريدار، و حتي ريسكهاي اعتباري دولت و كشور مربوطه است.
وي يادآورشد : از سويي پيچيدگيها و نكات ريز در انعقاد قرارداد موفق با طرف خارجي از اهميت بسزايي برخوردار است.
مديرعامل صندوق ضمانت صادرات ايران افزود: براي آنكه صادر كنندگان بهتر و موثر تر بتوانند در بازارهاي مورد نظرشان حضور پيدا كنند، صندوق ضمانت صادرات براي ارائه خدمات مشاوره اي آمادگي كامل دارد.
به گزارش معدن نيوز به نقل از صندوق ضمانت صادرات ايران،« طاهرشه حامد» در اولين نشست هم انديشي توسعه صادرات سيمان با حمايت صندوق ضمانت صادرات ايران با بيان اين مطلب ؛ افزود : صنعت سيمان بعنوان يكي از شاخصهاي مهم رشد اقتصادي هر كشور و تاثير مثبت آن بر اشتغال و كارآفريني دارد بطوريكه در سال 91 توليد سيمان به بيش از 70 ميليون تن رسيد.
وي درادامه گفت: برهمين اساس كشورمان با پشت سر گذاشتن بسياري از كشورهاي مطرح در اين عرصه به عنوان چهارمين توليد كننده بزرگ سيمان در جهان معرفي شد.
رئيس هيات مدير صندوق با انتقاد از شيوه عرضه و فروش اين محصول در بازارهاي صادراتي گفت: متاسفانه صادرات سيمان در حال حاضر به شكل مناسبي انجام نميشود و در حاليكه قيمت واقعي اين محصول در بازار كشورهاي همسايه بيش از 100 دلار است، محصول توليدي كشورمان با قيمتهاي بسيار نازل در مرزها بصورت نقدي به فروش ميرود و ارزش افزوده آن به جيب واسطه ها ميرود.
شه حامد، در ادامه نبود تنوع در بازارهاي هدف صادرات سيمان را نيز از ديگر نقاط ضعف و موانع توسعه صادرات سيمان برشمرد و افزود: در حال حاضر كشورهاي عراق، كشورهاي حوزه CIS و آسياي ميانه، امارات و افغانستان، بازارهاي اصلي سيمان ايران هستند.
بايد افق ديد صادركنندگان وسيع تر شود و به بازارهاي جديد در آسيا و آفريقا چشم دوخت.
به گفته شه حامد؛ هم اكنون 40درصد صادرات سيمان تركيه كه يك رقيب جدي براي كشورمان است به مقصد آفريقاست.
وي تصريح كرد : اين امر توجه ويژه به مقوله بازارگشايي و حضور در بازارهاي جديد را مي طلبد و در اين زمينه صندوق آمادگي دارد تا پوشش ريسك عدم بازپرداخت خريداران سيمان در بازارهاي جديد را نيز بيمه نمايد.
وي افزود: انجمن توليدكنندگان سيمان ميتواند با فعال نمودن يك شركت بازرگاني خارجي تخصصي، به شكل حرفه اي وارد عرصه صادرات شود و با دريافت حمايتهاي رسمي، منافع حداكثري را براي توليدكنندگان به ارمغان آورد. روشهاي حمايت از اين شركت تخصصي قابل تعريف است و صندوق ضمانت صادرات آمادگي دارد تا با همياري ساير نهادهاي حمايتي، به تسهيل صادرات اين صنعت كمك نمايد.
شه حامد ضمن تاكيد بر اهميت موضوع شناخت كافي بازارهاي هدف اظهار داشت: يكي از مهمترين عواملي كه در صادرات موفق به بازارهاي هدف وجود دارد، داشتن شناخت كافي از فضاي تجاري كشور مقصد، ميزان اعتبار و خوش حسابي خريدار خارجي، بانك عامل طرف خريدار، و حتي ريسكهاي اعتباري دولت و كشور مربوطه است.
وي يادآورشد : از سويي پيچيدگيها و نكات ريز در انعقاد قرارداد موفق با طرف خارجي از اهميت بسزايي برخوردار است.
مديرعامل صندوق ضمانت صادرات ايران افزود: براي آنكه صادر كنندگان بهتر و موثر تر بتوانند در بازارهاي مورد نظرشان حضور پيدا كنند، صندوق ضمانت صادرات براي ارائه خدمات مشاوره اي آمادگي كامل دارد.