فولاد سنگان؛ برندی خوشنام و معتبر در صنعت فولاد ایران

صنعت فولاد ایران در سالهای اخیر با چالشهای متعددی مواجه بوده است؛ چالشهایی که تنها بخشی از آن ریشه در تحریمهای خارجی دارد و بخش عمده آن به مشکلات داخلی همچون کمبود انرژی، ضعف زیرساختها و هزینههای بالای حملونقل بازمیگردد.
صنعت فولاد ایران در سالهای اخیر با چالشهای متعددی مواجه بوده است؛ چالشهایی که تنها بخشی از آن ریشه در تحریمهای خارجی دارد و بخش عمده آن به مشکلات داخلی همچون کمبود انرژی، ضعف زیرساختها و هزینههای بالای حملونقل بازمیگردد.
در چنین شرایطی، شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به عنوان بزرگترین تولیدکننده کنسانتره سنگآهن و گندله در شرق کشور، با رویکردی توسعهمحور و تاکید بر تولید پایدار، در تلاش است با اجرای پروژههای زیرساختی و سرمایهگذاریهای کلان، سهم خود را در زنجیره ارزش فولاد حفظ و تقویت کند.
ظرفیت اسمی گندله محقق شد؛ سودآوری علیرغم ناترازی انرژی
علی امرایی، مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان با اشاره به موقعیت ممتاز منطقه معدنی سنگان گفت: این منطقه بیش از یک میلیارد تن ذخایر سنگآهن دارد و با هدفگذاریهای انجامشده، تولید 17.5 میلیون تن کنسانتره و 15 میلیون تن گندله برای کل منطقه مصوب شده که سهم فولاد سنگان از آن، پنج میلیون تن برای هر محصول است.
امرایی افزود: از ابتدای بهرهبرداری تاکنون، حدود ۲۷.۴ میلیون تن گندله تولید کردهایم و برای نخستین بار در سال ۱۴۰۳ از ظرفیت اسمی عبور کرده و به تولید ۵.۰۶ میلیون تن گندله رسیدیم. این دستاورد در شرایطی رقم خورد که با کمبود برق و گاز مواجه بودیم.
وی ادامه داد: در کارخانه کنسانترهسازی نیز در سال گذشته ۴.۶۳ میلیون تن کنسانتره تولید کردیم و امیدواریم امسال به ظرفیت اسمی این واحد نیز دست یابیم.
امرایی از رشد ۵ درصدی سود شرکت در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: این در حالی است که افزایش قیمت حاملهای انرژی، نرخ حملونقل و بهای خوراک، حاشیه سود شرکت را تحتفشار قرار دادهاند.
ناترازی انرژی؛ چالش مزمن صنایع فولادی
مدیرعامل فولاد سنگان، بزرگترین چالش حال حاضر صنعت فولاد را ناترازی انرژی عنوان کرد و گفت: محدودیت برق امسال بیسابقه بود و از اردیبهشتماه آغاز شد، در حالیکه پیشتر محدودیتها به تابستان محدود میشد. در مورد گاز نیز محدودیتها از پاییز سال گذشته شروع شد و نگرانیهایی برای نیمه دوم سال جاری ایجاد کرده است.
با این وجود، فولاد سنگان اقدامات مهمی را برای مقابله با این بحران انجام داده است؛ از جمله انتقال زمان تعمیرات سالیانه به زمان پیک مصرف، خرید برق تضمینی از نیروگاه سمنان، مشارکت با تامینکنندگان گاز استان و راهاندازی نیروگاه بادی ۲۰۰ مگاواتی که مطالعات آن به پایان رسیده و دو دکل بادسنج نیز نصب شده است.
بحران آب
مدیرعامل فولاد سنگان همچنین به معضل کمآبی اشاره کرد و گفت: با اجرای پروژههای انتقال آب از دریای عمان، جمعآوری فاضلاب تایباد و انتقال آن به کارخانه، تلاش داریم تأمین پایدار آب مورد نیاز را تضمین کنیم.
به گفته امرایی، احداث تصفیهخانه فاضلاب تایباد با پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصد و خطوط انتقال با پیشرفت ۷۰ درصدی در حال انجام است. همچنین پروژه مشارکت در انتقال آب از دشت کرات نیز در دست اقدام قرار دارد.
حملونقل پرهزینه؛ چالشی که صادرات را تهدید میکند
امرایی به چالش هزینههای بالای حملونقل اشاره کرد و گفت: برای انتقال گندله به بندرعباس گاه تا ۱۳۰ دلار هزینه پرداخت میشود که بیش از قیمت خود سنگآهن است.
به گفته وی، فولاد سنگان برای کنترل این هزینهها، ۵۰۰ دستگاه کامیون خریداری کرده و توسعه حملونقل ریلی را نیز در دستور کار دارد.
امرایی تاکید کرد: حملونقل ریلی ایمنترین و بهصرفهترین روش برای صنایع معدنی دنیاست. اما طبق چشمانداز ۱۴۰۴ باید ۲۶ هزار کیلومتر خط ریلی میداشتیم که هنوز به ۱۸ هزار کیلومتر نرسیدهایم و این میزان پاسخگوی نیاز نیست.
طرحهای توسعهای فولاد سنگان
امرایی گفت: برنامهریزی کردهایم ظرفیت کارخانههای کنسانترهسازی و گندلهسازی را از ۵ به ۷.۵ میلیون تن برسانیم. پروژه احداث کارخانه کنسانتره هماتیتی با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن در حال اجراست که ۲۰ درصد پیشرفت دارد.
وی ادامه داد: طرح افزایش ظرفیت گندلهسازی به ۷.۵ میلیون تن نیز در مرحله آمادهسازی اسناد قرار دارد. از دیگر پروژههای ما، احداث انباشت مکانیزه باطله (اسپریدر) است که با کاهش انتشار ریزگرد و بازیابی مواد معدنی در باطلهها، تأثیر محیطزیستی بالایی دارد.
پروژه بارگیرخانه کامیونی نیز برای تکمیل حلقه حملونقل زمینی در کنار بارگیرخانه ریلی تعریف شده است.
در حوزه زیرساخت، پروژههای مهمی در سه بخش «آب و پساب»، «برق و الکترونیک» و «جاده و راه» تعریف شده است.
امرایی به پروژههای شبکه جمعآوری فاضلاب تایباد و تصفیهخانه اشاره کرد که در قالب دو فاز با پیشرفتهای ۶۰ و ۲۵ درصدی در حال اجرا هستند. در بخش برق، پروژه اعلان اطفای حریق، انتقال فیبر نوری، توسعه پست سوئیچگیر اصلی با پیشرفت بیش از ۹۰ درصد و سایر زیرساختها در حال اجراست. پروژه احداث نیروگاه بادی ۲۰۰ مگاواتی نیز با نصب دکلهای بادسنج و شناسایی پیمانکار وارد مرحله تأمین مالی شده است. در حوزه راهسازی، فولاد سنگان با احداث محور چهاربانده سنگان-خواف و جاده سلامی به خلیلآباد (به طول ۱۲ کیلومتر)، عملاً به ایفای مسئولیتهای اجتماعی خود در منطقه میپردازد و امیدوار است این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهرهبرداری برسد.
آیندهای روشن برای برند ملی فولاد شرق کشور
امرایی گفت: شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به عنوان تأمینکننده مواد اولیه گروه فولاد مبارکه، نهتنها در سطح منطقه بلکه در کشور برند خوشنامی است و آینده روشنی در انتظار آن است.
وی از آغاز مطالعات روی کانیهای کمعیار برای بهرهبرداری در خطوط تولید آینده نیز خبر داد و افزود: با توجه به برنامههای توسعهای گسترده، اهداف زیستمحیطی و سرمایهگذاریهای انجامشده، فولاد سنگان آماده ایفای نقش کلیدی در آینده زنجیره فولاد ایران است.