فعاليت آزمايشي کوره بلند شماره سه ذوب آهن اصفهان با موفقيت آغاز شد

خبرگزاري معدن- مديرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان از موفقيت فعاليت آزمايشي کوره بلند شماره سه اين شرکت پس از يک ماه و نيم خبر داد.
خبرگزاري معدن- مديرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان از موفقيت فعاليت آزمايشي کوره بلند شماره سه اين شرکت پس از يک ماه و نيم خبر داد.
به گزارش معدن نيوز “حکم الله بابايي” شامگاه دوشنبه در نشست خبري با رسانه هاي استان اصفهان ضمن اعلام موفقيت آميز بودن فعاليت آزمايشي اين کوره گفت: با اتمام مراحل اجرا از حدود دو ماه قبل شارژ و دمش کوره انجام شد و اکنون فرآيند توليد در اين کوره که مهمترين بخش طرح توازن شرکت است بدون مشکل ادامه دارد.
وي با بيان اينکه پس از آغاز توليد در کوره بلند، اين کوره بايد بين 10 تا 15 سال بدون وقفه کار کند، تصريح کرد: تمامي مراحل اجرا با تکنولوژي روز جهان توسط متخصصان داخلي زيرنظر مهندسان کره اي با موفقيت اجرا شده و اين طرح آماده بهره برداري رسمي با حضور رييس جمهوري است.
بابايي مزيت کوره بلند شماره ي سه نسبت به کوره هاي بلند قديمي را استفاده از تکنولوژي روز دنيا عنوان کرد و افزود: اين کوره به صورت بدون زنگ است.
وي اضافه کرد:در سيستم اين کوره سرباره ذوب خرد شده و دانه بندي مي شود که براي استفاده در صنايع راهسازي و سيمان مورد استفاده قرار مي گيرد.
بابايي، ميزان پيشرفت پروژه آگلومراسيون طرح توازن را 85 درصد اعلام کرد و اظهار داشت: با توجه به روند فعاليت، اين طرح نيز تا پايان امسال تکميل مي شود.
وي همچنين از امتناع شرکتهاي چيني و اکرايني مجري طرحهاي نيروگاه و کک سازي براي تکميل اين طرحها خبر داد و گفت: پروژه نيروگاه توسط شرکتهاي صاحب صلاحيت داخلي تا پايان امسال تکميل مي شود، اما پروژه کک سازي که براي ذوب آهن بسيار حياتي است بايد با پيمانکار جديد قرارداد بسته شود که پس از آن حدود يکسال زمان براي تکميل نياز دارد.
مديرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان همچنين از آغاز عمليات تعميرات درجه يک کوره بلند شماره يک اين شرکت با اعتباري بالغ بر 30 ميليارد تومان خبر داد و حجم فعاليت را معادل احداث يک کوره جديد اعلام کرد.
بابايي، مدت زمان تعمير اساسي و بازسازي اين کوره را چهار ماه دانست و افزود: پس از تعمير اساسي اين کوره، عمليات تعمير اساسي کوره بلند شماره دو نيز آغاز مي شود.
مديرعامل شرکت ذوب آهن در پاسخ به پرسشي درباره آلايندگي اين شرکت براي مناطق مسکوني اطراف آن اظهار داشت: ذوب آهن در منطقه مسکوني ايجاد نشد، بلکه برخي مناطق شهري مانند زرين شهر در سالهاي اخير توسعه يافته و به محدوده ذوب آهن رسيده ا است به گونه اي که بعضا در زمينهايي که متعلق به ذوب آهن است به صورت غيرقانوني ساخت و ساز صورت گرفته است .
بابايي تصريح کرد: در کوره بلند شماره سه با توجه به استفاده از جديدترين فناوريهاي روز جهان ميزان آلايندگي در سطح استانداردهاي جهاني است.
وي افزود: مشکل در بخشهاي قديمي بويژه فولادسازي است که تاکنون 14ميليارد تومان براي بازسازي و تعمير آن هزينه شده است و ديگهاي شماره يک و دو آن تعمير و ديگ شماره سه نيز در حال تعمير است که اتمام تعميرات ميزان آلايندگي اين بخش را به شکل چشمگيري کاهش مي دهد.
بابايي درخصوص عدم پذيرش ذوب آهن در بورس به دليل اجرا نشدن اصلاحات مورد نظر سازمان بورس اظهار داشت: يکي از مهمترين شرطهاي من براي مديرعاملي شرکت ذوب آهن خصوصي شدن اين شرکت بوده و با جديت آن را دنبال مي کنم.
وي گفت: صددرصد سهام ذوب آهن اکنون متعلق به سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران ” ايميدرو” است و مشکلات صندوق بازنشستگي کارکنان صنعت فولاد با 85 هزار مستمري بگير به ذوب آهن تحميل شده است و به همين دليل ايميدرو از واگذاري شرکت به بخش خصوصي اجتناب مي کند که البته تا سال 93 براي پيوستن به بورس مهلت قانوني دارد.
مديرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان، تحميل بدهي 300 ميليارد توماني صندوق ورشکسته صنعت فولاد به شرکت ذوب آهن را عامل بحران و غرق شدن اين صنعت عنوان کرد.
بابايي گفت: اکنون شرکت ذوب آهن به دليل بحران اقتصاد جهاني با مشکل مواجه است به گونه اي که درآمد شرکت نسبت به زمان رونق اقتصادي به نصف تقليل يافته است و تحميل چنين بحراني اين صنعت را بيش از پيش با چالش مواجه مي کند.
بابايي همچنين واگذاري معادن سودده به بخش خصوصي و تحميل بار معادن زيان ده به ذوب آهن را از ديگر چالشهاي اين شرکت اعلام کرد و افزود: ذوب آهن مجموعه ناموفقي نبوده اما سرمايه گذاريهاي موفق اين شرکت مانند طرح فولاد سبا به فولاد مبارکه فروخته شد و يا مانند فولاد نيشابور با يک دستورالعمل واگذار شد.
وي درباره تداوم همکاري ذوب آهن با راه آهن براي توليد ريل ملي اظهار داشت: براساس توافق اوليه ريل با کيفيت “يو 33” در ذوب آهن ساخته شد که براي خطوط کم بار مناسب است و مقرر شد که راه آهن در خصوص کيفيت آن پس از تست ريل تحويل شده به ذوب آهن پاسخ دهد که تاکنون هيچ پاسخي از سوي مسوولان راه آهن ارايه نشده و اخيرا نيز از خارج از کشور خريد ريل داشته اند.
بابايي تصريح کرد: عدم همکاري راه آهن در توليد ريل با استانداردهاي جهاني باعث شد تا ذوب آهن نيز به دنبال فناوري آن نرود و اين امر نشان داد که عزم جدي براي رفع نيازها در داخل وجود ندارد.