معاون گسترش پروژه هاي صنعتي ايدرو:

فاز 14 پارس جنوبي را با قيمتي کمتر از خارجي ها تحويل مي دهيم

فاز 14 پارس جنوبي را با قيمتي کمتر از خارجي ها تحويل مي دهيم

خبرگزاري معدن- معاون گسترش پروژه هاي صنعتي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، اقدام وزارت نفت در سپردن فازهاي جديد پارس جنوبي به سازندگان ايراني را يک تصميم انقلابي و شجاعانه توصيف کرده و گفت: فاز 14 پارس جنوبي را با قيمت کمتر از خارجي ها تحويل خواهيم داد.

خبرگزاري معدن- معاون گسترش پروژه هاي صنعتي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، اقدام وزارت نفت در سپردن فازهاي جديد پارس جنوبي به سازندگان ايراني را يک تصميم انقلابي و شجاعانه توصيف کرده و گفت: فاز 14 پارس جنوبي را با قيمت کمتر از خارجي ها تحويل خواهيم داد.
به گزارش معدن نيوز به نقل از اداره اطلاع رساني ايدرو، مهندس صفر خليل ارجمندي با بيان اين مطلب افزود: سابقه اتخاذ چنين تصميمي را در هيچ يک از دولت هاي قبل و بعد از انقلاب پيدا نخواهيد کرد. اين در حالي است که در حال حاضر هفت فاز پارس جنوبي نيز توسط متخصصان داخلي در حال ساخت و اجرا است و قراردادهاي جديد، حوزه هاي متعدد صنعتي کشور را تحت تاثير قرار خواهد داد.
وي با بيان اين که ايدرو سازماني توسعه اي است و اين توسعه مي تواند از راه هاي مختلف از جمله حضور در پروژه هاي بزرگ صنعتي و پيمانکاري دنبال شود، اظهار داشت: الگوهاي جهاني هم به اين شکل است که چند شرکت بزرگ در حوزه هاي مختلف بهترين کارها را در حوزه پيمانکاري مديريت مي کنند و آن را به يک قابليت منطقي مي رسانند و از محل صادرات دانش فني و اجراي پروژه هاي بزرگ قدرت و اقتدار براي کشور کسب مي کنند.
ارجمندي ادامه داد: ايران در حوزه پروژه هاي بزرگ اين توانمندي را نداشته و ايدرو به دليل همين احساس نياز از حدود 10سال پيش، پا به عرصه اجراي پروژه هاي بزرگ پيمانکاري گذاشته است.
وي به سابقه ده ساله ايدرو در اجراي فازهاي 1، 6 ،‌7 و 8 پارس جنوبي با همکاري شرکت هاي خارجي و نيز اجراي فازهاي 17 و 18 به عنوان رهبر کنسرسيوم تمام داخلي اشاره کرد و افزود: در آخرين رويداد، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران به عنوان رهبر کنسرسيوم ساخت فاز 14پارس جنوبي انتخاب شده و به زودي قرارداد آن منعقد خواهد شد.
وي تصريح کرد: ايدرو از زمان ورود به اجراي پروژه هاي بزرگ از حدود 30 تا 35درصد ساخت داخل شروع کرده و اين عدد را در فازهاي 6 ، 7 و 8 به 58 درصد رسانده و در حال حاضر در فازهاي 17 و 18 سهم داخل حدود 64درصد است که اميدواريم در فازهاي جديد ميزان سهم صنعتگران داخلي را به بالاي 70درصد برسانيم.


دلايل حضور


معاون گسترش پروژه هاي صنعتي ايدرو در خصوص دلايل اين سازمان براي حضور در پروژه هاي بزرگ همچون پارس جنوبي گفت: تعميق ساخت داخل تجهيزات و مراقبت و اعمال قانون حداکثر استفاده از توان فني و مهندسي کشور، جلوگيري از تامين بخش اعظم نيازکار از خارج کشور، شکستن آثار تحريم ها و رقابت و همکاري با شرکت هاي بزرگ بين المللي، از جمله مهمترين دلايل اين حضور است.
ارجمندي تاکيد کرد: اين حضور، نتايج متعددي در بر دارد که يکي از آنها يادگيري است. ايدرو در ساخت فازهاي قبلي با چند شرکت خارجي همکاري هايي داشته که باعث شده تجربيات فراواني به دست آورد. با استفاده از اين تجربيات ساخت فازهاي 17 و 18 و در آينده اي نزديک، فاز 14را مديريت خواهد کرد.
وي از ارتقاي کيفيت اجراي پروژه ها، کاهش زمان اتمام پروژه ها و منطقي تر شدن و کاهش قيمت مناقصه ها، به عنوان ديگر نتايج حضور ايدرو در حوزه قراردادهاي پيمانکاري بزرگ ذکر کرد و گفت: اگر شرکت هاي بزرگ داخلي مانند ايدرو و قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا در مناقصات پروژه هاي بزرگ شرکت نکنند، معلوم نيست شرکت هايي مانند توتال و شل چه قيمت هاي سرسام آوري براي ساخت پروژه هاي ما اعلام مي کنند؟!


ويژگي هاي فاز14


به گفته عضو هيات عامل ايدرو، يکي از تصميمات خوب در واگذاري فازهاي جديد پارس جنوبي، تعريف پروژه استاندارد در کارگروه ويژه نفت با همکاري پيمانکاران بود.
ارجمندي در اين رابطه گفت: يک سري استانداردهاي اوليه در تعداد چاه هاي مورد نياز، طول خط لوله انتقال و… تعريف شده و براي پروژه استاندارد، قيمت مشخص نيز در نظر گرفته شد. فاز14 چهارونيم ميليارد دلار قيمت گذاري شده و مدت زمان اجراي آن هم 35ماه خواهد بود.
وي افزود: در صورت افزايش تعداد چاه ها يا طول لوله ها و ساير موارد پروژه، قيمت ها نيز با تاييد کارفرما افزايش خواهد يافت.


نمايش اقتدار نظام


معاون گسترش پروژه هاي صنعتي ايدرو اظهار داشت: تصميم وزارت نفت مبني بر سپردن پروژه هاي بزرگ به سازندگان داخلي، بي اعتنايي به آثار تحريم را به راحتي مشخص مي کند.
ارجمندي تصريح کرد: واگذاري فازهاي جديد پارس جنوبي به شرکت هاي داخلي باعث شده است شرکت هاي خارجي ديگر حرفي براي گفتن نداشته باشند و اين تصميم، به رخ کشيدن اقتدار نظام در اجراي پروژه هاي بزرگ است.
وي اضافه کرد: به ازاي اجراي هر فاز پارس جنوبي، يک درصد به توليد ناخالص ملي کشور افزوده خواهد شد و اجراي پروژه ها توسط پيمانکاران داخلي مانند ايدرو، تحرک عظيم در بخش هاي مختلف اقتصادي در حوزه هاي مهندسي، ساخت تجهيزات، بانک ها و موسسات مالي و اعتباري کشور ايجاد مي کند.