غضنفري در سيزدهمين همايش صنايع دريايي؛

ساخت 14 دكل حفاري در دستور كار

ساخت 14 دكل حفاري در دستور كار

خبرگزاري تخصصي معدن- وزير صنعت، معدن و تجارت از در دستور كار قرار گرفتن پروژه ساخت 12 دكل حفاري ، 2 دستگاه دكل خشكي توسط كنسرسيومي به رهبري ايدرو خبرداد.

خبرگزاري تخصصي معدن- وزير صنعت، معدن و تجارت از در دستور كار قرار گرفتن پروژه ساخت 12 دكل حفاري ، 2 دستگاه دكل خشكي توسط كنسرسيومي به رهبري ايدرو خبرداد.
به گزارش معدن نيوز ؛ ” مهدي غضنفري ” روز سه شنبه در سيزدهمين همايش صنايع دريايي با تقدير از حضور وزير دفاع و امور پشتيباني ، رييس كميسيون صنايع ، رييس فراكسيون دريايي، مسئولان و معاونان منطه آزاد كيش ، مسئولان دريايي ، نيروي انتظامي و نظامي ، دانشگاهيان و محققين و فعالان اقتصادي و  بخش خصوصي  فعال در حوزه صنعت دريايي ابراز اميدواري كرد تا اين همايش در اعتلاي صنعت دريانوردي نقش مهمي را ايفا كند
وي با بيان اينكه  فرصت هاي بيشماري در بخش دريا وجود دارد از جمله اين فرصت ها را حضور در صنعت بانكرينگ و ساخت دكل هاي حفاري عنوان كرد و افزود: در ساخت 12 دكل حفاري پنج مجموعه بزرگ دريايي فعال شده اند .
وزير صنعت ، معدن و تجارت درادامه  نيازروز افزون تقاضا براي انرژي ، سهم بالاي ارزش افزوده در صنعت بيمه دريايي و رشد نيازهاي بازارهاي داخلي به انواع شناورها را از جمله فرصت ها و تهديد هاي حوزه صنايع دريايي برشمرد .
* ضرورت نگاه سيستمي
دكتر غضنفري با اشاره به اهميت بازار بزرگ حوزه صنايع دريايي گفت : جمهوري اسلامي ايران با داشتن سه هزار كيلومتر مربع نوار ساحلي در خليج فارس ، درياي عمان و درياي خزر ، 500 هزار كيلومتر منابع آبي داخل سرزمين و 1.880 كيلومتر مرزآبي جنوبي فرصت هاي زيادي براي توسعه صنايع دريايي دارد .
وي ادامه داد : براي استفاده از اين فرصت اسثتنايي نيازمند نگاه سيستمي هستيم و دراين نگاه بايد همه اجزاي آنرا رشد و توسعه دهيم .
دكتر غضنفري از صنايع دريايي ، بهره برداري دريايي و خدمات دريايي به عنوان سه عامل مهم قدرت دريايي در جهان نام برد .
** سهم ايران از درآمدهاي جهاني
وزير صنعت ، معدن و تجارت درباره درآمدهاي جهاني صنايع دريايي نيز توضيح داد :اين درآمدها در حوزه صنايع دريايي 541 ميليارد يورو، حوزه خدمات دريايي هزار و 108 ميليارد يورو ،  بهره برداري دريايي شامل منابع دريايي ( ماهيگيري ) ،  هزار و 306 ميليارد يورو  و كشتيراني هزار و 437 ميليارد يورو است .
دكتر غضنفري صنايع دريايي را شامل كشتي سازي ، بندر سازي ، ساخت فراساحل ، تعميرات ادواري و اسقاط كشتي دانست و گفت : بهره برداري دريايي نيز زير مجموعه هايي چون كشتيراني ، ناوگان ماهيگيري ، ناوگان فراساحل ، توريسم و ساير منابع دريايي را دربر مي گيرد .
به گفته وزير صنعت ، معدن و تجارت در حوزه خدمات دريايي و كشتيراني بايد سوخت رساني ، مديريت بنادر ، تسهيلات بانكي ، بيمه و موسسات دريايي را مد نظر قرار داد .
وي در بخش ديگري ازسخنان خود تصريح كرد: براي استفاده كامل از حوزه دريا به جز موضوعات امنيتي در حوزه صنعت ، تجارت بايد حداقل سه زير مجموعه  را تحت عنوان صنعت دريا (دريانوردي )  احصا كنيم كه اگر اين سه محور اصلي همزمان رشد كنند ، كمك كننده يكديگر خواهند بود .
دكتر غضنفري تصريح كرد : مبلغ هزار ميليارد يورو تجارت در حوزه خدمات دريايي به معناي آن است كه با وجود سرمايه گذاري حجم بازار بيش از آن است .
وزير صنعت ، معدن و تجارت مي گويد: نگاه سيستمي به ما ديكته مي كند كه اين سه محور بايد با يكديگر رشد كنند و نبايد يكي را بر ديگري ترجيح داد زيرا كه ضعف در استفاده هر كدام از اينها به معناي عدم استفاده از ظرفيت دريا است .
** سهم 250 ميليون تني ايران در جابجايي بار دريا 
غضنفري همچنين گفت : هم اكنون 90 درصد تجارت جهاني ازطريق دريا صورت مي گيرد و حجم تجارت جهاني 8.8 ميليارد تن با رشد سالانه 6 درصد مي باشد كه سهم ايران از اين ميزان 250 ميليون تن است .
به گفته وي ، 57 هزار فروند انواع كشتي با 1.43 ميليارد تن ظرفيت در آب هاي جهان در حال رفت و آمد هستند .
** فرصت هاي ساخت كشتي 
وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره براينكه درحال حاضر ، 57 هزار فروند انواع كشتي يك ميليارد و 43 ميليون بار را جابجا مي كنند ، افزود : هم اكنون سفارش ساخت بيش از شش هزار فروند كشتي داده شده كه اين رقم 30 درصد انچه بر روي آب است را در بر مي گيرد و به اين معنا است كه بازار بزرگي دركشتي سازي وجود دارد .
 غضنفري ادامه داد : براساس گزارش هاي ارايه شده ، شناورهاي فعال در صنايع فراساحل 20 درصد سفارش هاي دنيا را در بر مي گيرند كه مي توان از آن به عنوان صنعتي پر رونق نام برد ، درصد رشد قابل توجه است و با يك بازار توانمند مواجه هستيم كه بايد براي آن برنامه داشته باشيم تا بتوانيم سهم خود را جذب كنيم .
** رتبه نخست ايران در حمل ونقل دريايي منطقه
وزير صنعت ، معدن و تجارت از چين ، كره جنوبي و ژاپن به عنوان سه كشور اول كشتي سازي با 38.4 ، 32.8 و 13 درصد سهم توليد در جهان نام برد و گفت : بايد به دنبال راه هايي باشيم تا بتوانيم از فرصت هاي موجود براي مشاركت در ساخت استفاده كنيم .
از نظر غضنفري ، با ايجاد شيب مناسب و در نظرگرفتن مشوق هاي لازم براي مشاركت ديگران مي توان در سه حوزه كشتي سازي ، كشتيراني و كشتي داري فعال تر بود .
وي گفت : درحوزه كشتي سازي سرمايه گذاري هاي خوبي انجام شده اما بهره برداري ها اندك است .
وزير صنعت ، معدن و تجارت همچنين مي گويد كه در حوزه اوراق سازي كشتي ، بازار نسبتا خوبي وجود دارد كه ايران نيز مي تواند با ايجاد ياردهاي تعمير كشتي از اين فرصت استفاده كند .
وي اين موضوع را نيز گفت كه در شركت ايزوايكو اقدامات خوبي انجام شده اما بايد سهم بيشتري را كسب كرد .
** توانمندي ناوگان جمهوري اسلامي
وزير صنعت ، معدن و تجارت در ادامه گفت كه هم اكنون ناوگان جمهوري اسلامي ايران با 165 فروند كشتي كه 163 فروند ازاين تعداد اقيانوس پيما است كه با 1.17 درصد ظرفيت جهاني را به خود اختصاص داده است .
وي از ناوگان جمهوري اسلامي به عنوان بزرگترين ناوگان خاورميانه و نوزدهمين ناوگان جهاني نام برد و افزود:5.7 ميليون تن ظرفيت ناوگان كشورمان است .
غضنفري در بخش ديگري از سخنان خود گفت كه نوك تيز حملات تحريم به سمت كشتيراني جمهوري اسلامي به معناي آن است كه دولت هاي خارجي به خوبي از جايگاه و توان كشتيراني ايران آگاه شده اند و به همين دليل فشارها را براين بخش بيشتر كرده اند .
وزير صنعت ، معدن و تجارت گفت كه سهم حمل بار توسط كشتي هاي ايراني 40 درصد است و ناوگان ايران نيز 1.05 درصد ناوگان جهاني را به خود اختصاص داده است .
وي همچنين گفت كه شركت ملي نفتكش ايران ، 48 فروند كشتي با ظرفيت 11.8 ميليون تن را به خود اختصاص داده و چهارمين شركت حمل ونقل جهان محسوب مي شود .
وي درادامه تصريح كرد : كشتي كانتينربر ايران – اراك سال گذشته به آب انداخته شد ، ايران – كاشان امسال به آب انداخته مي شود و ايران – شهركرد نيز درسال آينده به بهره برداري مي رسد .
** سوخت رساني كشتي ها
غضنفري در ادامه به افتتاح سايت سوخت رساني در بندرعباس در روزهاي اخير نيز اشاره اي داشت و گفت : ارزش بازار ارزش بازار بانكرينگ در خليج فارس 12 ميليارد دلار است و از اين ميزان 80 درصد در بندر فجيره انجام مي شود .
به گفته وزير صنعت ، معدن و تجارت ، جمهوري اسلامي ايران در 35 سال اخير در حوزه سوخت رساني كاملا غايب بوده و به تازگي برخي اقدامات درحال انجام است .
وي در ادامه گفت : پيش بيني مي شود توليد محصولات منطقه عسلويه تا پنج سال آينده به 70 ميليون تن برسد ، 100 فروند كشتي مورد نياز است و ما درحال حاضر تنها پنج نوع كشتي داريم.
** فعال تر شدن بخش خصوصي
 غضنفري به اشاره به ادغام دو وزارتخانه صنايع و معادن و بازرگاني سابق گفت : وزارتخانه جديد شرايط بهتري را در حوزه كشتي سازي و كشتيراني فراهم كرده است كه نشست هاي مشترك برگزار شده مويد اين موضوع است .
وي سپس گفت : با توجه به اينكه كشتيراني جمهوري اسلامي متعهد شده هيچ ظرفيت خالي در حوزه كشتي سازي داخلي باقي نگذارد اين بدان  معنا است  كه همه ظرفيت هاي خالي در كشتي سازي پر مي شود ، اين بخش مربوط به تعهد كشتيراني به كشتي سازي است و از طرفي كشتي سازي نيز متعهد شده تا به موقع توليد خود را تحويل دهد چرا كه درغير اين صورت فرصت هاي و تجاري مي سوزد.
غضنفري از قانون توسعه و حمايت از صنايع دريايي به عنوان ركن تمامي تلاش ها در اين صنعت نام برد و از  سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران خواست تا اقدامات دولت براي فعال سازي صندوق توسعه صنايع دريايي را ارائه دهد
** 11 مصوبه شوراي عالي صنايع دريايي به زودي اعلام مي شود 
وزير صنعت ، معدن و تجارت در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره 40 مصوبه  شوراي عالي صنايع دريايي ، گفت : از اين تعداد 11 مصوبه نهايي شده كه به زودي اعلام مي شود .
وي درادامه تامين منابع مورد نياز براي تاسيس صندوق  ، درج بيمه فعايت هاي دريايي به عنوان يك اقدام مستقل در لايحه بيمه بازرگاني ، حمايت از تحقيقات دريايي و پشتيباني از ارتقا و استاندارهاي دريايي ، تدوين بسته  سياسيت رفع موانع فعاليت بخش صنعت و فناوري دريايي را از جمله مهمترين مصوبات شوراي عالي صنايع دريايي عنوان كرد .
دكتر غضنفري ادامه داد ، تهيه و تدوين اسناد راهبردي توسعه صنايع و امور دريايي كشور و شاخص هاي توسعه دريايي تدوين  تامين موقت و بهره برداري از شناورها در داخل كشور و عارضه يابي وضعيت كنوني سازندگان ديگر مصوباتي بود شوراي عالي صنايع دريايي محسوب مي شود .
وي دربخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه بزودي نخستين نشست شوراي عالي دريايي پس از ادغام در وزارت جديد صنعت ، معدن و تجارت برگزار مي شود ، ابراز اميدواري كرد تا يكي از جلسات  شوراي عالي صنايع دريايي با حضور رييس جمهوري برگزار شود .
** اعتبار اندك  صندوق توسعه دريايي 
دكتر غضنفري در ادامه اظهار داشت : از مجموع 40 ميليارد تومان سرمايه پيش يبني شده براي صندوق توسعه صننايع دريايي ، امسال براي نخستين بار اما فقط پنج ميليارد تومان تخصيص يافته است و هنوز نتوانسته ايم منابع مورد نياز را اخذ كنيم .
وزير صنعت ، معدن و تجارت اختصاص رديف هاي  بودجه اي ، واريز 10 درصد از منابع ناشي از حمل مواد نفتي توسط كشتي ها و منابع درآمدي صندوق را از جمله راه هاي تامين بودجه  صندوق توسعه ملي نام برد و گفت : اما سرمايه كنوني بسيار اندك است .
وي معتقداست : هر چند كه ساخت شناورهاي كوچك در برنامه صندوق توسعه صنايع دريايي قرار دارد اما براي پايداري در عرصه رقابت جهاني براي اين صنعت بايد اعتبارات مورد نياز را پيش بيني كرد .
دكتر غضنفري عنوان كرد : اعتبار مورد نياز صندوق توسعه صنايع دريايي براي سال جاري 15 ميليارد تومان است و  اگر خوش شانس باشيم اين اعتبار تا 9 ميليارد تومان مي رسد .
وي دربخش ديگري ازسخنان خود با بيان اينكه يارانه و يا  مشوقي كه صندوق مي دهد ، حل كننده مشكلات نيست ، افزود: نيازمند تمام مدل هايي هستيم كه امكان قرار گرفتن منابع داخلي وخارجي را در صندوق ايجاد كند .
وزير صنعت ، معدن و تجارت افزود: بايد ديد كه چگونه مي توان سرمايه گذاري هاي متعدد كشور را يكپارچه كرد و ديگر اينكه منابع بيشتري از بخش هاي خصوصي داخلي و خارجي به سوي اين صندوق فراخواند .
غضنفري در پايان سخنان خود با بيان اين جمله كه حوزه دريا ، حوزه اقتدار نظام مقدس جمهوري اسلامي است و در مباحث امنيتي و اقتصادي  شامل توليد و تجارت توانمندي هاي بسياري وجود دارد كه دايما متخصصان نيز گوشزد مي كنند ، افزود: استفاده نكردن از توانمندي ها ،  ذخيره اي را هم براي آيندگان به دنبال نخواهد داشت .