مدير عامل مگاموتور اعلام کرد:
دستيابي به استانداردهاي يورو 4 يک تحول در صنعت خودروسازي کشور است

خبرگزاري تخصصي معدن- مديرعامل مگاموتور دستيابي به استاندارد يورو 4را يک تحول در خودروسازي معرفي کرد و گفت: در موتورهايي که با استانداردهاي يورو4 توليد مي شوند، تغييرات و بهبودهاي زيادي در سطح آلايندگي و ارتقاي سخت افزاري موتور ايجاد شده است.
خبرگزاري تخصصي معدن- مديرعامل مگاموتور دستيابي به استاندارد يورو 4را يک تحول در خودروسازي معرفي کرد و گفت: در موتورهايي که با استانداردهاي يورو4 توليد مي شوند، تغييرات و بهبودهاي زيادي در سطح آلايندگي و ارتقاي سخت افزاري موتور ايجاد شده است.
به گزارش معدن نيوز ؛ دکتر ابوالحسن سرشار در حاشيه هفمتين همايش بين المللي موتورهاي درونسوز که در سالن همايش هاي هتل المپيک برگزار شد در گفتگو با خبرنگار سايپا نيوز، مهمترين محور ارتقاي موتور به يورو4 را ارتقاي سخت افزاري موتور عنوان کرد و گفت: اغلب موتورهاي موجود در کشور براي دستيابي به اين استاندارد نيازمند طراحي مجدد و تغييرات عمده در بخش مهندسي قطعات مي باشند واين توسعه مستلزم هزينه وسرمايه گذاري در خطوط وتغيير ابزار آلات خطوط توليد است.
وي يکي از مهمترين محورهاي توسعه موتور يورو 4 را سامانه الکترونيک خودرو دانسته وافزود: در استاندارد يورو 4 ، کنترل موتور و نرم افزارها و قطعات مرتبط با اين سامانه از حساسيت بالاتري بر خوردارند و لازم است تا به صورت جدي توسعه يابند. در مواردي نيز از قطعات و يا حسگرهايي که در خودروهاي يورو2 وجود ندارد استفاده مي گردد. نمونه اين قطعات، حسگر دوم اکسيژن است. در سامانه کنترل موتور خودروهاي يورو 4 از الزاماتي مانند عيب يابي خودکار خودرو EOBD استفاده مي گردد و سامانه ارتباطي نيز از نوع CAN خواهد بود. اين الزامات خودروساز را مجبور به ارتقاي سامانه کنترل موتور مي نمايد که بدون صرف هزينه و زمان امکان پذير نمي باشد.
مديرعامل مگاموتور يکي ديگر از محورهاي توسعه خودروي يورو4 را سامانه پس پالايش عنوان وگفت: براي دستيابي به اين استاندارد لازم است تا کاتاليست هاي پيشرفته تر مورد استفاده قرار گيرد که هزينه بيشتري نسبت به خودروهاي يورو 2 به مشتري تحميل مي کند، همچنين لازم است تا سامانه پس پالايش و يا کاتاليست خودروي يور 4 بعد از 100 هزار کيلومتر پيمايش نيز عملکرد قابل قبولي داشته باشد. لذا علاوه بر مناسب بودن کيفيت سامانه پس پالايش بايد ساز و کارهاي کنترل و ارزيابي آن در طول 100هزار کيلومتر پيمايش خودرو مهيا باشد.
عضو هيئت مديره انجمن قطعه سازان ، بستر سازي توسعه در صنعت قطعه سازي را يکي از چالش ها موجود براي ارتقا به سطح استانداردهاي يورو 4 مطرح نمود ودر اين خصوص گفت: استاندارد يورو4 داراي فن آوري بالايي بوده ولازم است در توليد برخي ازقطعات از فناوري جديد که تاکنون در صنعت خودرو رواج نداشته وازابزارهاي کنترلي دقيق تري استفاده شود و قطعه سازان براي دوام در بازاربايد به سمت همسو کردن برنامه هاي توليدي خود براي دستيابي به اين استاندارد گامي جدي بردارند.