رييس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي اعلام كرد :
خودروهاي بدون ايربگ شماره گذاري نخواهند شد

خبرگزاري تخصصي معدن- تمامي خودروهاي سواري بايد تا اول ديماه به يك ايربگ و تا پايان سال به دو ايربگ مجهز شوند.
خبرگزاري تخصصي معدن- تمامي خودروهاي سواري بايد تا اول ديماه به يك ايربگ و تا پايان سال به دو ايربگ مجهز شوند.
به گزارش معدن نيوز ؛ رييس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي در نشست خبري امروز خود با اعلام اين خبر افزود: با در نظر گرفتن ميزان توليد داخل ، واردات و شرايط تحريم به يك برنامه زمان بندي رسيديم و تا پايان سال هم با همكاري پليس، از شماره گذاري خودروهاي بدون ايربگ ممانعت خواهد شد.
“نظام الدين برزگري” افزود: بر اساس مصوبه شوراي عالي استاندارد نصب ايربگ بر روي خودروهاي سواري از ابتداي برنامه پنجم اجباري بود اما به دلايلي از جمله تكنولوژي بالا و حساسيت اين قطعه و مشكل خودروسازان در تامين آن اجرايي نشد.
“برزگري” با بيان اينكه اين مشكلات اكنون برطرف شده است، تصريح كرد: برنامه زمانبندي شده نصب اين قطعه در شوراي عالي استاندارد تدوين شده و منتظر ابلاغش از طرف دولت هستيم.
به بيان وي، با وجود 5 شركت توليدي ايربگ در داخل كشور ، برنامه زمان بندي نصب ايربگ مرحله به مرحله از ساخت نمونه تا توليد انبوه و نصب در خودرو كنترل و رصد مي شود.
مركز آزمون جاده اي در كشور ايجاد مي شود
رييس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي در بخش ديگري از نشست خبري امروزخود، از راه اندازي مركز تست جاده اي در كشور خبر داد و گفت : اگر تا آبانماه سال جاري خودروسازان و سهامداران نتوانند اين مركز را راه اندازي كنند، اين موضوع به بخش خصوصي واگذار مي شود و طبق تفاهمنامه شفاهي با معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري، بودجه فاز اول اين طرح، در بودجه 91 پيش بيني مي شود.
وي افزود : بر اساس اعلام استاندار آذربايجان شرقي ، يك سرمايهگذار بخش خصوصي حاضر شده است در ساخت نخستين مركز آزمون جادهاي خودروها در كشور سرمايهگذاري كند .
“برزگري” همچنين خبر داد: از اول مرداد ماه امسال استاندارد 42 41 مربوط به برچسب سوخت خودروها به صورت كامل اجرايي خواهد شد.
به گفته برزگري در طراحي اين برچسبها، استاندارد مورد نظر تغييري نكرده و رتبه بندي انرژي نيز همان رتبهبنديهاي قبلي است.
وي ادامه داد: برچسب انرژي خودروها در همان 7 گريد قبلي طراحي شده ولي شرايط خودروها از لحاظ كيفيت موتور و سوخت خودرو نسبت به دو سال گذشته ارتقاء يافته و به اين ترتيب شرايط مصرف سوخت خودروها نسبت به 2 يا 3 سال قبل تفاوت دارد.
كاميون فراز مورد تاييد آزمايشگاههاي معتبر اروپاست
برزگري همچنين با انتقاد از عملكرد پليس راهنمايي و رانندگي درعدم شمارهگذاري كاميون فراز درباره آخرين وضعيت اين خودرو گفت: ما تمام مستندات خود درباره استانداردهاي اين كاميون را به پليس ارائه كرديم واين كاميون تمام استانداردهاي سختگيرانه را پاس كرده و آماده شمارهگذاري است، اما متاسفانه پليس به دلايل نامعلومي از شمارهگذاري اين خودرو خودداري ميكند.
وي افزود: اوايل امسال با حضور پليس دو نمونه از كاميونهاي فراز وارداتي و توليد داخل به اروپا ارسال شد تا استانداردهاي اين كاميون در آن جا تست شود كه نتايج اين بررسي نشان داد كاميون فراز هيچ مشكلي ندارد.
از سوي ديگر، معاون نظارت بر استاندارد نيز با بيا ن اينكه فراز نسل دوم و ورژن ديگر هوو است افزود: مشكل تكراري ما با پليس در شماره نكردن اين خودرو اين است كه آنها مي گويند اين همان هووي مشكل دار است.
“بهادر كاظمي” اضافه كرد : با وجودي كه فراز مورد تاييد آزمايشگاههاي معتبر اروپاست اما نهايتا اين خودرو در آزمايشگاه مورد تاييد اتحاديه اروپا VCA))و آزمايشگاه معتبر توسفورد آلمان نيز گواهي تاييد گرفت اما باز هم پليس قبول نكرد و همچنان از شماره گذاري اين خودرو اجتناب مي كند در حالي كه اين خودرو مشكل فني ندارد.
” كاظمي ” همچنين خبر داد: برنامه اجرايي تفاهمنامه ايران و چين هفته آينده امضا خواهد شد.
به گفته وي كليه كالاهاي وارداتي از مبدا چين علاوه بر بازرسي توسط شركت هاي بازرسي بخش خصوصي در چين و به صورت تصادفي توسط استاندارد چين بازرسي كانتينري و نمونه برداري شده و خود استاندارد چين از ورود كالا به كشورمان جلوگيري كرده و اگر به هر صورتي كالاي غير استاندارد به كشوروارد شود اسامي اين كالاها به چين اعلام شده و در ليست سياه آنها قرار مي گيرد.