توليد مس زامبيا به بالاترين حد خود از سال 1973 به بعد رسيد
خبرگزاري تخصصي معدن- وزير اقتصاد زامبيا، سيتومبه کو موسوکوتوانه، گفت که توليد مس اين کشور در سال جاري ميلادي احتمالاً به بيش از 720000 تن افزايش خواهد يافت که بالاترين حد توليد زامبيا در طول تقريباً چهار دهه به شمار مي رود.
خبرگزاري تخصصي معدن- وزير اقتصاد زامبيا، سيتومبه کو موسوکوتوانه، گفت که توليد مس اين کشور در سال جاري ميلادي احتمالاً به بيش از 720000 تن افزايش خواهد يافت که بالاترين حد توليد زامبيا در طول تقريباً چهار دهه به شمار مي رود.
به گزارش معدن نيوز زامبيا، بزرگترين توليد کننده مس آفريقا، در سال 2009 حدود 692604 تن از اين فلز، که کاربرد گسترده اي در صنايع ساختماني و سيم سازي دارد، توليد کرد. موسو کوتوانه در يک سخنراني مربوط به بودجه کشور در پارلمان زامبيا گفت که،” من خرسندم که اعلام کنم که توليد مس زامبيا در سال 2010 از مرز 720000 تن خواهد گذشت، سطحي که آخرين بار در سال 1973 شاهد آن بوديم. اين رقم ما را به هدف ميان مدت توليد 1 ميليون تن در سال نزديک مي کند.” توليد مس در اين کشور واقع در جنوب آفريقا از زماني که زامبيا در اوايل دهه 2000 معادن را خصوصي کرد رو به افزايش بوده است. دولت زامبيا پيش بيني مي کند که توليد اين کشور تا سال 2012 به 1 ميليون تن خواهد رسيد. هم اتاق معادن و هم خزانه داري زامبيا گفتند که سرمايه گزاري در صنعت معدنکاري مس، پشتوانه اصلي اقتصاد اين کشور، در طول 8 سال گذشته از 5 بيليون دلار گذشته است. موسو کوتوانه گفت که قيمتهاي جهاني مس، که به طور متوسط برابر با 7202 دلار براي هر تن در نه ماهه منتهي به سپتامبر بوده، به شرکتها در بالا بردن سطح توليدشان کمک کرده است. او گفت،” قبلاً هيچگاه قيمتها به طور پايدار در چنين سطحي باقي نمي ماند و سال 2010 سالي عالي براي کشورهاي صادر کننده مس بود.” او افزود،” چشم انداز قيمتهاي مس در باقيمانده سال جاري ميلادي و نيز در سال 2011 همچنان روشن خواهد بود.” موسوکوتوانه گفت که انتظار مي رود درآمدهاي مس زامبيا از 3179 ميليون دلار در سال 2009 به 4612 ميليون دلار در سال 2010 افزايش يابد. شرکتهاي معدنکاري خارجي فعال در زامبيا شامل شرکت منابع ودانتا واقع در فهرست بورس لندن، شرکت کانادايي فرست کوانتوم مينرالز، شرکت اکويناکس مينرالز، شرکت سوئيسي گلنکور اينترنشنال و شرکت متورکس-از آفريقاي جنوبي- مي باشند.