مديرعامل فولاد خراسان در نشست مشترک نمايندگان مجلس با فعالان اقتصادي خواستار شد
توجه به تامين مالي صنايع در برنامه ششم
پايگاه خبري معدن نيوز- مديرعامل فولاد خراسان و رييس کميسيون صنعت اتاق بازرگاني، صنايع و معادن استان خراسان رضوي در نشست مشترک اعضاي اتاق با نمايندگان مجلس و قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به گشايشهاي انجام شده پس از برجام، خواستار توجه بيشتر دولت و نمايندگان مجلس به تامين مالي صنايع در تدوين برنامه ششم توسعه شد.
پايگاه خبري معدن نيوز- مديرعامل فولاد خراسان و رييس کميسيون صنعت اتاق بازرگاني، صنايع و معادن استان خراسان رضوي در نشست مشترک اعضاي اتاق با نمايندگان مجلس و قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به گشايشهاي انجام شده پس از برجام، خواستار توجه بيشتر دولت و نمايندگان مجلس به تامين مالي صنايع در تدوين برنامه ششم توسعه شد.
به گزارش پايگاه خبري معدن نيوز، مديرعامل فولاد خراسان در اين نشست با بيان اين که آمار 3 ماه ابتدايي شرکتهاي بورسي نشان از اين دارد که روند توسعه صنعت رو به بهبود است، افزود: برجام در حوزه تأمين برخي از کالاهاي راهبردي به ويژه، تجهيزات مورد نياز براي صنايع اثر بسيار مناسبي داشته است و با توجه به اين که صنعت از فناوريهاي روز عقب مانده، اين امکان بسيار مغتنمي براي ترميم شکافي است که از نظر فناوري بين ايران و کشورهاي ديگر افتاده است.
احمدي درعين حال با اشاره به مشکلات پيش روي توليدکنندگان در استفاده از منابع بانکي براي تامين مالي پروژههاي توسعهاي افزود: با توجه به معضلاتي که در نظام بانکي وجود دارد بايد سهم بازار سرمايه در تأمين مالي شرکتها در برنامه ششم ديده شود و مکانيزم به گونهاي باشد که کارآفرين در کشور در انتهاي صف باقي نماند، چرا که رشد اقتصادي و افزايش سطح اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتي با تامين مالي صنايع مولد گره خورده است.
وي نبود تمايل بانکها به پرداخت تسهيلات بلند مدت را از مشکلات مهم تقويت چرخه توليد ارزيابي و خاطرنشان کرد: اين الزام بايد به نوعي در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده و اميدواريم تيم اقتصادي دولت و نمايندگان مجلس به اين امر توجه ويژه داشته باشند.
مديرعامل فولاد خراسان با اشاره به اين که ميزان مصرف سرانه فولاد، يکي از شاخصهاي سنجش توسعه اقتصادي است، افزود: هماکنون ميزان سرانه مصرف سالانه فولاد در کشور ما از 280 کيلو به 210 کيلو رسيده و با توجه به اين که رونق صنعت فولاد سالانه 100 ميليارد تومان درآمد براي کشور ايجاد ميکند و علاوه بر اين مشاغل زيادي در ارتباط با اين بخش بوده و آنها نيز به گردش در ميآيند، بايد به آن توجه ويژه داشت.
رييس کميسيون صنعت اتاق بازرگاني خراسان رضوي با بيان اين که بخشي از مسئوليت سودآوري واحدهاي توليدي بر عهده مديران آنها است، تصريح کرد: درست است که مديران وظيفه دارند قيمت تمام شده محصول را کاهش دهند اما برخي از زيرساختهاي موثر بر قيمت تمام شده، مانند حملونقل، در کشور ما دچار مشکل هستند. وي به عنوان نمونه اشاره کرد: براي حمل هر محموله گندله سنگ آهن بايد معادل 28 درصد قيمت آن هزينه ترانزيت پرداخت شود و هزينه حملونقل ريلي 15 درصد از هزينه جاده گرانتر است.
احمدي درعين حال با اشاره به مشکلات پيش روي توليدکنندگان در استفاده از منابع بانکي براي تامين مالي پروژههاي توسعهاي افزود: با توجه به معضلاتي که در نظام بانکي وجود دارد بايد سهم بازار سرمايه در تأمين مالي شرکتها در برنامه ششم ديده شود و مکانيزم به گونهاي باشد که کارآفرين در کشور در انتهاي صف باقي نماند، چرا که رشد اقتصادي و افزايش سطح اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتي با تامين مالي صنايع مولد گره خورده است.
وي نبود تمايل بانکها به پرداخت تسهيلات بلند مدت را از مشکلات مهم تقويت چرخه توليد ارزيابي و خاطرنشان کرد: اين الزام بايد به نوعي در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده و اميدواريم تيم اقتصادي دولت و نمايندگان مجلس به اين امر توجه ويژه داشته باشند.
مديرعامل فولاد خراسان با اشاره به اين که ميزان مصرف سرانه فولاد، يکي از شاخصهاي سنجش توسعه اقتصادي است، افزود: هماکنون ميزان سرانه مصرف سالانه فولاد در کشور ما از 280 کيلو به 210 کيلو رسيده و با توجه به اين که رونق صنعت فولاد سالانه 100 ميليارد تومان درآمد براي کشور ايجاد ميکند و علاوه بر اين مشاغل زيادي در ارتباط با اين بخش بوده و آنها نيز به گردش در ميآيند، بايد به آن توجه ويژه داشت.
رييس کميسيون صنعت اتاق بازرگاني خراسان رضوي با بيان اين که بخشي از مسئوليت سودآوري واحدهاي توليدي بر عهده مديران آنها است، تصريح کرد: درست است که مديران وظيفه دارند قيمت تمام شده محصول را کاهش دهند اما برخي از زيرساختهاي موثر بر قيمت تمام شده، مانند حملونقل، در کشور ما دچار مشکل هستند. وي به عنوان نمونه اشاره کرد: براي حمل هر محموله گندله سنگ آهن بايد معادل 28 درصد قيمت آن هزينه ترانزيت پرداخت شود و هزينه حملونقل ريلي 15 درصد از هزينه جاده گرانتر است.