معاون مهندسي سايپا:
تمامي محصولات خانواده پرايد با پلت فرم X100 عرضه مي شوند

خبرگزاري تخصصي معدن- کنفرانس خبري تشريح دستاوردهاي گروه خودروسازي سايپا در حوزه استاندارد و همچنين پروژه x100 با حضور مهندس مرتضي شفيعي معاون مهندسي سايپا، مهندس حسن شاهرخي مدير ارتباطات گروه خودروسازي سايپا و بيش از 50 نفر از خبرنگاران رسانه ها برگزار شد.
خبرگزاري تخصصي معدن- کنفرانس خبري تشريح دستاوردهاي گروه خودروسازي سايپا در حوزه استاندارد و همچنين پروژه x100 با حضور مهندس مرتضي شفيعي معاون مهندسي سايپا، مهندس حسن شاهرخي مدير ارتباطات گروه خودروسازي سايپا و بيش از 50 نفر از خبرنگاران رسانه ها برگزار شد.
به گزارش معدن نيوز در اين کنفرانس که در کنار نمايشگاهي از قطعات خودروهاي خانواده پرايد و پلت فرم x100 برگزار شد، وي در ابتدا گفت: قصد بنده از حضور در اين نشست خبري ارائه تصويري عميق و آگاهانه به رسانه هاست و تلاش مي کنم تا فارغ از مباحث تبليغاتي با ارائه گزارش فني و تخصصي رسانه ها را به سمتي بکشانم که خودشان قضاوت کنند.
وي گفت: هنگام قضاوت در خصوص صنعت خودرو بايد به قواعد بازي در اين صنعت از قبيل گمرک، بانک، وضعيت اشتغال و کارخانجات توجه کنيم .
شفيعي اظهار داشت: هدف از اين نشست اين نيست که نقص وجود ندارد چرا که خود من در خصوص نواقص حرف هاي زيادي دارم اما مي خواهم نواقص را منطقي بگويم و از رسانه ها مي خواهم انصاف را رعايت کنند.
وي گفت: محصولات توليدي خانواده پرايد شامل چهار محصول صبا، 141، 132 و نسيم بوده است که اين محصولات را ارتقاي استانداردي داديم.
شفيعي گفت: ما روزي 2500 دستگاه محصول خانواده پرايد توليد مي کنيم و اين بدان معني است که هر 30 ثانيه يک محصول توليد شده از خط بيرون مي آيد.
وي تصريح کرد: رسانه ها از ما مي پرسند چرا توليد پرايد را متوقف نمي کنيد؟ وقتي با اين سرعت و تعداد که عدد بسيار بزرگي در دنيا است خودرو توليد مي کنيم بايد با مطالعه و برنامه ريزي گسترده و توجه به همه جوانب اين کار صورت گيرد.
مهندس شفيعي ضمن ارائه گزارشي در خصوص ارتقاي کيفيت محصولات توليدي گروه خودروسازي سايپا به تشريح مراحل آغازين طراحي و اجراي پلت فرم x100 پرداخت.
وي گفت: ارتقاي استانداردهاي محصول جاري ما يعني پرايد يکي از پيچيده ترين پروژه ها بود که x100 نام گرفت.
وي اعلام کرد: تا پايان امسال تمام محصولات پرايد با پلت فرم ارتقا يافته x100 عرضه خواهند شد.
شفيعي افزود: پروژه x100 بدون ايربگ و ترمز اي.بي.اس موجب افزايش هزينه حدود 550 تا600 هزار تومان در هر دستگاه خودرو شده است، و اين هزينه از خريدار گرفته نخواهد شد. در واقع حاشيه سود شرکت در پروژهx100 حدود 20 درصد کاهش يافته و افزايش هزينه محصولات پرايد با اين پلت فرم مربوط به امکانات اضافي خواهد بود.
به گفته وي وزن پرايد در پروژهx100 حدود 50 تا 60 کيلوگرم افزايش يافته است که متناسب با آن قدرت موتور اين خودرو نيز افزايش مييابد.
وي با بيان اينکه محصول ديگري نيز روي پلت فرم x100تعريف شده است، خاطرنشان کرد: اين پلت فرم در آينده دوباره ارتقا يافته و با شکل ديگري در چند سال آينده عرضه خواهد شد.
وي ادامه داد: در پروژه x100 مراحل طراحي، شبيه سازي، نمونه سازي، تست، اصلاح طراحي در چندين مرحله، ساخت قالب نمونههاي نهايي، راه اندازي خط توليد و ظرفيتسازي صورت گرفته است.
شفيعي توضيح داد: ما سه سال پيش در مذاکره با وزارت صنايع و مؤسسه استاندارد عنوان کرديم که پلت فرم x100 را در دستور بررسي داريم ولي در آئيننامه ارتقاء کيفيت خودروها و طبق دستور وزير صنايع قرار شد تا اول مهرماه تائيد نمونه همه خودروها انجام شود.
او با بيان اين که بيش از 114 قطعه و مجموعه در پروژه x100 تغيير کرده و دوباره طراحي شد، تصريح کرد: براي پروژه x100 پنج تيپ تعريف شده و ظرفيتسازي توليد روزانه 2500 دستگاه صورت گرفته است.
به گفته وي در بخش تريم داخلي، داشبورت و فرم صندلي ها تغيير مي يابد همچنين سطح چراغ جلو بايد با خودرو تنظيم شود.
شفيعي افزود: خودرو x111 از ابتداي امسال و خودروx132 از ابتداي مرداد به جاي سايپا132 توليد شده وx141 به جاي سايپا141 و x131 از دي ماه توليد خواهند شد.
معاون مهندسي سايپا با بيان اين که پلت فرم ارتقا يافته x100 به خوبي تست تصادف را پاس کرده است، خاطر نشان کرد: اين در حالي است که برخي خودروهاي ديگر با قيمت بالاتر تست کراش را پاس نميکنند.
وي در پاسخ به اين سؤال که آيا مؤسسه استاندارد از توليد پرايد صبا با شرايط فعلي از ابتداي سال آينده جلوگيري خواهد کرد يا خير؟ گفت: نميدانم آنها چه اقدامي خواهند کرد و شرايط تحريم يا مسائل ديگر چه تأثيري را بر توليد خواهد داشت، ولي ما تا پايان سال جاري، سايپا 131 را جايگزين صبا خواهيم کرد.
وي ادامه داد: طبق آئيننامه ارتقاي کيفيت خودروها، محصولاتي که در داخل توليد ميشوند نبايد عمر بيش از 10 تا 15 سال داشته باشند و ما نيز بر اين اساس، پلت فرم و توليد پرايد را تا سال 95 ارتقاء خواهيم داد.
وي در مورد پرايد سايپا 141 نيز که رئيس موسسه استاندارد پيشتر اعلام کرده بود توليد اين محصول بدليل عدم رعايت استانداردها از اول مهرماه متوقف شده است، گفت: ما توليد اين محصول را از مرداد ماه متوقف کرديم و به جاي آن پرايد صبا توليد ميکنيم.
به گفته شفيعي حدود 20 تا 50 هزار دستگاه پرايد 131 با پلت فرم x100 امسال توليد خواهد شد.
وي با اشاره به اينکه پروژه x100 در ابتدا با سوخت يورو 3 تعريف شده افزود: با توجه به اينکه از سال آينده بايد سوخت داخل با يورو 4 ارائه شود اما باز هم مشخص نيست در زمان ارائه پلت فرم جديد x100 کيفيت سوخت خودروها در داخل چگونه باشد چرا که موتور خودروها در صورت عدم مصرف سوخت مناسب آسيب مي بيند.
وي اظهار داشت: بايد پلن پرايد را جايگزين ميکرديم و نميتوانستيم به يکباره تصميم بگيريم که خودرويي را جايگزين کنيم، آخر سال بايد سود سهام را بين سهامدارن تقسيم کنيم و سهامدارن راضي نميشوند به جاي سود، ما به سراغ سرمايهگذاري براي توليد خودروي جديد برويم.
شفيعي ادامه داد: رسانهها بايد عارضهيابي کنند که اين اتفاق چند بار در خودروسازيها اتفاق افتاده، ما ميگوييم يکديگر را نقد کنيم ولي مردم بايد بدانند چه کارهايي براي ارتقا خودرو انجام شده است.
وي تصريح کرد: اگر بخواهيم توليد پرايد را متوقف و به روي خودروي ديگري تمرکز کنيم بيش از 130 کارخانه و شرکت وابسته به توليد پرايد ورشکست و خط توليد آنها متوقف ميشود. در حالي که گردش مالي قطعهسازان در ايران سالانه 700 تا 800 ميليارد تومان است.
وي گفت: خودروساز زماني قادر است يک برند جديد را توليد کند که به مقياس اقتصادي يک ميليون دستگاه در سال دست يابد، در حالي که تاکنون ما به اين رقم نرسيده ايم، از سويي طراحي پلت فرم جديد نيازمند سرمايه گذاري بسيار بالايي است به طوري که در دنيا به دليل سرمايه گذاري زياد در اين بخش اقدام به طراحي پلت فرم مشترک مي نمايند.
وي با اشاره به اينکه با ارائه پرايد با پلت فرم x100، مدلهاي قبلي اين خودرو جمع آوري نخواهد شد، گفت: معمولاً براي جمع آوري محصول زماني اقدام مي شود که اشکال فني وجود داشته باشد که معمولا اين امر نيز طي فراخواني انجام مي شود.
وي با اشاره به اينکه بيش از 80 درصد سرمايه گذاري شرکتهاي خودروساز در دنيا از سوي بانکها تأمين مي شود افزود : در حالي که در ايران اين حمايت ها دولتي و بانکي از صنعت خودروسازان و سرمايه گذاري در اين بخش بسيار ضعيف است.
به گفته وي در حال حاضر حدود 30 درصد از فروش پرايد در تهران و مابقي در ديگر شهرستانها و استانهاست و اين نشاندهنده جايگاه ويژه محصول در بين اکثريت مصرفکنندگان است.
وي در ادامه در خصوص زمان عرضه تيبا گفت: خودروي تيبا آبان ماه به بازار عرضه خواهد شد.
وي با ابراز نارضايتي از رونمايي زود هنگام اين خودرو بيش از آماده سازي خطوط توليد گفت : در صورتي که زمان رونمايي اين خودرو، خطوط توليد نيز آماده بود قطعاً در حال حاضر بايد 300 هزار دستگاه از آن توليد مي گرديد درحالي که تا کنون بيش از 70 تا 80 هزار دستگاه توليد نمي شود. لازم به ذکر است خط توليد تيبا با ظرفيت سالانه 150 هزار دستگاه در حال توليد بوده که به زودي به ظرفيت کامل خواهد رسيد.
وي همچنين در خصوص خودروي جايگزين زانتيا گفت : دو محصول براي جايگزيني زانتيا در نظر گرفته شده که تا سال آينده به بازار عرضه خواهند شد.
وي گفت: علاوه بر دو محصولي که جايگزيني زانتيا مي شوند دو محصول تحت ليسانس نيز در حدود قيمت 30 تا 40 ميليون نيز در سال آينده وارد بازار مي شوند.