هشدار اکسون موبیل:
بازار در آستانه نفت ۱۶۰ دلاری با سقوط کمسابقه ذخایر
شرکت اکسون موبیل با اشاره به کاهش بیسابقه ذخایر استراتژیک نفت و خروج روزانه ۱۱ تا ۱۲ میلیون بشکه از بازار جهانی، نسبت به احتمال جهش قیمت نفت تا محدوده ۱۶۰ دلار هشدار داد.
به گزارش معدننیوز، به نقل از رویترز، شرکت اکسون موبیل اعلام کرده است که با توجه به روند سریع کاهش ذخایر استراتژیک نفت خام در جهان بهدلیل جنگ علیه ایران، قیمت هر بشکه نفت ممکن است در هفتههای آینده تا سطح ۱۶۰ دلار نیز افزایش یابد.
نیل چپمن، معاون ارشد اکسون موبیل، در اینباره گفت: «ما به سطوح بیسابقهای از ذخایر نفتی نزدیک میشویم؛ سطوحی بسیار پایین که تاکنون مشابه آن در جهان دیده نشده است. گمان میکنم بسیاری از مردم هنوز بهطور کامل درک نکردهاند که چه اتفاقی در بازار جهانی نفت رخ داده است.»
وی ادامه داد: «روزانه حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون بشکه نفت خام از بازار خارج میشود، در حالی که کل مصرف روزانه جهان تقریباً ۱۰۰ تا ۱۰۴ میلیون بشکه است. در شرایط عادی، چنین اختلاف بزرگی میان عرضه و تقاضا باید موجب جهشی سرسامآور در قیمتها شود؛ جهشی که میتواند هر سقفی را پشت سر بگذارد.»