سنگ آهن و ذغال سنگ

در گفت‌وگو با معدن نیوز مطرح شد؛

عوارض صادراتی سنگ آهن در بن بست شورای عالی اقتصاد/ بورس مشکل گشای سنگ آهن

عوارض صادراتی سنگ آهن در بن بست شورای عالی اقتصاد/ بورس مشکل گشای سنگ آهن
رئیس انجمن سنگ آهن کشور با اشاره به اینکه قیمت‌ سنگ آهن حتی در صورت وضع عوارض صادراتی بر این محصول تغییری نخواهد کرد، گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم لیستی شامل ۱۰ قلم کالایی که سنگ آهن هم جزو آن‌ها بوده به شورای عالی اقتصاد ارسال کرده که در ارتباط با وضع عوارض صادراتی نظر خود را اعلام کند که همچنان بعد از گذشت ماه‌ها این شورا هیچگونه اظهار نظری را اعلام نکرده است.
  بزرگنمايي:

مهرداد اکبریان، در ارتباط با وضع عوارض صادراتی بر روی سنگ آهن کشور اظهار کرد: انجمن سنگ آهن به عنوان تنها انجمن فعال در حوزه سنگ آهن کشور از سال‌ها پیش و زمانی که بحث زنجیره ارزش چرخه فولاد مطرح شد بر این سیاست ایستادگی کرد که هیچکدام از اجزای زنجیره ارزش چرخه فولاد نباید ممنوعیت و محدودیت از نظر صادرات داشته باشند.

رئیس انجمن سنگ آهن کشور، افزود: عوارض صادراتی شاید زمانی که صادرات سنگ آهن دانه‌بندی در ابعاد وسیع انجام می‌گرفت، برای کشور مهم بوده زیرا قدرت رقابت با کشور‌ها و تولیدکنندگان خارجی را نداشته و عرصه به شرکت‌های داخلی تنگ می‌شد اما مطرح کردن این موضوع در زمان کنونی منطقی نیست.

وی با بیان اینکه عوارض به تنهایی موجب بالا رفتن قیمت تمام شده برای صادرکنندگان خواهد شد، گفت: وضع عوارض هزینه‌ای است که در نهایت به معدنکار و تولیدکننده بازگشته و این فشاری است که به تولیدکنندگان وارد خواهد شد.

اکبریان ادامه داد: در حال حاضر وضعیت نسبت به چند سال گذشته با تغییراتی همراه بوده به این معنا که کارخانه‌های کنسانتره سازی و گندله سازی کشور در حال پیشرفت و افتتاح هستند و این کارخانه‌ها در همان ابتدای کار نیاز به سنگ‌آهن داشته که درنتیجه حجم مازاد که برای صادرات در نظر گرفته شده کاهش خواهد یافت.

رئیس انجمن سنگ آهن کشور، خاطرنشان کرد: در وضعیت کنونی صادرات سنگ آهن دانه بندی به حدود 6 تا 7 میلیون تن رسیده که مطرح شدن عوارض صادراتی بر روی سنگ آهن که روز به روز صادرات آن در حال کاهش است غیر کارشناسی خواهد بود.

وی تصریح کرد: دولت وقتی عوارض صادراتی بر روی محصولی قرار می‌دهد به این معنا است که میزان محاسبه سود بر روی کاغذ برای تولیدکننده کمتر نشان خواهد داد و خریدار داخلی که اکثرا تولیدکنندگان فولاد خواهند بود خواستار خرید سنگ آهن و کنسانتره با قیمت پایین تری خواهند بود. درنتیجه وضع این عوارض یک امتیاز ویژه‌ است که دولت برای فولادسازان از جیب معدنکاران در نظر خواهد گرفت و بسیار مورد نقد انجمن سنگ آهن قرار گرفته است.

اکبریان گفت: حاشیه سود فولادکاران بسیار بیشتر از معدنکاران است و با شرایط کنونی به نظر نمی‌رسد نیازی به دادن این مشوق‌ها برای آنها باشد.

رئیس انجمن سنگ آهن کشور، افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم لیستی شامل 10 قلم کالایی که سنگ آهن هم جزو آن‌ها بوده به شورای عالی اقتصاد ارسال کرد که در ارتباط با وضع عوارض صادراتی نظر خود را اعلام کند که همچنان بعد از گذشت ماه‌ها این شورا هیچگونه اظهار نظری را اعلام نکرده است.

وی با بیان اینکه انجمن سنگ آهن ایران بارها مواضع روشن خود را در ارتباط با وضع عوارض بر صادرات سنگ آهن به وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان معدنی این وزارت خانه ارائه داده است، گفت: انجمن سنگ آهن ایران در هر فرصتی این نکات را به گوش وزیر صنعت، معدن و تجارت رسانده که وضع عوارض صادراتی به جز بر هم خوردن مناسبات میان تولیدکنندگان و خریداران سنگ آهن در کشور هیچگونه سودی نداشته و اگر وزارت خانه به دنبال جلوگیری از صادرات سنگ آهن است انجمن سنگ آهن ایران راهکارهای بهتری که وضع عوارض صادراتی در آن نقشی ندارد مانند عرضه این محصول در بورس را به این وزارت خانه پیشنهاد خواهد کرد.

اکبریان ادامه داد: اگر دولت بتواند بستر عرضه سنگ آهن و گندله را در بورس فراهم کند بسیاری از مشکلات تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این محصولات به راحتی حل خواهد شد و باید بررسی کرد که چرا با توجه به منطقی بودن و درست بودن مسیر فروش از طریق بورس این همراهی انجام نمی‌گیرد؟ که باید به آن پرداخته شود.

رئیس انجمن سنگ آهن کشور، بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان سنگ آهن وجود قیمت‌های دستوری بوده در حالی که تولیدات در سطوح دیگر مانند شمش، آزادانه به قیمت جهانی به فروش می‌رسد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 12 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان قیمت کنسانتره بوده و 7 درصد آن، قیمت سنگ آهن دانه بندی که این قیمت‌ها بسیار پایین بوده و به همین دلیل تولیدکنندگان کنسانتره توانایی خرید سنگ آهن با قیمت بالاتر را ندارند لذا اگر عوارضی بر صادرات سنگ آهن وضع شود قیمت‌ها تغییری نخواهد کرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد